Prijsplafond: wat u moet weten

In 2023 geldt een prijsplafond om de energierekening te verlagen. Dit betekent dat huishoudens en andere kleinverbruikers een maximale prijs betalen voor energie tot een bepaald verbruik. Heeft u vragen over het prijsplafond? We leggen u graag uit waar u terechtkunt. In de meeste gevallen is dit bij uw energieleverancier.

Wanneer neemt u contact op met uw energieleverancier?

Uw energieleverancier regelt uw energiecontract en voert het prijsplafond uit. De leverancier helpt u verder met onder andere:

  • Inzicht in of vragen over uw verbruik, bijvoorbeeld als dit onverwacht hoog is.
  • Het doorgeven van de meterstanden voor de berekening van het energieplafond.
  • Het doorgeven van meterstanden voor het opstellen van de jaarafrekening.
  • Wijzigen van het tarief/energiecontract.
  • Vragen over uw termijnbedrag, jaarafrekening of eindafrekening.
  • Wijzigen van uw persoonlijke gegevens.

Wanneer neemt u contact met ons op?

Wij zijn onder andere verantwoordelijk voor uw aansluiting(en) en meter. U kunt bij ons terecht:

  • voor het aan- of uitzetten van het automatisch doorgeven van meterstanden via de slimme meter.
  • als het telwerk van de meter stilstaat.
  • als het display van de meter defect en niet afleesbaar is.

Het prijsplafond wordt automatisch verrekend

Uw energieleverancier regelt het prijsplafond. De korting wordt automatisch verrekend en ziet u op uw eindafrekening.  Voor vragen hierover kunt u bij hen terecht. 

Meer informatie over het prijsplafond

Op de  website van de Rijksoverheid  leest u de huidige stand van zaken over het prijsplafond.

Veelgestelde vragen

  • Heeft u een slimme meter waarvan de standen automatisch uitgelezen worden? Dan worden deze automatisch doorgegeven aan uw energieleverancier. U hoeft zelf niets te doen.

    • Heeft u het uitlezen van de meterstanden in de slimme meter uitgezet?
    • Heeft u geen slimme meter?
    • Heeft uw meter een uitleesstoring?

    Geldt 1 van deze punten voor u? Dan moet u uw meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier. Dit regelt u meestal op de website van uw energieleverancier.  

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Hoe u uw meterstanden afleest, hangt af van de meter die u heeft. U vindt de handleiding van uw meter in onze tool 'Mijn meterkast'.

    Weet u welke meter u heeft? Kijk dan tussen onze handleidingen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Vragen over uw verbruik, meterstanden of (jaar)afrekeningen kan uw energieleverancier beantwoorden. Uw leverancier kan u ook vertellen wat u betaalt voor uw verbruik en hoe dit wordt berekend.


    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Hebt u geen slimme meter en wilt u deze alsnog? Dan kunt u deze zelf aanvragen. De kosten zijn dan voor uw rekening.

    Let op! Momenteel worden er veel slimme meters aangevraagd. Hierdoor kan het tot 13 weken duren voor wij deze kunnen plaatsen. 

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • De slimme meter is standaard zo ingesteld dat wij meetgegevens op afstand uitlezen. U kunt de instelling van de slimme meter in uw meterkast niet zelf wijzigen. Wilt u het uitlezen van uw meetgegevens op uw adres aan- of uit laten zetten? Dan kunt u dit doen via  onze Klantenservice. Wijzigen is gratis.

    Verhuist u naar een woning waar al een slimme meter hangt? Dan is het goed om te weten dat wij meetgegevens op afstand uitlezen. Wij zetten de meter altijd weer terug naar de standaardinstellingen op het moment dat een energieleverancier doorgeeft dat een bewoner vertrekt. Vergeet dit dus niet te laten wijzigen als u niet wilt dat wij de meetgegevens kunnen uitlezen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Neem contact op met uw energieleverancier om dit door hen te laten uitzoeken. Uw energieleverancier is verantwoordelijk voor de meterstanden. Wij zijn verantwoordelijk voor de meter zelf. Staan op uw afrekening geschatte meterstanden? Ook dan is uw energieleverancier uw aanspreekpunt.

    Op onze pagina 'Problemen met de  meter'  geven we antwoorden op veelgestelde vragen over verbruik. 

    Heeft dit antwoord u geholpen?