Wachtlijst voor transportcapaciteit

Er is de afgelopen jaren vanuit het bedrijfsleven steeds meer vraag ontstaan naar stroom. Denk aan het verzwaren van bestaande aansluitingen of het aanvragen van nieuwe aansluitingen. Maar we kunnen niet altijd meteen meer stroom leveren, omdat het net vol raakt. Daardoor hebben we een wachtlijst voor klanten die transportcapaciteit aanvragen.

Hoe werkt de wachtlijst?

Op de wachtlijst staan klanten die een aanvraag bij ons hebben gedaan voor (extra) transportcapaciteit. Hun positie op de wachtlijst wordt bepaald door het moment waarop de aanvraag voor verhoging van de contractwaarde is gedaan of de offerteaanvraag compleet is gemaakt en de aangeboden offerte is ondertekend. Kortom: hoe eerder u uw aanvraag heeft gedaan, des te hoger uw positie op de wachtlijst is. 

Man kijkt over zonnepanelen

Voorrang door maatschappelijk prioriteren

Vanaf 1 oktober gaan we maatschappelijk prioriteren. Dit is het gevolg van het codebesluit dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op 18 april heeft genomen. Met maatschappelijk prioriteren kunnen klanten die binnen bepaalde maatschappelijke kaders vallen voorrang krijgen bij het toewijzen van transportcapaciteit. Denk onder andere aan scholen, waterschappen en ziekenhuizen. Als uw organisatie of bedrijf binnen 1 van deze kaders valt, kan uw wachttijd korter zijn. Andere klanten moeten hierdoor juist langer wachten.

Wat betekent dit voor uw bedrijf?

De verwachte wachttijd voor transportcapaciteit kan in sommige regio’s oplopen tot 5 of 8 jaar. We snappen dat dit impact heeft op uw plannen. We sturen u daarom regelmatig updates over de status van uw aanvraag en de situatie op het net. Ondertussen werken we keihard aan oplossingen die de capaciteit van ons net vergroten en de wachttijden verminderen. Bedankt voor uw begrip en geduld in deze uitdagende tijden.

Veelgestelde vragen over de wachtlijst

  • U heeft eerder van ons bericht ontvangen dat er geen transportcapaciteit beschikbaar is, maar dat u wel opdracht kon geven voor de aanleg van een aansluiting. Om op de wachtlijst te komen is het nodig om een offerte aan te vragen en te ondertekenen. Van deze mogelijkheid heeft u geen gebruikt gemaakt. Daarom hebben wij uw gegevens alleen toegevoegd aan een interesselijst. 

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft met een nieuwe netcode de regels aangepast. Daardoor moeten alle netbeheerders op dezelfde manier met hun wachtlijst omgaan. Dit betekent dat klanten alleen een plaats op de wachtlijst krijgen als ze een offerte aanvragen en ondertekenen. Omdat u dit niet heeft gedaan, hebben wij uw aanvraag alleen op een interesselijst geplaatst. 

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Zonder getekende offerte staat u niet op de wachtlijst. Pas als u een offerte aanvraagt en tekent, komt u erop.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Als u opdracht geeft voor de aanleg van een aansluiting geldt de aanbetaling* zoals die in de offerte is aangegeven. Het is ook mogelijk eerst een prijsindicatie aan te vragen. Een prijsindicatie garandeert geen plek op de wachtlijst.

    *Na uw opdracht betaalt u de 1e termijn van de aansluitkosten.
    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Ja, u betaalt periodieke aansluitkosten zodra de aansluiting aangelegd is, ook als u de stroom nog niet kunt gebruiken.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Ja, u betaalt voor het werk dat we al hebben gedaan. Annuleert u voordat we starten, dan betaalt u alleen voor de voorbereidende werkzaamheden. 

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • We leggen de aansluiting aan zodra u ons de opdracht heeft gegeven. We bespreken met u wanneer we dit doen. U kunt de aansluiting gebruiken zodra hier ruimte voor is op het net.

    Heeft dit antwoord u geholpen?