Service en contact

Ik heb een vraag Ik heb een vraag

De aansluitwaarde is de capaciteit van uw aansluiting. Deze staat vaak op de voorkant van uw meter vermeld. Kunt de capaciteit niet vinden? Neem dan contact met ons op via een van de contactmogelijkheden die u ziet bij 'Liever direct contact'.

Was dit antwoord nuttig?

Als u krachtstroom nodig hebt omdat u bijvoorbeeld nieuwe apparatuur in huis krijgt, hebt u een 3-fasenaansluiting nodig. Met andere woorden een aansluiting van minimaal 3x25 Ampere. U vraagt in de meeste gevallen een verhoging van uw aansluiting aan. Een installateur kan beoordelen welke aansluiting u precies nodig heeft. 

Meer informatie over krachtstroom

Meteen een zwaardere aansluiting aanvragen

Was dit antwoord nuttig?

Een wijziging van uw aansluiting vraagt u aan via Mijn Enexis Aansluitingen.  Meer informatie vindt u op onze pagina Aansluiting wijzigen.

Was dit antwoord nuttig?

Een vraag over uw offerte is meestal heel specifiek. Wij kunnen u hier daarom niet helpen met uw vraag. Neem dan contact  met ons op met een van de contactmogelijkheden die u rechts in beeld ziet.

Was dit antwoord nuttig?

Een nieuwe aansluiting vraagt u digitaal aan. U regelt dit niet rechtstreeks bij Enexis Netbeheer maar via mijnaansluiting.nl.

Meer informatie over het aanvragen van een nieuwe aansluiting

Was dit antwoord nuttig?

Dat is vervelend. Stel uw vraag dan via het contactformulier of neem contact met ons op via een van de andere contactmogelijkheden de u ziet bij ‘Liever direct contact’.

Vraag stellen

Feedback geven

Met uw feedback kunnen wij de informatie op deze pagina verbeteren.

Ja dat kan. De slimme meter is namelijk niet verplicht. Als u op uw adres een slimme meter van Enexis Netbeheer krijgt aangeboden, kunt u hem weigeren. Zodra u onze brief krijgt met een afspraak voor het plaatsen van de slimme meter, belt u met onze klantenservice via 088 85 77 000. Geef aan dat u liever geen slimme meter wilt.

Slimme meter vervangen

Hebt u al een slimme meter? Dan kunt u deze laten vervangen door een digitale meter zonder communicatiemodule. Deze meter kan uw gegevens niet op afstand uitlezen. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice via {KSC|} (optie 4) en vraag een meterwissel aan. Aan deze meterwissel zijn kosten verbonden.

Uitzetten 'op afstand uitlezen'

Wilt u geen slimme meter in huis omdat wij uw verbruiksgegevens op afstand kunnen uitlezen? U kunt de instellingen van de slimme meter ook laten wijzigen, zodat wij uw meter niet meer op afstand uit kunnen lezen.

Lees meer over het Weigeren van de slimme meter en over Instellingen slimme meter wijzigen.

Was dit antwoord nuttig?

Tot en met 2020 krijgen alle huishoudens en bedrijven een slimme meter aangeboden. 2 weken voor wij bij u langskomen kondigen wij dit aan. Wat er komt kijken bij de installatie van de slimme meter en wat dit voor u betekent vindt u bij slimme meter wisselen bij u thuis.

Was dit antwoord nuttig?

U vindt de handleidingen van alle slimme meters online. Hierin leest u hoe uw meter werkt en hoe u de meterstanden af kunt lezen. Als u al een slimme meter hebt, kun u de handleiding ook op papier ontvangen. Vraag een papieren handleiding aan.

Was dit antwoord nuttig?

