Stappenplan aanvragen nieuwe aansluiting
U wilt een nieuwe grootzakelijke aansluiting. Maar wat komt daar allemaal bij kijken? Wat moet u zelf regelen en regelt Enexis netbeheer? In dit stappenplan leggen wij u uit wat u kunt verwachten als u een nieuwe aansluiting voor uw bedrijf aanvraagt.
1. Bepalen welke aansluiting u nodig hebtDe capaciteit van de elektriciteitsaansluiting die u nodig hebt hangt af van het vermogen dat uw installatie vraagt. Hebt u een gasaansluiting nodig? Dan hangt de capaciteit af van de afleverdruk en de hoeveelheid gas die u per uur af wilt nemen.
U stelt vast welke aansluiting u nodig hebt. Als u zelf niet precies weet wat u nodig hebt, kan een installateur u helpen dat te bepalen. Wordt uw aansluiting zwaarder dan 173 kVA? Dan hebt u een klantstation nodig. Meer informatie over het plaatsen van een klantstation leest u hier.
Let op: Per adres (WOZ-object) kunt u één grootzakelijke aansluiting (vanaf 3 x 80 ampère en groter dan 40 m3 per uur) hebben. Hebt u al een klein- of grootverbruikaansluiting? Vraag dan een wijziging van uw bestaande aansluiting aan.
|
2. Offerte aanvragen
|
3. Akkoord geven op offerte
Als u de offerte meteen na uw aanvraag in uw e-mailbox hebt ontvangen, kunt u deze digitaal ondertekenen. Hebt u contact gehad met Enexis over uw aanvraag? Dan ondertekent u de papieren offerte en stuurt u deze aan ons retour.
Dit doen wij Na uw akkoord op de offerte gaan wij aan de slag met uw aanvraag:
|
4. VoorbereidingenU regelt een aantal zaken zelf, zodat wij de aansluiting op de afgesproken datum gebruiksklaar op kunnen leveren. Zonder deze voorbereidingen leveren wij de aansluiting gesloten op en kunt er geen gebruik van maken. Dit doet u
Minimaal 10 dagen voor de oplevering:
Dit doen wij We vragen eventuele vergunningen aan, doen bodemonderzoek (als er graafwerkzaamheden nodig zijn), bestellen materialen en bereiden de werkzaamheden voor. |
5. AanbetalingIs het offertebedrag hoger dan € 10.000,-? Dan vragen wij om een aanbetaling van 50%.
Dit doen wij Wij sturen u de factuur voor de aanbetaling binnen 14 dagen nadat wij uw akkoord op de offerte hebben ontvangen.
Dit doet u U betaalt de factuur binnen 14 dagen na de factuurdatum. |
6. Uitvoeren van de werkzaamhedenDe wettelijke levertijd voor het opleveren van een aansluiting is 18 weken. Helaas lukt het ons niet altijd om een aansluiting binnen die termijn op te leveren: de huidige marktomstandigheden zorgen voor langere doorlooptijden dan normaal. Zo hebben we bijvoorbeeld in heel Nederland te maken met een groot tekort aan technisch personeel, terwijl het aantal aanvragen steeds harder groeit.
We doen ons uiterste best om uw aansluiting zo snel mogelijk te realiseren en houden rekening met uw wensdatum. De gemiddelde levertijd voor dit type aansluiting is op dit moment 42 weken gerekend vanaf het moment dat wij uw getekende offerte hebben ontvangen. Als we uw getekende offerte binnen hebben, bellen we u op om de planning en de uitvoering van de werkzaamheden door te spreken.
U regelt dat de installatieverantwoordelijke of een installateur aanwezig is bij het aansluiten van de aansluiting. Afhankelijk van de aansluiting die u aanvraagt, kunnen er nog aanvullende voorbereidingen nodig zijn. Als dat zo is hoort u dat van de projectleider.
|
7. Betaling
U betaalt de factuur binnen 14 dagen na de factuurdatum. |