Service & Contact Consument

Zakelijk?

Welkom! Op deze pagina vindt u  antwoorden op veelgestelde vragen, kunt u meldingen doorgeven en vindt u  de contactgegevens van Klantenservice Consument. Bent u een zakelijke klant? Ga dan naar Service & Contact Zakelijk.


Gaslucht? Bel het storingsnummer: 0800 9009

Waar gaat uw vraag over?

Kies een onderwerp en vind antwoord op de meestgestelde vragen.

Aansluitingen

De aansluitwaarde is de capaciteit van uw aansluiting. Deze staat vaak op de voorkant van uw meter vermeld en op de jaarrekening van uw energieleverancier. Kunt de capaciteit niet vinden? Neem dan contact met ons op.

Een wijziging van uw aansluiting vraagt u aan via Mijn Enexis Aansluitingen.  Meer informatie vindt u op onze pagina Aansluiting wijzigen.

Als u krachtstroom nodig hebt omdat u bijvoorbeeld nieuwe apparatuur in huis krijgt, hebt u een 3-fasenaansluiting nodig. Met andere woorden een aansluiting van minimaal 3x25 Ampere. U vraagt in de meeste gevallen een verhoging van uw aansluiting aan. Een installateur kan beoordelen welke aansluiting u precies nodig heeft. 

Meer informatie over krachtstroom

Meteen een zwaardere aansluiting aanvragen

Een vraag over uw offerte is meestal heel specifiek. Wij kunnen u hier daarom niet helpen met uw vraag. Neem daarom contact met ons op.

Een nieuwe aansluiting vraagt u digitaal aan. U regelt dit niet rechtstreeks bij Enexis Netbeheer maar via mijnaansluiting.nl.

Meer informatie over het aanvragen van een nieuwe aansluiting

Dat is vervelend. Neem dan contact met ons op. Wij staan klaar om uw vragen te beantwoorden!

Contact opnemen

Slimme meter

Ja dat kan. De slimme meter is namelijk niet verplicht. Als u op uw adres een slimme meter van Enexis Netbeheer krijgt aangeboden, kunt u hem weigeren. Zodra u onze brief krijgt met een afspraak voor het plaatsen van de slimme meter, neemt u contact met ons op. Geef aan dat u liever geen slimme meter wilt.

Slimme meter vervangen

Hebt u al een slimme meter? Dan kunt u deze laten vervangen door een digitale meter zonder communicatiemodule. Deze meter kan uw gegevens niet op afstand uitlezen. Neem hiervoor contact met ons op en vraag een meterwissel aan. Aan deze meterwissel zijn kosten verbonden.

Uitzetten 'op afstand uitlezen'

Wilt u geen slimme meter in huis omdat wij uw verbruiksgegevens op afstand kunnen uitlezen? U kunt de instellingen van de slimme meter ook laten wijzigen, zodat wij uw meter niet meer op afstand uit kunnen lezen.

Lees meer over het Weigeren van de slimme meter en over Instellingen slimme meter wijzigen.

Tot en met 2020 krijgen alle huishoudens en bedrijven een slimme meter aangeboden. 2 weken voor wij bij u langskomen kondigen wij dit aan. Wat er komt kijken bij de installatie van de slimme meter en wat dit voor u betekent vindt u bij slimme meter wisselen bij u thuis.

Wij bieden alle huishoudens en midden- en kleinbedrijven in Nederland in de periode 2015 tot en met 2020 een slimme meter aan. 2 weken voordat onze monteur langskomt, krijgt u een brief van ons met informatie over de slimme meter. Een week van tevoren ontvangt u een brief met een afspraak. Wilt u eerder een slimme meter laten plaatsen? Kijk voor informatie daarover op de pagina Aanvragen slimme meter.

U vindt de handleidingen van alle slimme meters online. Hierin leest u hoe uw meter werkt en hoe u de meterstanden af kunt lezen. Als u al een slimme meter hebt, kun u de handleiding ook op papier ontvangen. Vraag een papieren handleiding aan.

De ophef die begin maart 2017 is ontstaan rond de betrouwbaarheid van energiemeters gaat over meters die zijn onderzocht door de Universiteit Twente. Het ging daarbij om traditionele digitale meters en om de 1e generatie slimme meters. De traditionele digitale meters worden de komende jaren (tot en met 2020) vervangen. Elk huishouden krijgt dan een slimme meter aangeboden.

