Hoge energieprijzen

Iedereen heeft er nu mee te maken: de stijgende energieprijzen. Dit zorgt voor veel vragen. U vindt op deze pagina de belangrijkste onderwerpen en antwoorden op veelgestelde vragen.

Handen met smartphone opzoeken

Hoog verbruik controleren

Door de hoge energieprijzen zijn veel huishoudens nog bewuster met het verbruik van gas en elektriciteit bezig.  Is uw verbruik hoger dan verwacht? Of twijfelt u of de meter in uw meterkast goed werkt? In ons stappenplan helpen wij u zoeken naar een mogelijke oorzaak.

  • Een hoog energieverbruik kan allerlei oorzaken hebben. Stijgt uw gas- en/of elektriciteitsverbruik en weet u niet waardoor dat komt? Met dit stappenplan kunt u nagaan waar het mogelijk aan ligt. We leggen u ook uit wat u kunt doen als u de oorzaak niet vindt.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Doordat we elke meter die we installeren testen, komt het zelden voor dat een meter niet goed meet. Doorloop daarom eerst het stappenplan om te kijken of er misschien een andere reden is voor een hoger energieverbruik. Heeft u de stappen doorlopen, maar heeft u nog steeds geen oorzaak gevonden? Dan kunt u de meter laten controleren. Dit noemen we ijken. Hoe u dit regelt leggen we uit in de laatste stap.

    Let op! Een meterijking kost geld. Als na de meterijking blijkt dat de meter inderdaad niet goed werkt, krijgt u de kosten voor de ijking van ons terug.
    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Heeft u een slimme meter die de meterstanden automatisch uitgeleest? Dan ontvangt uw energieleverancier de meterstanden automatisch. U hoeft zelf niets te doen.

    • Heeft u het uitlezen van de meterstanden in de slimme meter uitgezet?
    • Heeft u geen slimme meter?
    • Heeft uw meter een uitleesstoring?

    Geldt 1 van deze punten voor u? Dan moet u uw meterstanden zelf doorgeven aan uw energieleverancier. Dit regelt u meestal op de website van uw energieleverancier.


    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Uw energieleverancier is verantwoordelijk voor de meterstanden en uw factuur. Zij kunnen u helpen om mogelijke oorzaken van een hoger verbruik te achterhalen.

    Kan uw energieleverancier geen verklaring vinden? Dan verwijst uw leverancier u mogelijk door naar ons Wij zijn verantwoordelijk voor de meter zelf en zorgen ervoor dat de meter juist meet. Twijfelt u daaraan? Doorloop dan ons stappenplan.
    Heeft dit antwoord u geholpen?

Meterstanden doorgeven

Vanaf 1 januari 2023 is er veel veranderd voor uw energierekening. Vanwege de komst van het prijsplafond, heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) aan alle energieleveranciers gevraagd om op die dag de meterstanden van klanten op te nemen. Ook daarna heeft uw energieleverancier de juiste meterstanden nodig wanneer bijvoorbeeld de jaarafrekening wordt gemaakt. Wanneer de energieleverancier de meterstanden niet van u ontvangt dan kan dat betekenen dat uw energierekening mogelijk niet klopt.

  • Heeft uw energieleverancier gevraagd om uw meterstanden door te geven?

    De energieleverancier heeft uw meterstanden nodig om uw energierekening te bepalen. Daarom vragen zij bij iedere tariefswijziging om de meterstanden. Kunt u uw meterstanden niet doorgeven? Neem dan contact op met uw energieleverancier. Probeer via de website van uw energieleverancier de meterstanden door te geven. Neem anders contact op met de klantenservice van de energieleverancier.

    Tip! Maak een foto van de meterstanden op de dag dat de nieuwe tarieven ingaan. Doe dit op 1 januari 2023 en bij elke tariefwijziging. Zo kunt u later uw jaarafrekening controleren en uw echte verbruik aantonen.

    Hebben wij u gevraagd om uw meterstanden door te geven?

    Wanneer wij om uw meterstanden vragen heeft dit geen gevolgen voor uw factuur. Wij vragen uw meterstanden om de meter te controleren. Meterstanden aan ons doorgeven doet u online. Lukt dit niet? Dan komt er vanzelf een meteropnemer bij u langs om de standen op te nemen. U hoeft geen actie te ondernemen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Uw energieleverancier is verantwoordelijk voor het verzamelen, controleren en verwerken van de meterstanden. Uw leverancier vraagt elk jaar aan u om uw meterstanden door te geven.