Wij bieden alle huishoudens en midden- en kleinbedrijven in Nederland in de periode 2015 tot en met 2020 een slimme meter aan. 2 weken voordat onze monteur langskomt, krijgt u een brief van ons met informatie over de slimme meter. Een week van te voren ontvangt u een brief met een afspraak. Wilt u eerder een slimme meter laten plaatsen? Kijk voor informatie daarover op de pagina Aanvragen slimme meter.

Was dit antwoord nuttig?

Op de pagina Afspraak verzetten kunt u uw afspraak wijzigen.

Was dit antwoord nuttig?

De ophef die begin maart 2017 is ontstaan rond de betrouwbaarheid van energiemeters gaat over meters die zijn onderzocht door de Universiteit Twente. Het ging daarbij om traditionele digitale meters en om de 1e generatie slimme meters. De traditionele digitale meters worden de komende jaren (tot en met 2020) vervangen. Elk huishouden krijgt dan een slimme meter aangeboden.

Sinds 2014 gelden strengere normen voor elektriciteitsmeters. Meters die sinds 2012 opnieuw zijn ontworpen, voldoen al aan deze nieuwe eisen en zijn hierdoor minder gevoelig voor verstoringen. De slimme meters die sinds 1 januari 2015 bij alle huishoudens worden aangeboden, voldoen ook aan de strengere normen.

Lees meer in het nieuwsartikel Betrouwbaarheid energiemeters en op de website van Netbeheer Nederland.

Was dit antwoord nuttig?

Dat is vervelend. Stel uw vraag dan via het contactformulier of neem contact met ons op via een van de andere contactmogelijkheden de u ziet bij ‘Liever direct contact’.

Vraag stellen

Feedback geven

Met uw feedback kunnen wij de informatie op deze pagina verbeteren.

Als u van ons een brief hebt gekregen over het ontbreken van een energieleverancier kunt u de status van uw contract controleren. U ziet dan of wij de bevestiging van de leverancier al hebben ontvangen. De inloggegevens staan in onze brief vermeld. 

Hebt u geen brief van ons gekregen of lukt het inloggen niet? Neem dan contact op ons op via een van de contactmogelijkheden die u ziet bij 'Liever direct contact'.

Was dit antwoord nuttig?

Een energiecontract afsluiten bij een energieleverancier
Als u gaat verhuizen of uw energieleverancier heeft uw energiecontract beëindigd, moet u op tijd een nieuw energiecontract afsluiten. Wanneer de energieleverancier het contract heeft verwerkt, ontvangen wij automatisch een bericht. U blijft dan verzekerd van elektriciteit en gas. Wanneer er bij ons geen leverancier bekend is, zijn we genoodzaakt uw gas en/of elektriciteit af te sluiten.

Op tijd betalen 
Door op tijd de rekening van uw energieleverancier te betalen, voorkomt u dat gas en/of elektriciteit worden afgesloten.

Fraude
Ook fraude en onveilige situaties zijn voor Enexis Netbeheer redenen om gas- en/of elektriciteit af te sluiten.

Meer informatie over het voorkomen van afsluiting

Was dit antwoord nuttig?

Als u van ons een brief heeft gekregen over het ontbreken van een energieleverancier,  is het van belang dat u een nieuw energiecontract afsluit. U neemt hiervoor contact op een een energieleverancier van uw keuze. Wanneer de energieleverancier het contract heeft verwerkt, ontvangen wij automatisch een bericht.

Als er een datum in de brief staat vermeld, moet u vóór die datum uw energiecontract geregeld hebben. Staat er geen datum in de brief? Dan is het belangrijk dat uw contract per direct van start gaat. Houd er rekening mee dat uw energieleverancier tijd nodig heeft om uw aanvraag te verwerken en ons een bevestiging te sturen. 

U kunt u de status van uw contract controleren. U ziet hier of wij de bevestiging van de leverancier al hebben ontvangen. In onze brief vindt u de inloggegevens voor uw persoonlijke omgeving.

Bent u de brief met de inloggegevens kwijt? Neem dan contact op met onze klantenservice via telefoonnummer 088 85 77 000. U krijgt dan telefonisch nieuwe inloggegevens.

