Betrouwbaarheid meterstanden

Juist nu, met de torenhoge energieprijzen, moet u kunnen vertrouwen op de juiste werking van de energiemeters en uw meterstanden. Wij geven u graag meer informatie en tips.

Hoe zorgen wij voor betrouwbare energiemeters?

Om ervoor te zorgen dat onze energiemeters betrouwbaar zijn, voeren we verschillende onderzoeken uit.

Twijfels over de energiemeter

Maak gebruik van ons stappenplan als u toch twijfelt aan de juiste werking van de energiemeter. Dit stappenplan helpt u bij het vinden van een eventuele oorzaak.

Stappenplan

  1. Onderzoek uw verbruik

    Controleer of uw eigen energieverbruik onverklaarbare verhogingen of verlagingen heeft. Dit doet u door bijvoorbeeld het verbruik van de maand september van dit jaar met september van vorig jaar te vergelijken. Vergelijk alleen geen maanden met elkaar waarin de weersomstandigheden anders kunnen zijn, zoals de maand april met september.

  2. Vergelijk met andere huishoudens

    Hebt u onverklaarbare afwijkingen in uw verbruik gevonden?

    Vergelijk uw verbruik met het verbruik van vergelijkbare huishoudens.
  3. Ontdek veranderingen en zoek energieslurpers

    Is uw verbruik hoger dan van soortgelijke huishouders? Ga dan na of er een wijziging heeft plaatsgevonden in uw energieverbruik. Door bijvoorbeeld een verandering in uw gezinssamenstelling, het gebruik van nieuwe of juist heel oude apparaten, het gebruik van grootverbruikers’ zoals elektrische boilers, vijverpompen of waterbedden.

    Een lijst van energieslurpers vindt u hier.
  4. Neem contact op met uw energieleverancier

    Geen verklaring gevonden? Neem dan contact op met uw energieleverancier. De energieleverancier kan de geschiedenis van uw meterstanden bekijken. U vindt de contactgegevens van uw energieleverancier op de energiefactuur.

Veelgestelde vragen energieverbruik

  • Door de stijgende energieprijzen kost gas en elektriciteit op dit moment meer. Is uw jaarcontract afgelopen bij uw energieleverancier? Dan is de kans groot dat u nu te maken hebt met variabele tarieven. Wilt u hier meer over weten? Neem dan contact op met uw energieleverancier.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • We begrijpen heel goed dat het inzicht dat de slimme meter biedt, ook vragen kan oproepen. Wanneer u uw energieverbruik in deze koude maanden bijhoudt, ziet u dat de kosten hoger zijn. Het energieverbruik in deze periode is namelijk veel hoger dan in de zomer. Uw afrekening is berekend op een heel jaar. Dit betekent dat u eigenlijk in de zomermaanden ook betaalt voor het verbruik van de koudere maanden. Twijfelt u toch nog?

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Neem zo snel mogelijk contact op met uw energieleverancier. Zij denken met u mee in het vinden van een oplossing. Als zij het contract alsnog beëindigen, dan zijn wij wettelijk verplicht om u af te sluiten van het gas- en/of elektriciteitsnet. Hierover krijgt u altijd eerst een brief van ons.

    Heeft dit antwoord u geholpen?