Stappenplan bij hoog verbruik

Doorloop ons stappenplan als u vermoedt dat de hoogte van uw energieverbruik niet klopt.

Man in keuken met folder Enexis

Stappenplan hoog verbruik

  1. Onderzoek uw verbruik

    Controleer of uw energieverbruik onverklaarbare verhogingen of verlagingen heeft. Dit doet u door bijvoorbeeld het verbruik van de maand september van dit jaar met september van vorig jaar te vergelijken. Vergelijk geen maanden met elkaar waarin de weersomstandigheden anders kunnen zijn, zoals de maand april met september. Ook maanden waarin een verbouwing heeft gehad kunt u beter overslaan omdat uw energieverbruik dan vaak afwijkt. Ziet u geen grote verschillen nadat u de maanden heeft vergeleken? Dan is er geen aanleiding om verder onderzoek te doen.

  2. Vergelijk met andere huishoudens

    Heeft u onverklaarbare afwijkingen in uw verbruik gevonden? Vergelijk uw verbruik met vergelijkbare huishoudens.

    Direct vergelijken
  3. Zoek energieslurpers en veranderingen

    Is uw verbruik hoger dan van soortgelijke huishoudens? Ga dan na of er een wijziging is geweest in uw energieverbruik. Door bijvoorbeeld: - een verandering in uw gezinssamenstelling - het gebruik van nieuwe of juist oude apparaten - het gebruik van grootverbruikers zoals elektrische boilers, vijverpompen of waterbedden.

    Bekijk de hele lijst energieslurpers
  4. Neem contact op met uw energieleverancier

    Heeft u geen verklaring gevonden? Neem dan contact op met uw energieleverancier. De energieleverancier kan de geschiedenis van uw meterstanden bekijken. Misschien zijn uw meterstanden geschat. U vindt de contactgegevens van uw energieleverancier op de energierekening.

  5. Zelf controleren bij een slimme meter

    Heeft u een slimme meter en wilt u de meter zelf controleren? Druk hiervoor alle aardlekschakelaars in en draai de gaskraan dicht. Het verbruik moet nu nul zijn. Loopt de meter toch op, dan is er iets aan de hand. Neem contact met ons op zodat we u kunnen helpen. Druk daarna de aardlekschakelaars weer in en draai de gaskraan weer open.

  6. Meter kapot

    Heeft u de stappen doorlopen en is de oorzaak niet gevonden? In slechts enkele gevallen is de meter kapot. Met een meterijking kunt u laten controleren of uw meter de juiste meterstanden aangeeft. Neem contact op met onze Klantenservice om een meterijking aan te vragen. Let op! Een meterijking kost geld. Als na de meterijking blijkt dat de meter inderdaad niet goed werkt, krijgt u de kosten voor de ijking van ons terug.

    Direct contact opnemen