Was dit antwoord nuttig?

Voor het af- en heraansluiten (in- en uit bedrijf stellen) van een gas- en/of elektricteitsaansluiting betaalt u eenmalige kosten. Bekijk het tarievenblad voor de tarieven. Voor de kosten voor een afsluiting ontvangt u een rekening van ons. De heraansluitkosten moet u pinnen bij de monteur ter plaatse.

Was dit antwoord nuttig?

Zolang er bij ons geen energieleverancier bekend is loopt u het risico om afgesloten te worden.

Voorkom afsluiting

Was dit antwoord nuttig?

Dat is vervelend. Stel uw vraag dan via het contactformulier of neem contact met ons op via een van de andere contactmogelijkheden de u ziet bij ‘Liever direct contact’.

Vraag stellen

Feedback geven

Met uw feedback kunnen wij de informatie op deze pagina verbeteren.

Een overzicht van alle bij ons bekende storingen vindt u in dit overzicht. Hierin kunt u controleren of er een storing bekend is bij u in de omgeving. Is dit niet het geval? Klik dan in het overzicht op 'Niet gevonden? Storing melden'.  U kunt vervolgens een stappenplan doorlopen om te bepalen of de storing bij Enexis Netbeheer zit of bij u thuis. En of u de storing zelf kunt oplossen of dat u deze moet melden.

Was dit antwoord nuttig?

Bij aangekondigde werkzaamheden hebt u geen recht op vergoeding. Als wij werkzaamheden uit gaan voeren,  sturen wij u tijdig een brief zodat u rekening kan houden met een gas- of elektriciteitsonderbreking. Als u niet zonder gas of elektriciteit kunt, moet u zelf een noodvoorziening regelen.

Was dit antwoord nuttig?

U hebt recht op een vergoeding als u door een storing langer dan 4 uur geen elektriciteit of gas hebt. Deze compensatie is een vergoeding voor de netwerkkosten die u betaalt en heeft een 'compensatievergoeding'. Alle getroffen aansluitingen ontvangen 6 weken na de storingsdatum automatisch bericht van ons. Hier hoeft u niets voor te doen. 

Hebt u geen bericht van ons ontvangen? Dan kunt u het compensatieformulier storingen invullen. Dit formulier kunt u pas invullen als de 6 weken zijn verstreken.

Lees meer over de compensatievergoeding

Was dit antwoord nuttig?

Op onze pagina problemen met uw gas- en /of elektriciteitsmeter vindt u van verschillende problemen aan de meter hoe u ze op kunt lossen. Staat u probleem er niet bij? Neem dan contact op met het Nationale storingsnummer op: {NSN}

Denkt u dat de meter in uw woning niet goed werkt omdat uw verbruik hoger is dan verwacht? Doorloop dan het stappenplan achterhalen hoogverbruik.

Was dit antwoord nuttig?

Als het telwerk van uw gas- of elektriciteitsmeter blijft hangen, kunt u de Nationale storingsdienst bellen op: 0800 9009.

Was dit antwoord nuttig?

Dat is vervelend. Stel uw vraag dan via het contactformulier of neem contact met ons op via een van de andere contactmogelijkheden de u ziet bij ‘Liever direct contact’.

Vraag stellen

Feedback geven

Met uw feedback kunnen wij de informatie op deze pagina verbeteren.

Uw meter is geschikt voor terugleveren als deze kan registreren hoeveel elektriciteit u teruglevert aan het elektriciteitsnet. De nieuwe (slimme) elektriciteitsmeters die Enexis Netbeheer plaatst, kunnen standaard de teruglevering meten. Hebt u nog een oude meter? Dan is het zeer waarschijnlijk dat deze niet kan meten hoeveel energie u teruglevert aan het net. 

