Tarieven
Als u gas en/of stroom gebruikt in uw woning, betaalt u hier maandelijks netwerkkosten voor. Op deze pagina downloadt u onze netwerktarieven en de kosten voor werkzaamheden aan uw gas- en/of elektriciteitsaansluiting.
Op deze pagina
Elektriciteit
Gas
Oudere jaren
Weten wat uw maandelijkse netwerkkosten zijn?

Elektriciteit 2023
Eenmalige kosten
Vanaf 01-04-2023
Vanaf 01-01-2023 t/m 31-03-2023
Gas 2023
Maandelijkse netwerkkosten
Eenmalige kosten
Maandelijkse netwerkkosten oudere jaren
Maandelijkse netwerkkosten 2022
Elektriciteit
Vanaf 01-07-2022
- Elektriciteitsaansluiting
- Elektriciteitsaansluiting voor alleen teruglevering
- Elektriciteitsaansluiting met extra meetpunten
- Elektriciteitsaansluiting voor alleen teruglevering met extra meetpunten
Van 01-01-2022 t/m 30-06-2022
- Elektriciteitsaansluiting
- Elektriciteitsaansluiting voor alleen teruglevering
- Elektriciteitsaansluiting met extra meetpunten
- Elektriciteitsaansluiting voor alleen teruglevering met extra meetpunten
Gas
Vanaf 01-07-2022
Van 01-01-2022 t/m 30-06-2022
Maandelijkse netwerkkosten 2021
Maandelijkse netwerkkosten 2020
Maandelijkse netwerkkosten 2019
Zoekt u tarieven die nog ouder zijn? Neem dan contact op met onze Klantenservice.
Video: hoe komt een netbeheerder aan zijn geld?
Veelgestelde vragen
Wat zijn netwerkkosten?
Als u een elektriciteits- en/of gasaansluiting heeft, betaalt u elke maand netwerkkosten. U krijgt hiervoor geen rekening van Enexis Netbeheer. U betaalt de netwerkkosten via uw energieleverancier. De netwerkkosten bestaan uit de aansluitdienst, de transportdienst en de meetdienst (per meetpunt).
Enexis Netbeheer stelt elk jaar op 1 januari de tarieven voor netwerkkosten vast. Daarbij houden we ons aan de maximumtarieven die de Autoriteit Consument en Markt (ACM) bepaalt voor netbeheerders. Hoe zwaarder uw aansluiting, hoe hoger de netwerkkosten zijn.
Netwerktarieven op de factuur van uw energieleverancier
De tarieven die u op deze pagina kunt downloaden, ziet u waarschijnlijk niet terug op de jaarafrekening van uw energieleverancier. Het tarief dat u hier ziet, geldt namelijk voor 1 kalenderjaar. Uw verbruikersperiode loopt meestal niet per kalenderjaar. Dit veroorzaakt vaak een verschil.
Uw energieleverancier berekent aan u een gemiddeld dagtarief door over uw verbruiksperiode. Als uw energieleverancier uw jaarafrekening bijvoorbeeld eind mei opmaakt, dan betaalt u over de periode juni – december een ander tarief dan over de periode januari – mei. In dat geval verschilt het tarief op uw jaarafrekening van het tarief dat u hier ziet.
Extra informatie tarieven gas
Onze tarieven zijn gebaseerd op de capaciteit van uw aansluiting én uw standaard jaarverbruik. Dit is het verbruik dat we verwachten op uw adres. We berekenen het standaard jaar elk jaar op basis van het verbruik op uw adres in het verleden. Hoe we dat precies doen, is wettelijk vastgelegd (zie Informatiecode elektriciteit en gas, B3.4).
Extra informatie tarieven elektriciteit
Als u uw aansluiting en meter gebruikt om energie af te nemen én terug te leveren, betaalt u hetzelfde bedrag als wanneer u alleen energie afneemt. We rekenen geen extra kosten in dat geval. Bij een aansluiting met extra meetpunten, brengen wij per meetpunt elke maand een extra bedrag in rekening. Degene die verantwoordelijk is voor het hoofd-meetpunt krijgt hiervoor de rekening.
Heeft dit antwoord u geholpen?Kan ik mijn netwerkkosten controleren?
Hoeveel netwerkkosten u betaalt, is afhankelijk van de zwaarte van de aansluiting. Uw netwerkkosten (ook wel netbeheerkosten of capaciteitstarief genoemd) vindt u terug op de rekening van uw energieleverancier. U kunt dit zelf controleren. In onze tool 'Mijn meterkast' vindt u de huidige aansluitwaarde van uw adres en de bijbehorende netwerkkosten.
Denkt u dat wij te hoge netbeheerkosten in rekening brengen voor elektriciteit? Dan kunt u contact met ons opnemen. Bekijk welke gegevens wij van u nodig hebben om u snel te kunnen helpen.
Heeft u vragen over de (hoogte van) de netwerkkosten die wij voor gas in rekening brengen? Daarvoor kunt u contact opnemen met uw energieleverancier. De leverancier onderzoekt voor u de juiste hoogte van het tarief.
Heeft dit antwoord u geholpen?Wat bedoelen jullie met eenmalige kosten?
Als u een nieuwe aansluiting of een andere meter wilt, of als u iets wilt veranderen aan uw aansluiting, moet u Enexis Netbeheer inschakelen. Voor dit soort werkzaamheden maken we kosten die we aan u doorberekenen. We werken daarvoor met vastgestelde tarieven die gebaseerd zijn op:
- Arbeidskosten
- Materiaalkosten
- Administratiekosten
In sommige gevallen betaalt u een meerprijs, bijvoorbeeld als u een extra kabel wilt laten verwijderen dan in onze eerdere berekening is meegenomen.
Nieuwe aansluiting
Voor het aansluiten van een nieuwe gas- of elektriciteitsaansluiting, betaalt u eenmalig een bedrag. We gaan er daarbij van uit dat de aansluitleiding (gas) of aansluitkabel (elektriciteit) tussen ons netwerk en uw meterkast korter is dan 25 meter. Hebben we een langere leiding of kabel nodig? Dan komt er een bedrag bij voor de extra meters. In de Tarievencode is vastgelegd hoe we de precieze afstand tussen ons netwerk en uw meterkast bepalen. We gaan ervan uit dat de leiding of kabel in uw woning 4 meter lang is.
- Als de kabel vanaf de muur van uw huis tot aan ons hoofdnet in de openbare weg langer is dan 21 meter, brengen we dus extra meters in rekening. Als in de openbare weg voor uw huis geen (geschikt) hoofdnet ligt, meten we vanaf het dichtstbijzijnde geschikte hoofdnet. Bekijk Tarievencode Elektriciteit.
- Als de leiding vanaf de muur van uw huis tot aan ons hoofdnet in de openbare weg langer is dan 21 meter, brengen we dus extra meters in rekening. Als in de openbare weg voor uw huis geen (geschikt) hoofdnet ligt, meten we vanaf het dichtstbijzijnde geschikte hoofdnet. Bekijk Tarievencode Gas.
Heeft dit antwoord u geholpen?Waar vind ik de tarieven voor kleinzakelijke aansluitingen?
De kleinzakelijke tarieven zijn gelijk aan de tarieven voor consumenten. Bekijk de tarieven voor consumenten.
Heeft dit antwoord u geholpen?