Problemen met de meter
Merkt u iets vreemds aan uw meter? Kunt u de meterstanden niet op afstand uitlezen? Of is uw energierekening onverwacht hoog of laag? Begrijpelijk dat u wilt weten of de meter goed werkt. We helpen u graag om dit samen op te lossen.

Ruikt u gas of is er een gevaarlijke situatie?
Bel gratis naar het Nationaal Storingsnummer.
0800 900924/7 gratis bereikbaarProblemen met de energiemeter?
De energiemeter houdt uw meterstanden bij. Maar soms gaat er iets mis.
Bijvoorbeeld als:
- de meter geluid maakt
- de meter een verkeerde stand geeft
- de gasdruk te laag of te hoog is
- de zegel kapot is
- u ineens veel meer verbruikt
- uw energierekening opvallend hoog is
Dan is het belangrijk om snel iets te doen. Volg ons stappenplan op deze pagina. U ziet snel wat er aan de hand is en wat u kunt doen.
Veelgestelde vragen
- Waarom is mijn energierekening hoog?
Heeft u een slimme meter?
- Staat de uitleesfunctie slimme meter aan? Dan is er misschien een storing.
- Staat de uitleesfunctie uit? Dan schat uw energieleverancier de meterstanden. Daardoor lijkt het soms alsof u meer verbruikt. Neem contact op met uw energieleverancier.
Heeft u een digitale of analoge meter?
- Uw energieleverancier vraagt elk jaar om uw meterstanden. Geeft u deze niet op tijd door? Dan schatten zij uw meterstanden. Hierdoor kan uw rekening hoger uitvallen. Neem contact op met uw energieleverancier.
Controleer uw meterstanden regelmatig. Twijfelt u? Volg ons stappenplan op deze pagina. Zo ziet u wat u in uw situatie het beste kunt doen.
Heeft dit antwoord u geholpen? - Wat kunt u doen als u geen meterstand ziet?
Bij sommige energiemeters gaat het scherm van de meter. Druk eerst op het knopje van de meter. Kunt u het knopje niet vinden? Kijk dan in de handleiding van de meter.
Ziet u nog steeds geen meterstand? Dan is het scherm misschien kapot. Bel dan met onze storingsdienst via 0800 9009. Wij zijn 24 uur per dag gratis bereikbaar.
Het kan ook een uitleesstoring zijn. Kijk dan op onze pagina: storing uitlezen meter.
Heeft dit antwoord u geholpen? - Waarom maakt de meter geluid?
Stroommeter
Een stroommeter hoort stil te zijn. Hoort u toch geluid? Bel dan naar onze storingsdienst via 0800 9009. Wij zijn 24 uur per dag gratis bereikbaar.
Gasmeter
Een gasmeter maakt altijd een beetje geluid. Dat komt door de bewegende onderdelen. Bij kou klinkt het geluid soms harder, vooral als de kachel aanstaat. Dat is normaal.
Heeft u veel last van het geluid, bijvoorbeeld in uw slaapkamer? Bel dan naar onze storingsdienst via 0800 9009. Wij zijn 24 uur per dag gratis bereikbaar.Heeft dit antwoord u geholpen? - Wat kunt u doen bij een te lage of te hoge gasdruk?
Volg deze 5 stappen:
1. Draai de hoofdgaskraan open.
U herkent de kraan aan een gele dop, hendel of draaiwiel.
2. Draai de gaskranen dicht.
Denk aan een gaskachel, cv, gasfornuis of geiser.
3. Wacht een half uur en gebruik geen gas.
De druk stijgt vanzelf en de beveiligingsklep gaat weer open.
4. Controleer de gastoevoer.
Steek een pit van het gasfornuis aan of kijk naar een waakvlam van een ander apparaat. Brandt de vlam rustig en constant? Dan is de gasdruk goed.
5. Draai de andere gaskranen weer open.
U kunt nu weer gas gebruiken.Heeft dit antwoord u geholpen? - Brandt de vlam niet goed of heeft u geen gas?
Bel dan naar onze storingsdienst via 0800 9009. Wij zijn 24 uur per dag gratis bereikbaar.
Heeft dit antwoord u geholpen?
Geen antwoord op uw vraag?
Staat uw probleem er niet bij of werkt de geboden oplossing niet? Bekijk de handleiding van de meter of neem dan contact op met onze Klantenservice.