U kunt niet zelf controleren of uw meter geschikt is. Neem daarom contact met ons op via een van de contactmogelijkheden die u ziet bij 'Liever direct contact'. Meer informatie vindt u op: Is uw meter geschikt voor het terugleveren van energie.

Was dit antwoord nuttig?

Als u zonnepanelen plaatst en uw eigen energie gaat opwekken dan meldt u dit via de website www.energieleveren.nl. Zodra u zich hier hebt aangemeld krijgen wij hiervan bericht.  

Waarom is aanmelden belangrijk?
Enexis Netbeheer is als netbeheerder verantwoordelijk voor de stabiliteit van het elektriciteitsnet. Iedereen wil graag op elk gewenst moment energie kunnen gebruiken zonder storingen of andere vervelende onderbrekingen. De laatste jaren schaffen steeds meer huishoudens zonnepanelen aan. Al deze zonnepanelen hebben een steeds groter wordende invloed op het elektriciteitsnet. Het is daarom belangrijk om te weten welk vermogen er waar in het net aangesloten is. Ook als u zonnepanelen bijplaatst is het nodig dat u dit meldt bij uw netbeheerder.

Was dit antwoord nuttig?

Als u energie wilt besparen door bijvoorbeeld zonnepanelen te plaatsen kunt u vaak subsidie krijgen op uw investering. De subsidiemogelijkheden veranderen continu en daarom helpen wij u op weg. 

Meer informatie over de verschillende subsidieregelingen

Was dit antwoord nuttig?

Met zonnepanelen werkt u duurzame energie op. Als u niet alle energie zelf kunt gebruiken, kunt u deze terugleveren aan het elektriciteitsnet. U krijgt hiervoor een vergoeding van uw energieleverancier. Uw energieleverancier verrekent de teruggeleverde elektriciteit met de elektriciteit die u hebt afgenomen. Dit noemen we salderen. Hebt u meer teruggeleverd dan dat u hebt afgenomen? Dan ontvangt u een terugleververgoeding van uw energieleverancier.

Meer informatie over salderen

Was dit antwoord nuttig?

Uw zonnepanelen wekken energie op door de zonne-energie om te zetten in elektricteit. De energie die u met uw zonnepanelen opwekt, wordt eerst geregistreerd door uw omvormer. Daarna gaat de energie naar de elektrische apparaten bij u in huis. Dit betekent dat alle apparaten die op dat moment energie nodig hebben, gebruik maken van deze opwekte energie. Wordt de opgewekte energie niet gebruikt door uw elektrische apparaten? Dan wordt de energie teruggeleverd aan het net. Uw slimme meter geregistreerd de hoeveelheid energie die u teruglevert. 

Wat is een omvormer?

Een omvormer is een elektronisch apparaat dat de energie uit de zonnepanelen (gelijkspanning) omvormt naar elektrische energie die in uw huis wordt gebruikt (230 V 50 Hz). Bij gebruik van zonne-energie door middel van fotovoltatïsche zonnecellen (Zon-PV), zijn omvormers noodzakelijk. Alleen met een omvormer kunt u de opgewekte energie gebruiken of transporteren. 

Meer informatie over opwekken en terugleveren

Was dit antwoord nuttig?

Dat is vervelend. Stel uw vraag dan via het contactformulier of neem contact met ons op via een van de andere contactmogelijkheden de u ziet bij ‘Liever direct contact’.

Vraag stellen

Feedback geven

Met uw feedback kunnen wij de informatie op deze pagina verbeteren.

Hebt u geen warm water of werkt uw verwarming niet? Controleer eerst of u nog gas hebt door bijvoorbeeld uw gasfornuis aan te draaien. Hebt u geen gas? Dan is er wellicht sprake een gasstoring. In het storingenoverzicht ziet u of er een gasstoring bekend is bij u in de buurt en kunt u zo nodig de storing melden.