Sinds 2014 gelden strengere normen voor elektriciteitsmeters. Meters die sinds 2012 opnieuw zijn ontworpen, voldoen al aan deze nieuwe eisen en zijn hierdoor minder gevoelig voor verstoringen. De slimme meters die sinds 1 januari 2015 bij alle huishoudens worden aangeboden, voldoen ook aan de strengere normen.

Lees meer in het nieuwsartikel Betrouwbaarheid energiemeters en op de website van Netbeheer Nederland.

Op de pagina Afspraak verzetten kunt u uw afspraak wijzigen.

Dat is vervelend. Neem dan contact met ons op. Wij staan klaar om uw vragen te beantwoorden!

Contact opnemen

Af- en heraansluiten

Voor het af- en heraansluiten (in- en uit bedrijf stellen) van een gas- en/of elektricteitsaansluiting betaalt u eenmalige kosten. Bekijk het tarievenblad voor de tarieven. Voor de kosten voor een afsluiting ontvangt u een rekening van ons. De heraansluitkosten moet u pinnen bij de monteur ter plaatse.

Als u van ons een brief heeft gekregen over het ontbreken van een energieleverancier,  is het van belang dat u een nieuw energiecontract afsluit. U neemt hiervoor contact op een energieleverancier van uw keuze. Wanneer de energieleverancier het contract heeft verwerkt, ontvangen wij automatisch een bericht.

Als er een datum in de brief staat vermeld, moet u vóór die datum uw energiecontract geregeld hebben. Staat er geen datum in de brief? Dan is het belangrijk dat uw contract per direct van start gaat. Houd er rekening mee dat uw energieleverancier tijd nodig heeft om uw aanvraag te verwerken en ons een bevestiging te sturen. 

U kunt u de status van uw contract controleren. U ziet hier of wij de bevestiging van de leverancier al hebben ontvangen. In onze brief vindt u de inloggegevens voor uw persoonlijke omgeving.

Bent u de brief met de inloggegevens kwijt? Neem dan contact met ons op voor nieuwe inloggegevens.

Zolang er bij ons geen energieleverancier bekend is loopt u het risico om afgesloten te worden.

Voorkom afsluiting

Een energiecontract afsluiten bij een energieleverancier
Als u gaat verhuizen of uw energieleverancier heeft uw energiecontract beëindigd, moet u op tijd een nieuw energiecontract afsluiten. Wanneer de energieleverancier het contract heeft verwerkt, ontvangen wij automatisch een bericht. U blijft dan verzekerd van elektriciteit en gas. Wanneer er bij ons geen leverancier bekend is, zijn we genoodzaakt uw gas en/of elektriciteit af te sluiten.

Op tijd betalen 
Door op tijd de rekening van uw energieleverancier te betalen, voorkomt u dat gas en/of elektriciteit worden afgesloten.

Fraude
Ook fraude en onveilige situaties zijn voor Enexis Netbeheer redenen om gas- en/of elektriciteit af te sluiten.

Meer informatie over het voorkomen van afsluiting

Als u van ons een brief hebt gekregen over het ontbreken van een energieleverancier kunt u de status van uw contract controleren. U ziet dan of wij de bevestiging van de leverancier al hebben ontvangen. De inloggegevens staan in onze brief vermeld. 

Hebt u geen brief van ons gekregen of lukt het inloggen niet? Neem dan contact op ons op.

Dat is vervelend. Neem dan contact met ons op. Wij staan klaar om uw vragen te beantwoorden!

Contact opnemen

Storingen

Een overzicht van alle bij ons bekende storingen vindt u in dit overzicht. Hierin kunt u controleren of er een storing bekend is bij u in de omgeving. Is dit niet het geval? Klik dan in het overzicht op 'Niet gevonden? Storing melden'.  U kunt vervolgens een stappenplan doorlopen om te bepalen of de storing bij Enexis Netbeheer zit of bij u thuis. En of u de storing zelf kunt oplossen of dat u deze moet melden.

Wilt u weten wat er gebeurt als u een storing bij ons meldt en hoe snel wij u melding oppakken? Lees onze pagina Hoe lost Enexis Netbeheer storingen op?

U hebt recht op een vergoeding als u door een storing langer dan 4 uur geen elektriciteit of gas hebt. Deze compensatie is een vergoeding voor de netwerkkosten die u betaalt en heet een 'compensatievergoeding'. Alle getroffen aansluitingen ontvangen 6 weken na de storingsdatum automatisch bericht van ons. Hier hoeft u niets voor te doen. 

