Betrouwbaarheid energiemeters

Geplaatst: 18-03-2017
Zijn de elektriciteitsmeters die netbeheerders installeren bij Nederlandse huishoudens betrouwbaar? Begin maart 2017 hebben verschillende media aandacht besteed aan het onderzoek dat de Universiteit Twente hiernaar heeft gedaan in 2015. De universiteit heeft laten zien dat ze in hun laboratorium afwijkingen kunnen forceren in de slimme meter.

Veel consumenten zijn nu bezorgd of hun meter wel goed functioneert. Het is belangrijk om te weten dat de kans bijzonder klein is dat de extreme situaties uit het onderzoek zich ook bij mensen thuis voordoen. Dat laten de gezamenlijke netbeheerders weten. De resultaten van het onderzoek zijn niet zomaar te vertalen naar wat er in huis gebeurt. Nederlandse consumenten kunnen er dan ook op rekenen dat hun meter goed en nauwkeurig is. In de praktijk zijn geen meters gevonden die meer aflezen dan het echte verbruik. 

Onderzoek bij mensen thuis

Netbeheer Nederland (bracheorganisatie netbeheerders) kent het onderzoek van de Universiteit Twente al sinds 2015. De netbeheerders hebben dit zeer serieus genomen. We hebben toen meteen twee dingen gedaan: we hebben het onderzoek overgedaan, samen met VSL (Nationaal Metrologisch Instituut). In dezelfde extreme lab-omstandigheden vonden we inderdaad afwijkingen.  

Verder zijn we gaan kijken naar praktijkgevallen. Energieleveranciers konden het aan ons doorgeven als klanten grote twijfels hebben over de hoogte van hun energieverbruik. In tientallen gevallen is onderzocht waar dat aan lag: aan de meter of aan iets anders. In alle gevallen is een logische verklaring gevonden en was de meter correct. De oorzaken van het verhoogde verbruik verschilden: van een elektrische kachel tot gezinsuitbreiding en van een vijverpomp tot een defecte sauna. Het hogere verbruik uit de laboratoriumsituatie, is in de praktijk dus nog niet voorgekomen. We verwachten dat dit zelden of nooit het geval zal zijn. Maar we blijven dit soort onderzoeken uitvoeren.

Netbeheerders verantwoordelijk voor correcte registratie

Voor 2020 krijgen alle Nederlandse huishoudens een slimme energiemeter aangeboden. In 2010 besloot het Ministerie van Economische Zaken dat de slimme meter belangrijk is om consumenten inzicht te geven in hun eigen energieverbruik. Dat helpt om energie –en geld– te besparen. De netbeheerders zijn verantwoordelijk voor correcte registratie van uw energie.

De slimme energiemeters zijn inmiddels bij 3 miljoen huishoudens geïnstalleerd. Ze voldoen aan strenge Europese normen. Het Agentschap Telecom Metrologie houdt in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken toezicht op de nauwkeurigheid van de moderne meter.

Het is de verantwoordelijkheid van de netbeheerders dat meterstanden kloppen en dat de meter in huis correct en nauwkeurig werkt. Daar staat Netbeheer Nederland voor – daar kan de Nederlandse Consument op vertrouwen.

Was dit antwoord nuttig?