Hebt u wel gas? Dan is er waarschijnlijk sprake van een storing aan uw CV-installatie, geiser of gaskachel. Neem hiervoor contact op met de leverancier van uw installatie, een installatiebureau of de verhuurder (als u uw woning huurt).

Was dit antwoord nuttig?

Brandt de straatverlichting niet? Meld het bij uw gemeente. Op onze pagina Storing in de straatverlichting kunt u met behulp van uw postcode de juiste contactgegevens van uw gemeente vinden.

Was dit antwoord nuttig?

U kunt met behulp van uw postcode via het EAN-codeboek opzoeken wie uw netbeheerder is.

Enexis Netbeheer is in de meeste gevallen uw netbeheerder als u in Groningen, Drenthe, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg woont. Woont u in Overijssel? Dan is Enexis in ieder geval uw netbeheerder voor elektriciteit. Het is mogelijk dat u voor gas een andere netbeheerder hebt. Dit ziet u terug in het EAN-codeboek.

Was dit antwoord nuttig?

U kunt de monteurs van Enexis als volgt herkennen:

  • onze monteurs dragen altijd herkenbare kleding met logo’s van Enexis Netbeheer
  • onze monteurs rijden altijd in een herkenbare bedrijfsbus met logo’s van Enexis Netbeheer
  • onze monteurs moeten zich altijd kunnen legitimeren met een bedrijfspas. Ik mag hier te alle tijden naar vragen.

Onze monteurs komen in de regel niet na 16.30 bij u aan de deur. De uitzondering hierop is een storings-situatie. U kunt onze monteurs dan altijd herkennen aan de hierboven genoemde beschrijving.

Enexis Netbeheer werkt met onderaannemers. Het is daarom mogelijk dat niet Enexis Netbeheer maar een van de onderaannemers bij u aan de deur staat. Op de overzichtspagina met aannemers vindt u alle aannemers waar wij mee werken.

Twijfelt u of vertrouwt u de situatie niet? Neem dan contact op met Enexis Netbeheer of waarschuw de politie.

Was dit antwoord nuttig?

Dat is vervelend. Stel uw vraag dan via het contactformulier of neem contact met ons op via een van de andere contactmogelijkheden de u ziet bij ‘Liever direct contact’.

Vraag stellen

Feedback geven

Met uw feedback kunnen wij de informatie op deze pagina verbeteren.

Ik wil iets doorgeven Ik wil iets doorgeven

Met vragen of opmerkingen over uw jaarafrekening kunt u contact opnemen met uw energieleverancier. Die is verantwoordelijk voor een correcte verwerking van uw meterstanden.

Was dit antwoord nuttig?

Is een monteur niet of niet op tijd gekomen op een afspraak? Neem dan contact op met onze klantenservice op 088 85 77 000. Wij maken direct een nieuwe afspraak voor de werkzaamheden.

Hebt u een andere klacht over een medewerker van Enexis Netbeheer of iemand die in opdracht van Enexis Netbeheer werkt? Vul dan het klachtenformulier in.

Klacht indienen

Was dit antwoord nuttig?

Klacht over een rekening van werkzaamheden
Hebt u een klacht over een factuur die wij hebben gestuurd voor werkzaamheden? Bel dan eerst onze klantenservice op 088 85 77 000. We kunnen uw rekening meteen bekijken en uitzoeken of het klopt wat er op staat.

Was dit antwoord nuttig?

Denkt u dat uw meter een te hoog of te laag verbruik van elektriciteit en/of gas registreert? Het komt zelden voor dat een meter niet goed meet. Probeer eerst de oorzaak van uw hoge verbruik te achterhalen.

Bent u er toch van overtuigd dat uw meter niet goed meet? Dan kunt u een kwestieonderzoek aanvragen. Bel daarvoor onze klantenservice op 088 85 77 000. Aan een kwestieonderzoek zijn wel kosten verbonden, die u alleen terugkrijgt als blijkt dat de meter inderdaad niet goed werkt.