Hebt u geen bericht van ons ontvangen? Dan kunt u het compensatieformulier storingen invullen. Dit formulier kunt u pas invullen als de 6 weken zijn verstreken.

Lees meer over de compensatievergoeding

Bij aangekondigde werkzaamheden hebt u geen recht op vergoeding. Als wij werkzaamheden uit gaan voeren,  sturen wij u tijdig een brief zodat u rekening kan houden met een gas- of elektriciteitsonderbreking. Als u niet zonder gas of elektriciteit kunt, moet u zelf een noodvoorziening regelen.

Op onze pagina problemen met uw gas- en /of elektriciteitsmeter vindt u van verschillende problemen aan de meter hoe u ze op kunt lossen. Staat u probleem er niet bij? Neem dan contact op met het Nationale storingsnummer op: 0800 9009

Denkt u dat de meter in uw woning niet goed werkt omdat uw verbruik hoger is dan verwacht? Doorloop dan het stappenplan achterhalen hoogverbruik.

Als het telwerk van uw gas- of elektriciteitsmeter blijft hangen, kunt u de Nationale storingsdienst bellen op: 0800 9009.

Dat is vervelend. Neem dan contact met ons op. Wij staan klaar om uw vragen te beantwoorden!

Contact opnemen

Zonnepanelen en terugleveren

Als u zonnepanelen plaatst en uw eigen energie gaat opwekken dan meldt u dit via de website www.energieleveren.nl. Zodra u zich hier hebt aangemeld krijgen wij hiervan bericht.  

Waarom is aanmelden belangrijk?
Enexis Netbeheer is als netbeheerder verantwoordelijk voor de stabiliteit van het elektriciteitsnet. Iedereen wil graag op elk gewenst moment energie kunnen gebruiken zonder storingen of andere vervelende onderbrekingen. De laatste jaren schaffen steeds meer huishoudens zonnepanelen aan. Al deze zonnepanelen hebben een steeds groter wordende invloed op het elektriciteitsnet. Het is daarom belangrijk om te weten welk vermogen er waar in het net aangesloten is. Ook als u zonnepanelen bijplaatst is het nodig dat u dit meldt bij uw netbeheerder.

Uw meter is geschikt voor terugleveren als deze kan registreren hoeveel elektriciteit u teruglevert aan het elektriciteitsnet. De nieuwe (slimme) elektriciteitsmeters die Enexis Netbeheer plaatst, kunnen standaard de teruglevering meten. Hebt u nog een oude meter? Dan is het zeer waarschijnlijk dat deze niet kan meten hoeveel energie u teruglevert aan het net. 

U kunt niet zelf controleren of uw meter geschikt is. Neem daarom contact met ons op. Meer informatie vindt u op: Is uw meter geschikt voor het terugleveren van energie.

Als u energie wilt besparen door bijvoorbeeld zonnepanelen te plaatsen kunt u vaak subsidie krijgen op uw investering. De subsidiemogelijkheden veranderen continu en daarom helpen wij u op weg. 

Meer informatie over de verschillende subsidieregelingen

Met zonnepanelen werkt u duurzame energie op. Als u niet alle energie zelf kunt gebruiken, kunt u deze terugleveren aan het elektriciteitsnet. U krijgt hiervoor een vergoeding van uw energieleverancier. Uw energieleverancier verrekent de teruggeleverde elektriciteit met de elektriciteit die u hebt afgenomen. Dit noemen we salderen. Hebt u meer teruggeleverd dan dat u hebt afgenomen? Dan ontvangt u een terugleververgoeding van uw energieleverancier.

Meer informatie over salderen

Uw zonnepanelen wekken energie op door de zonne-energie om te zetten in elektricteit. De energie die u met uw zonnepanelen opwekt, wordt eerst geregistreerd door uw omvormer. Daarna gaat de energie naar de elektrische apparaten bij u in huis. Dit betekent dat alle apparaten die op dat moment energie nodig hebben, gebruik maken van deze opwekte energie. Wordt de opgewekte energie niet gebruikt door uw elektrische apparaten? Dan wordt de energie teruggeleverd aan het net. Uw slimme meter geregistreerd de hoeveelheid energie die u teruglevert. 

Wat is een omvormer?

Een omvormer is een elektronisch apparaat dat de energie uit de zonnepanelen (gelijkspanning) omvormt naar elektrische energie die in uw huis wordt gebruikt (230 V 50 Hz). Bij gebruik van zonne-energie door middel van fotovoltatïsche zonnecellen (Zon-PV), zijn omvormers noodzakelijk. Alleen met een omvormer kunt u de opgewekte energie gebruiken of transporteren. 