    Wij zijn uw netbeheerder. Eens in de 3 jaar controleren wij de meterstanden in uw pand. Dit doen wij om de werking van uw meter te controleren. In het verleden kwam er altijd een meteropnemer bij u langs. Dat is niet meer nodig. U kunt de stand(en) nu snel en eenvoudig online aan ons doorgeven zodra u van ons een brief heeft gehad.

    Wanneer u de meterstanden online aan ons doorgeeft, zien wij of de gas- en/of elektriciteitsmeter het juiste verbruik registreert. We zien dus of de meter goed werkt. Wij zijn verplicht om de meterstanden eens per 3 jaar te controleren. Is het doorgeven gelukt? Dan hoeven wij in de meeste gevallen niet langs te komen om de meter te controleren.
    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Wanneer wij om uw meterstanden vragen dan kunt u dit alleen via onze website aan ons doorgeven. Wij vragen u namelijk om foto's te uploaden. Hoe u dit doet en wat we nodig hebben staat in de brief die u van ons ontvangt. Lukt het doorgeven niet? Dan komt er vanzelf een meteropnemer bij u langs om de standen op te nemen. U hoeft geen actie te ondernemen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Wanneer uw inlogcode voor het doorgeven van uw meterstanden niet werkt en het niet lukt om de meterstanden via onze website door te geven, komt er vanzelf een meteropnemer bij u langs. U hoeft geen actie te ondernemen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?

Uitleesstoring slimme meter

Heeft de meter in uw meterkast een (uitlees)storing? En worden uw meterstanden daarom niet automatisch doorgegeven aan uw energieleverancier? Wij geven u tips om toch de juiste meterstanden door te geven.

  • Heeft uw energieleverancier gevraagd om uw meterstanden door te geven?

    De energieleverancier heeft uw meterstanden nodig om uw energierekening te bepalen. Daarom vragen zij bij iedere tariefswijziging om de meterstanden. Kunt u uw meterstanden niet doorgeven? Neem dan contact op met uw energieleverancier. Probeer via de website van uw energieleverancier de meterstanden door te geven. Neem anders contact op met de klantenservice van de energieleverancier.

    Tip! Maak een foto van de meterstanden op de dag dat de nieuwe tarieven ingaan. Doe dit op 1 januari 2023 en bij elke tariefwijziging. Zo kunt u later uw jaarafrekening controleren en uw echte verbruik aantonen.

    Hebben wij u gevraagd om uw meterstanden door te geven?

    Wanneer wij om uw meterstanden vragen heeft dit geen gevolgen voor uw factuur. Wij vragen uw meterstanden om de meter te controleren. Meterstanden aan ons doorgeven doet u online. Lukt dit niet? Dan komt er vanzelf een meteropnemer bij u langs om de standen op te nemen. U hoeft geen actie te ondernemen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Allereerst excuses voor het ongemak. We snappen dat dit vervelend voor u is. Helaas weten we niet wanneer de storing is opgelost. We werken hard aan het wegwerken van de achterstand van een aantal storingen. Controleer regelmatig uw verbruiksmanager en/of -app om te zien of de storing is opgelost.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Een storing bij het uitlezen van de slimme meter kan verschillende oorzaken hebben. De grootste op dit moment is de overstap naar nieuwe software. Hierdoor zijn helaas storingen ontstaan. We werken hard aan een oplossing. De storing heeft alleen te maken met het uitlezen op afstand. In de tussentijd wordt uw verbruik wel gewoon gemeten en is uw meterstand te zien op het scherm van de slimme meter. Uw energieleverancier vraagt u mogelijk om uw meterstanden door te geven omdat dit nu niet automatisch wordt doorgegeven, De energieleverancier en wij krijgen automatisch een melding van de storing. U hoeft hiervoor niets te doen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?

Slimme meter aanvragen

Juist nu met het prijsplafond wil de energieleverancier uw meterstanden ontvangen, zodat uw energierekening overeenkomt met uw verbruik. Een slimme meter geeft de meterstanden automatisch voor u door. U vraagt deze eenvoudig bij ons aan.