Kijk voor andere problemen met uw meter op de pagina probleem met uw meter.

Was dit antwoord nuttig?

U kunt een klacht indienen via het klachtenformulier.

Klacht indienen

Was dit antwoord nuttig?

Dat is vervelend. Stel uw vraag dan via het contactformulier of neem contact met ons op via een van de andere contactmogelijkheden de u ziet bij ‘Liever direct contact’.

Vraag stellen

Feedback geven

Met uw feedback kunnen wij de informatie op deze pagina verbeteren.

Schade melden aan één elektrisch apparaat
Als 1 elektrisch apparaat kapot gaat na een storing in het net of na werkzaamheden van Enexis Netbeheer, vergoeden wij die schade niet. De onderbreking van elektriciteit kan dan niet de enige oorzaak zijn van de schade. Zo’n onderbreking is te vergelijken met het uit- en inschakelen van een elektrisch apparaat. En apparaten horen daar tegen te kunnen. Is het apparaat verzekerd en/of hebt u er nog garantie op? Dan adviseren wij u om contact op te nemen met uw verzekeringsmaatschappij, de verkoper of fabrikant van het apparaat.

Spanningsschommelingen
Als wij werken aan het elektriciteitsnet kan het wel zijn dat de netspanning wat schommelt bij het herstellen van de elektriciteitstoevoer. 230 volt is de norm voor netspanning, maar hierbij geldt een afwijking van 10% naar boven en beneden. Wij zorgen er altijd voor dat de netspanning binnen de normen blijft, maar toch gaan gevoelige elektrische apparaten soms kapot. Daarom krijgt u bij geplande werkzaamheden van tevoren een brief met de vraag om de stekkers van elektrische apparaten uit het stopcontact te trekken.

Schade voorkomen 
Apparaten die aan de Europese normen voldoen, kunnen vaak beter tegen schommelingen binnen de marge. Let bij de aankoop van apparaten dus op het CE-logo dat aangeeft dat een apparaat aan de Europese normen voldoet. Trek bij werkzaamheden voor de zekerheid van 

tevoren de stekkers van gevoelige apparaten uit het stopcontact. Denk hierbij aan uw modem, televisie en (spel)computer. Beveilig gevoelige apparaten eventueel met een tussenstekker met overspanningsbeveiliging.

Piekspanning
Heel af en toe treedt piekspanning op, bijvoorbeeld bij sommige storingen. Piekspanning is een stroomstoot die te vergelijken is met blikseminslag. In dat geval gaan álle elektrische apparaten in huis kapot. Als Enexis Netbeheer verantwoordelijk is voor piekspanning vergoeden wij de schade uiteraard wel.

Was dit antwoord nuttig?

Of u schade vergoed krijgt is onder andere afhankelijk van wanneer de schade is ontstaan. Is deze na een storing of na werkzaamheden ontstaan? U vindt hieronder informatie over beide situaties.

Meer leest u op de pagina hoe Enexis Netbeheer omgaat met klachten en schademeldingen.

Schade ontstaan na een storing
Als uw elektrische apparaten kapot zijn gegaan bij een storing in het elektriciteitsnet van Enexis Netbeheer zijn wij soms verantwoordelijk voor de schade en soms niet. Dit verschilt per situatie. U kunt het beste aan ons doorgeven wat voor schade u hebt en wat er aan de hand was. Wij onderzoeken dan wat er precies is gebeurd, of wij verantwoordelijk zijn voor de schade en of uw claim terecht is. En of u een schadevergoeding krijgt van Enexis Netbeheer of niet.

Dagwaarde
Als wij de schade aan uw apparaten vergoeden, keren wij de dagwaarde uit. Zijn uw apparaten verzekerd en/of hebt u er nog garantie op? Dan adviseren wij u om eerst contact op te nemen met uw verzekeringsmaatschappij, de verkoper of fabrikant van het apparaat. Als u uw schade daar claimt, krijgt u mogelijk niet de dagwaarde maar de vervangingswaarde vergoed.

