Storing uitlezen slimme meter

Laat de app van uw energieleverancier of energieverbruiksmanager geen actueel verbruik meer zien? Of heeft u een brief gekregen van uw energieleverancier waarin staat dat u uw meterstanden moet doorgeven? Dan is er mogelijk een storing bij het uitlezen van uw slimme meter. Wij vertellen u wat de storing inhoudt, hoe wij dit oplossen en wat u zelf kunt doen.

Wat is er aan de hand?

Als een slimme meter een communicatiestoring heeft dan is de meter niet meer op afstand uit te lezen. Uw energieleverancier krijgt de standen dan niet meer automatisch doorgestuurd. De storing heeft geen invloed op de meterstand die u ziet staan op het scherm van de meter. De energieleverancier kan deze meterstanden alleen niet uitlezen. 

Een communicatiestoring kan door verschillende dingen komen. De meter werkt eigenlijk net als een mobiele telefoon. In de slimme meter zit een netwerkkaart die verbinding probeert te maken met een zendmast, net als een telefoon doet. Soms is er een storing, net als bij uw mobiele telefoon. Hierdoor kan de meter niet meer uitgelezen worden. Een storing kan ook ontstaan door apparatuur die het signaal verstoort, zoals een modem of router die te dicht bij de slimme meter staat. Ons advies is om dit soort apparatuur niet in de meterkast te plaatsen. Moet u dit toch doen? Zet het dan niet direct boven de slimme meter.

Hoe lossen we dit op?

Wij krijgen automatisch een melding zodra er een storing is ontdekt in de energiemeter(s). Meestal lossen we dit op afstand op. Kan de storing niet op afstand worden opgelost? Dan komt er een monteur langs. U ontvangt hierover een brief. De monteur probeert eerst om de meter te repareren. Lukt dat niet? Dan vervangen we de meter voor een nieuwe.

Tip: Heeft u een communicatiestoring? Check dan regelmatig uw app om te zien of het verbruik weer klopt. Als wij een storing op afstand hebben opgelost, krijgt u hier namelijk geen melding van.

Ondanks storing toch inzicht in uw verbruik?

Wilt u tijdens de storing toch uw energieverbruik bekijken via een app? Sluit dan een klein apparaatje aan op uw slimme meter. Dit heet een P1-dongle. Deze dongles kunt u bij verschillende online winkels kopen. Wij verkopen ze niet. Met de bijbehorende app ziet u meteen uw verbruik. Dit is alleen voor uzelf; de dongle maakt geen verbinding met onze systemen of die van uw energieleverancier. U moet dus nog steeds uw meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier als zij daarom vragen.

Veelgestelde vragen over de slimmemeterstoring

  • Zodra de storing is opgelost ziet u de actuele meterstanden in de app van uw energieleverancier of verbruiksmanager. Controleer deze dus regelmatig. 

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Helaas kunnen we niet precies zeggen wanneer de storing is opgelost. Vraagt uw energieleverancier om uw meterstanden? Geef deze dan door als zij daarom vragen. Is de storing voorbij? Dan ziet u de meterstanden automatisch weer in uw app.

    Controleer of uw nog wel meterstanden ziet op het display

    Bij een storing kunt u de meterstanden nog wel zien op het display van de meter. Alleen kan de energieleverancier de standen nu niet op afstand bekijken. Hoe u de meterstanden ziet, vindt u in de handleiding. Bij sommige meters moet u eerst een knop indrukken. Hiermee zet u het scherm aan en kunt u de meterstanden aflezen. Heeft u de afgelopen dagen vaker dan 1 keer op de knop gedrukt? Dan moet u 1 dag wachten. Om de batterij van de meter te sparen kunt u niet te vaak het display aanzetten. 

    Ziet u niets meer op het scherm, zit er condens achter of is het glas kapot? Bel dan naar het Nationaal Storingsnummer 0800 9009. Een monteur komt langs om het probleem te verhelpen.

    Wilt u direct weer inzicht in uw verbruik via bijvoorbeeld een app?

    Er is een klein apparaatje te koop dat u aansluit op de slimme meter. Dit heet een P1-dongle. U vindt deze bij verschillende (online) aanbieders. Wij verkopen deze niet. Via een bijbehorende app ziet u meteen weer uw verbruiksgegevens. De dongle kan alleen uw meterstanden laten zien in de bijbehorende app, maar geeft deze niet door aan ons of uw energieleverancier.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Uw slimme meter meet gewoon uw totale energieverbruik. Alleen worden uw meterstanden op dit moment door de storing niet doorgegeven in de app en de verbruiksmanager. Uw meterstanden worden ook niet doorgegeven aan uw energieleverancier. Het kan zijn dat zij de meterstanden bij u opvragen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Het kan zijn dat u door een storing geen actuele meterstanden ziet in de app van uw energieleverancier of verbruiksmanager. Ook kan de slimme meter uitstaan voor het uitlezen van de meterstanden. Wilt u deze aanzetten zodat uw energieleverancier automatisch uw meterstanden krijgt? Ga hiervoor naar Mijn Meterkast. Let op: hiervoor heeft u het meternummer en uw adresgegevens nodig.

    Controleer of uw nog wel meterstanden ziet op het display

    Bij een storing kunt u de meterstanden nog wel zien op het display van de meter. Alleen kan de energieleverancier de standen nu niet op afstand bekijken. Hoe u de meterstanden ziet, vindt u in de handleiding. Bij sommige meters moet u eerst een knop indrukken. Hiermee zet u het scherm aan en kunt u de meterstanden aflezen. Heeft u de afgelopen dagen vaker dan 1 keer op de knop gedrukt? Dan moet u 1 dag wachten. Om de batterij van de meter te sparen kunt u niet te vaak het display aanzetten. 

    Ziet u niets meer op het scherm, zit er condens achter of is het glas kapot? Bel dan naar het Nationaal Storingsnummer 0800 9009. Een monteur komt langs om het probleem te verhelpen.

    Wilt u direct weer inzicht in uw verbruik via bijvoorbeeld een app?

    Er is een klein apparaatje te koop dat u aansluit op de slimme meter. Dit heet een P1-dongle. U vindt deze bij verschillende (online) aanbieders. Wij verkopen deze niet. Via een bijbehorende app ziet u meteen weer uw verbruiksgegevens. De dongle kan alleen uw meterstanden laten zien in de bijbehorende app, maar geeft deze niet door aan ons of uw energieleverancier.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Voor gebruik worden al onze energiemeters uitgebreid getest. Het komt zelden voor dat een gas- of elektriciteitsmeter kapot gaat. Vaak kunt u problemen met of aan uw meter zelf oplossen. Toch kan het voorkomen dat bijvoorbeeld het display het niet meer doet, een stand niet (meer) oploopt, de energie die u teruglevert niet (juist) gemeten wordt of dat u door een storing geen actuele meterstanden ziet in de app van uw energieleverancier of verbruiksmanager. Op onze pagina over problemen met de meter leest u wat u kunt doen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?