Hoe lost Enexis Netbeheer storingen op?

Wat gebeurt er als u een storing bij ons meldt? Wanneer gaan onze storingsmonteurs op pad? En hoe snel kunt u een oplossing verwachten? Dat hangt allemaal af van het soort melding. Veiligheid staat bij ons altijd voorop. En als we door een storing geen energie kunnen leveren, doen we er alles aan om het probleem op te lossen.

Meldingen filteren

Alle storingen kunt u telefonisch melden via het gratis Nationaal storingsnummer: 0800 9009. We filteren alle meldingen eerst zo goed mogelijk. Daarbij vragen we ons 2 dingen af:

  1. Is het telefoontje voor Enexis Netbeheer bedoeld?
    Bij elke telefonische melding vragen wij om een postcode. Belt u over een probleem in ons gebied? Dan krijgt u meteen een Enexis-medewerker aan de lijn. Andere telefoontjes gaan automatisch naar onze collega-netbeheerders.
    Ook krijgen we veel telefoontjes over problemen die wij niet kunnen of niet mogen oplossen. Bijvoorbeeld als er een probleem zit in uw groepenkast, de bedrading in huis of als een apparaat kortsluiting geeft. Dat is werk voor een installateur. Wij zijn verantwoordelijk voor de kabels en leidingen die uw huis binnenkomen en die lopen tot aan de energiemeters in uw meterkast. Ook de energiemeters zelf zijn van ons. 

  2. Moeten we meteen reageren?
    Als u (en eventueel ook andere klanten) geen gas of elektriciteit meer hebben door een storing in ons netwerk, sturen we meteen een storingsmonteur op pad. Krijgen we een melding over gaslucht of een andere onveilige situatie? Dan schakelen we ook de brandweer of andere hulpdiensten in. Voor grote ongelukken of calamiteiten liggen noodplannen klaar.
    Er zijn ook storingen die geen effect hebben op het leveren van energie. Bijvoorbeeld als een meter niet meer helemaal goed werkt. Of als de straatverlichting ergens hapert. Het oplossen van dat soort storingen, plannen we in.

200.000 telefoontjes per jaar

Enexis Netbeheer heeft 2 centrale meldkamers in Weert en in Zwolle. Hier komen alle storingsmeldingen van onze klanten binnen. De meldkamers zijn dag en nacht bemand en krijgen jaarlijks rond de 200.000 telefoontjes binnen. In de helft van de gevallen is er inderdaad iets aan de hand wat Enexis Netbeheer moet oplossen.

Hoe snel komt de oplossing?

Hoe lang het duurt om een storing op te lossen, is nooit precies te zeggen. De ene keer weten we meteen waar de oorzaak van een storing zit. In andere gevallen moeten we de oorzaak opsporen en moet er een meetwagen komen.
In de wet staat wel hoe snel we moeten starten met het oplossen van een storing. Als u door een storing geen gas of elektriciteit hebt, is onze monteur binnen uiterlijk 2 uur ter plaatse. Voor het oplossen van storingen die de energietoevoer niet raken, zijn er ruimere, landelijke richtlijnen. Wij moeten dan vaak aan het werk in de meterkast van onze klanten. Dat plannen we in overleg. Soms kan een medewerker van de meldkamer hier al afspraak voor inplannen, andere keren krijgt u later een brief of telefoontje.

24/7 storingsdienst

Voor het oplossen van storingen draaien onze monteurs storingsdiensten. Ze zijn dan 24 uur per dag op te roepen. Als er verschillende storingen tegelijk optreden, kan het zijn dat we moeten kiezen welk probleem we als eerste oplossen. Daarbij kijken we naar veiligheid, het aantal klanten dat zonder energie zit en de beschikbare mensen en middelen. 

Storingen oplossen: werk voor vakmensen

Een storing oplossen in een gasleiding of elektriciteitskabel is iets heel anders dan het verhelpen van een softwarefout in een elektriciteitsmeter. Daarom werken er allerlei verschillende specialisten bij Enexis Netbeheer, die voortdurend trainingen volgen om hun vakkennis op peil te houden. Bij het oplossen van een (grote) storing zijn vaak meerdere collega’s betrokken. Het is een uitdaging voor de collega’s van de meldkamers en de planners op onze regiokantoren om monteurs met de juiste kennis en ervaring op pad te sturen. 

‘Opgelost’ is voor ons vaak ‘het begin’

Als wij door een storing in ons netwerk geen energie kunnen leveren, gaan wij dat probleem als eerste proberen op te lossen. Dat is altijd stap 1. Bij grote(re) elektriciteitsstoringen kunnen we de toevoer vaak regelen via een andere route in ons net. Voor u als klant lijkt de storing dan misschien opgelost want alles werkt weer. Maar ons werk begint dan eigenlijk pas! We gaan de precieze plek van de storing opsporen en starten daarna met het herstelwerk.

Monteur aan de deur bij een storing

Om de daadwerkelijke storing in een kabel of leiding op te lossen, hebben we in sommige gevallen uw medewerking nodig. Bijvoorbeeld als we de toevoer van gas of elektriciteit naar uw huis tijdelijk moeten afsluiten om veilig te kunnen werken. Af en toe moeten we u zelfs meer dan 1 keer om uw medewerking vragen. Goed om te weten: als we toegang tot uw meterkast nodig hebben, kondigen we dat altijd aan. De ene keer doet een medewerker dat persoonlijk (bij een grote storing die meteen moet worden opgelost), andere keren krijgt u daar een brief of telefoontje over. U kunt altijd vragen om een legitimatiebewijs.

Meest gestelde vragen aan onze storingsdienst

 1. Mijn verwarmingsketel doet het niet 

 Vraag een installateur om hulp

 2. Ik heb een vraag over mijn energierekening

 Bel uw energieleverancier

 3. Kloppen mijn meterstanden wel? 

 Meer over Meteronderzoek aanvragen  

 4. De straatverlichting doet het niet

 Neem hiervoor contact op met uw gemeente

 5. Wat is het telefoonnummer van mijn energieleverancier?

 Ga naar het overzicht met energieleveranciers