Meer informatie over opwekken en terugleveren

Dat is vervelend. Neem dan contact met ons op. Wij staan klaar om uw vragen te beantwoorden!

Contact opnemen

Andere vragen

U kunt met behulp van uw postcode via het EAN-codeboek opzoeken wie uw netbeheerder is.

Enexis Netbeheer is in de meeste gevallen uw netbeheerder als u in Groningen, Drenthe, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg woont. Woont u in Overijssel? Dan is Enexis in ieder geval uw netbeheerder voor elektriciteit. Het is mogelijk dat u voor gas een andere netbeheerder hebt. Dit ziet u terug in het EAN-codeboek.

Hebt u geen warm water of werkt uw verwarming niet? Controleer eerst of u nog gas hebt door bijvoorbeeld uw gasfornuis aan te draaien. Hebt u geen gas? Dan is er wellicht sprake een gasstoring. In het storingenoverzicht ziet u of er een gasstoring bekend is bij u in de buurt en kunt u zo nodig de storing melden.

Hebt u wel gas? Dan is er waarschijnlijk sprake van een storing aan uw CV-installatie, geiser of gaskachel. Neem hiervoor contact op met de leverancier van uw installatie, een installatiebureau of de verhuurder (als u uw woning huurt).

Brandt de straatverlichting niet? Meld het bij uw gemeente. Op onze pagina Storing in de straatverlichting kunt u met behulp van uw postcode de juiste contactgegevens van uw gemeente vinden.

U kunt de monteurs van Enexis als volgt herkennen:

  • onze monteurs dragen altijd herkenbare kleding met logo’s van Enexis Netbeheer
  • onze monteurs rijden altijd in een herkenbare bedrijfsbus met logo’s van Enexis Netbeheer
  • onze monteurs moeten zich altijd kunnen legitimeren met een bedrijfspas. U mag hier te alle tijden naar vragen.

Onze monteurs komen in de regel niet na 16.30 bij u aan de deur. De uitzondering hierop is een storings-situatie. U kunt onze monteurs dan altijd herkennen aan de hierboven genoemde beschrijving.

Enexis Netbeheer werkt met onderaannemers. Het is daarom mogelijk dat niet Enexis Netbeheer maar een van de onderaannemers bij u aan de deur staat. Op de overzichtspagina met aannemers vindt u alle aannemers waar wij mee werken.

Twijfelt u of vertrouwt u de situatie niet? Neem dan contact op met Enexis Netbeheer of waarschuw de politie.

Is uw energiemeter gestolen of is er brand geweest in uw meterkast? Neem dan contact op met onze klantenservice via telefoonnummer 088 857 70 00. We bepalen dan samen met u wat de vervolgstappen zijn. Is er op dit moment brand in de meterkast? Neem dan contact op met het nationaal storingsnummer op 0800 9009.

Dat is vervelend. Neem dan contact met ons op. Wij staan klaar om uw vragen te beantwoorden!

Contact opnemen

Wilt u iets doorgeven?

Hebt u geen vraag, maar wilt u iets melden? Kies hieronder het onderwerp.

storing

Storing melden

Geen gas of elektriciteit? Bekijk de actuele storingen en meld de storing als die van u er niet bij staat.

Storing melden
broodrooster

Schade melden

Hebt u schade na een gas- of elektriciteitsonderbreking? Geef uw schade dan hier door.

Schade melden

Klacht indienen

Wat vervelend dat u niet tevreden bent. Laat ons weten wat er aan de hand is.

Klacht indienen
voorrang

Datalek melden

Een datalek melden van persoonsgegevens waarvoor Enexis Netbeheer verantwoordelijk is

Datalek melden

Compliment geven

Fijn om te horen dat u tevreden bent! U kunt een compliment doorgeven via ons complimentenformulier.

Compliment geven
afsluiten

Energiefraude melden

Denkt u dat er een hennepkwekerij in de buurt is of vermoedt u een andere vorm van energiefraude? Meld het dan.

Energiefraude melden

Contact opnemen

Wij staan u graag te woord!

  • Telefonisch op werkdagen:
    08:00 - 17:00 uur
  • Webcare 7 dagen per week:
    Werkdagen: 08:00 - 21:00 uur
    Weekend: 08:30 - 17:00 uur
  • Chat met virtuele assistent:
    24/7 bereikbaar