Schade ontstaan na werkzaamheden
Als uw elektrische apparaten kapot zijn gegaan bij aangekondigde werkzaamheden van Enexis Netbeheer vergoeden wij die schade niet. In dat geval laten wij altijd vooraf weten hoe u schade kunt voorkomen. In een brief of mondeling melden wij dat u de stekkers van gevoelige apparaten het beste uit het stopcontact kunt trekken voor de werkzaamheden starten. Is het apparaat verzekerd en/of hebt u er nog garantie op? Dan adviseren wij u om contact op te nemen met uw verzekeringsmaatschappij, de verkoper of fabrikant van het apparaat. Misschien kunt u uw schade daar wel claimen.

Spanningsschommelingen
Als wij werken aan het elektriciteitsnet kan het wel zijn dat de netspanning wat schommelt bij het herstellen van de elektriciteitstoevoer. 230 volt is de norm voor netspanning, maar hierbij geldt een afwijking van 10% naar boven en beneden. Wij zorgen er altijd voor dat de netspanning binnen de normen blijft, maar toch gaan gevoelige elektrische apparaten soms kapot.

Schade voorkomen 

  • Apparaten die aan de Europese normen voldoen, kunnen vaak beter tegen schommelingen binnen de marge. Let bij de aankoop van apparaten dus op het CE-logo dat aangeeft dat een apparaat aan de Europese normen voldoet.
  • Trek bij werkzaamheden voor de zekerheid van tevoren de stekkers van gevoelige apparaten uit het stopcontact. Denk hierbij aan uw modem, televisie en (spel)computer.
  • Beveilig gevoelige apparaten eventueel met een tussenstekker met overspanningsbeveiliging.

Piekspanning
Heel af en toe treedt piekspanning op, bijvoorbeeld bij sommige storingen. Piekspanning is een stroomstoot die te vergelijken is met blikseminslag. In dat geval gaan álle elektrische apparaten in huis kapot. Als Enexis Netbeheer verantwoordelijk is voor piekspanning vergoeden wij de schade uiteraard wel.

Was dit antwoord nuttig?

Bij werkzaamheden kunnen wij per ongeluk dingen beschadigen. Zijn uw eigendommen door ons beschadigd? Meld dit dan. En vraag om een schadevergoeding als u denkt dat u daarvoor in aanmerking komt. Ook als schade is veroorzaakt door een aannemer die werkt in opdracht van Enexis Netbeheer, zijn wij het aanspreekpunt bij schade.

Voorbeelden zijn:

  • Schade aan uw bestrating, hekken of planten in de tuin door graafwerkzaamheden.
  • Schade aan de vloer of meubels in huis.

Geen vergoeding koel- en vriesproducten

Schade doordat voedsel is ontdooid en/of minder lang goed blijft, vergoeden wij niet. Maar voor voedsel in uw koelkast of diepvries is een stroomonderbreking van enkele uren niet erg. Zeker niet als u uw koelkast en diepvries zoveel mogelijk dichthoudt. Voedsel blijft:

  • in een koelkast ongeveer 4 uur goed.
  • in een halfvolle vriezer ongeveer 24 uur goed.
  • in een volle vriezer ongeveer 48 uur goed.

Lees meer op de pagina hoe Enexis Netbeheer omgaat met klachten en schademeldingen.

Was dit antwoord nuttig?

Inkomstenderving of andere zakelijke schade door een (tijdelijke) onderbreking van energie vergoeden wij niet. U bent zelf verantwoordelijk voor noodvoorzieningen als u echt niet zonder elektriciteit of gas kunt. Het maakt hierbij niet uit of de onderbreking is veroorzaakt door werkzaamheden of door een storing.

Lees meer op de pagina hoe Enexis Netbeheer omgaat met klachten en schademeldingen en in de algemene voorwaarden.