  • Heeft u geen slimme meter en wilt u deze? U vraagt een slimme meter eenvoudig via onze website aan. De kosten zijn voor uw rekening.

    Let op! Er worden veel slimme meters aangevraagd. Hierdoor kan het tot 13 weken duren voordat wij deze kunnen plaatsen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Er worden op dit moment veel slimme meters aangevraagd. Hierdoor kan het tot 13 weken duren voordat wij deze kunnen plaatsen. Zodra de meterwissel ingepland is, ontvangt u van ons een brief met een voorstel voor een afspraak. Komt ons voorstel niet uit? Dan verzet u de afspraak gemakkelijk via onze website met de afspraakcode in de brief.
    Heeft dit antwoord u geholpen?

Afsluiten voorkomen

Om de energierekeningen betaalbaar te houden, heeft de overheid een prijsplafond vastgesteld. Zij willen dat deze winter niemand wordt afgesloten van energie. Helaas is dit niet zo simpel. Als u geen contract heeft met een energieleverancier, zijn wij wettelijk verplicht om toch uw gas- en/of elektriciteit af te sluiten.

  • Heeft u een brief van ons ontvangen dat uw elektriciteit- en/of gasaansluiting binnenkort wordt afgesloten? Met de inlogcode uit de brief controleert u gemakkelijk de status van uw energiecontract en aansluiting.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Met de inlogcode uit onze brief kunt u inloggen op onze website. Hier controleert u gemakkelijk de status van uw energiecontract en aansluiting. Is uw leveringscontract bij ons bekend? Dan heeft u afsluiting voorkomen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
    • Heeft u geen energiecontract of bezit u een leegstaand pand zonder energiecontract? Dan zijn wij wettelijk verplicht om uw elektriciteit- en/of gasaansluiting af te sluiten. 
    • Als er sprake is van fraude of een onveilige situatie, dan sluiten wij de aansluiting ook af. Dit doen we om ons energienet veilig en betrouwbaar te houden.

    Neem contact op met uw energieleverancier

    Heeft u een brief van ons ontvangen dat uw elektriciteit- en/of gasaansluiting binnenkort wordt afgesloten? Neem dan direct contact op met uw energieleverancier om afsluiting te voorkomen. Heeft u geen energiecontract? Dan is het ook belangrijk dat u zo snel mogelijk een energieleverancier zoekt en een contract afsluit. 

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Voor zowel elektriciteit als voor gas geldt:

    • U kunt vragen om uw aansluiting af te laten sluiten als u tijdelijk geen gas en/of stroom wilt gebruiken. De toevoerleiding, de aansluiting en de meter blijven gewoon zitten. Hierdoor kunnen wij deze op een later moment weer op het energienet aansluiten. Voor de veiligheid mag uw gasaansluiting maximaal 12 maanden lang afgesloten blijven. Daarna kiest u of u de aansluiting wilt laten verwijderen of opnieuw laat aansluiten.
    • Het verwijderen van uw aansluiting is voor altijd. U kiest hier bijvoorbeeld voor als u definitief van het gas af wilt stappen. We verwijderen dan de energiemeter en de kabel/leiding tussen de meter en ons hoofdnet. Soms is dat laatste niet mogelijk, bijvoorbeeld als u in een flat woont. Dan verwijderen we de energiemeter en doppen we de kabel/leiding af zodat die niet meer kan worden gebruikt. Is uw aansluiting eenmaal verwijderd en u wilt toch weer energie afnemen? Dan moet u een nieuwe aansluiting aanvragen. Meer informatie over het verwijderen van uw aansluiting.

    Voor de gasaansluiting bestaat er ook een 3e optie. Vraag uw energieleverancier naar een contract zonder verbruik. In dit geval betaalt u alleen beheer-, onderhoud- en administratiekosten. Kies voor deze optie:

    • als u twijfelt of u uw gasaansluiting in de toekomst nog wilt gebruiken.
    • als u eerst wilt ervaren hoe goed alternatieven werken voor u uw gasaansluiting definitief laat verwijderen.

    Wanneer u geen energiecontract voor gas heeft, moeten wij u afsluiten van het energienet.

    Heeft dit antwoord u geholpen?