Was dit antwoord nuttig?

Schade aan uw gezondheid is een ernstige zaak. Hebt u letsel opgelopen door werkzaamheden van 1 van onze medewerkers? Of hebt u een verkeersongeluk gehad waarbij een voertuig van Enexis Netbeheer is betrokken? Neem dan direct contact op met onze Klantenservice op 088 85 77 000.

Was dit antwoord nuttig?

Wij horen graag wat uw schade is zodat wij uw situatie kunnen beoordelen. Vult u daarvoor het schadeformulier in.

Schade melden

Was dit antwoord nuttig?

Dat is vervelend. Stel uw vraag dan via het contactformulier of neem contact met ons op via een van de andere contactmogelijkheden de u ziet bij ‘Liever direct contact’.

Vraag stellen

Feedback geven

Met uw feedback kunnen wij de informatie op deze pagina verbeteren.

Een wijziging van uw aansluiting vraagt u aan via Mijn Enexis Aansluitingen.  Meer informatie vindt u op onze pagina Aansluiting wijzigen.

Aansluiting wijzigen

Als u een geen gas of elektriciteit hebt, bekijk dan eerst via het storingenoverzicht of er bij u in de buurt een storing is. Is er geen storing bekend? Dan kunt u uw storing melden. Dit doet u via de button 'storing melden' die u links onder in het storingenoverzicht ziet.

Naar storingenoverzicht

Een verhuizing geeft u door aan uw energieleverancier. Zij informeren ons automatisch over uw adreswijziging. Ook uw meterstanden geeft u aan de energieleverancier door. U hoeft dus geen contact met ons op te nemen.

Meer informatie over verhuizen.

Geef uw meterstanden altijd door aan uw energieleverancier, bijvoorbeeld als u verhuist of als u een meteropnamekaart heeft gekregen. Uw energieleverancier is namelijk verantwoordelijk voor het verzamelen en factureren van uw meterstanden.

Als een slimme meter de standaardinstelling heeft, kunnen wij uw meetgegevens op afstand uitlezen. Wilt u dit niet? Dan kunt u de meter administratief laten uitzetten. Bel daarvoor onze klantenservice op 088 85 77 000. Houd het meternummer bij de hand. Dit staat op de meter zelf.

Meer over meetgegevens en privacy.

Was dit antwoord nuttig?

Fijn om te horen dat u tevreden bent! U kunt een compliment doorgeven via ons complimentenformulier. Wij zorgen er vervolgens voor dat uw compliment terechtkomt bij de juiste persoon.

Compliment doorgeven

Was dit antwoord nuttig?

Op de pagina ´Meld een datalek´ staat meer informatie over datalekken. Onderaan deze pagina vindt u een formulier waarmee u een datalek kunt melden.

Datalek melden

Was dit antwoord nuttig?

Wilt u energiediefstal of energiefraude melden of vermoedt u een hennepkwekerij bij u in de buurt? U kunt het melden bij de politie (0900 8844) of bij Meldpunt Misdaad Anoniem (0800 7000). Meer informatie vindt u op onze pagina Melden van energiediefstal- en -fraude.

Was dit antwoord nuttig?

Een energiecontract heeft u met een energieleverancier afgesloten. Als u het contract wilt beëindigen omdat u bijvoorbeeld gaat verhuizen geeft u dit door aan de energieleverancier. Zij informeren ons automatisch over deze wijziging.

Was dit antwoord nuttig?

U kunt een melding doorgeven via het contactformulier.

Melding maken

Was dit antwoord nuttig?

Dat is vervelend. Stel uw vraag dan via het contactformulier of neem contact met ons op via een van de andere contactmogelijkheden de u ziet bij ‘Liever direct contact’.

Vraag stellen

Feedback geven

Met uw feedback kunnen wij de informatie op deze pagina verbeteren.

Liever direct contact?