Monteurs bezig met graafwerkzaamheden onderhoud

Hoe lossen wij storingen op?

Wat doen wij als wij een melding van een storing binnen krijgen? Hoe snel is er dan een oplossing gevonden? En sturen wij altijd meteen  onze storingsmonteurs op pad? Dat hangt allemaal af van het soort melding.  Als we door een storing geen energie kunnen leveren, dan doen we er alles aan om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. En het allerbelangrijkste: veiligheid staat bij ons altijd op de eerste plaats.

Filteren van meldingen

U kunt alle storingen telefonisch melden via het gratis Nationaal storingsnummer: 0800 9009. We filteren alle meldingen eerst zo goed mogelijk. Daarbij vragen we ons 2 dingen af:

  1. Is de storingsmelding voor Enexis Netbeheer bedoeld?
    Bij elke telefonische melding vragen wij om een postcode. Wilt u een storing melden in ons netgebied? Dan krijgt u meteen een Enexis-medewerker aan de lijn. Andere meldingen gaan automatisch naar onze collega-netbeheerders.
    We krijgen veel meldingen over problemen die wij niet kunnen of niet mogen oplossen. Bijvoorbeeld als er een probleem zit in uw groepenkast, de bedrading in bedrijf of als een apparaat kortsluiting geeft. Dat is werk voor een installateur. Wij zijn verantwoordelijk voor de kabels en leidingen die uw bedrijf binnenkomen en die lopen tot aan de energiemeters in uw meterkast. Hebt u een kleinzakelijke aansluiting (elektriciteitsaansluitingen tot en met 3x80 Ampère en gasaansluitingen tot en met G40)? Dan zijn ook de energiemeters zelf van ons. 

  2. Moeten we meteen reageren?
    Als u (en eventueel ook andere klanten) geen gas of elektriciteit meer hebben door een storing in ons netwerk, sturen we meteen een storingsmonteur op pad. Soms schakelen we ook de brandweer of andere hulpdiensten in. Bijvoorbeeld als we een melding over gaslucht of een andere onveilige situatie krijgen. Er liggen noodplannen klaar voor grote ongelukken of calamiteiten.

    Er zijn ook storingen die geen effect hebben op het leveren van energie. Bijvoorbeeld als een meter niet meer goed werkt of als ergens straatverlichting hapert. We plannen het oplossen van dat soort storingen in.

Per jaar 200.000 telefoontjes

Enexis Netbeheer heeft 2 centrale meldkamers, die dag en nacht bemand zijn. Één in Weert en één in Zwolle. Hier komen alle storingsmeldingen van onze klanten binnen.  We krijgen jaarlijks rond de 200.000 telefoontjes binnen. In de helft van de gevallen is er inderdaad iets aan de hand wat Enexis Netbeheer moet oplossen.

Hoe snel komt de oplossing?

Hoe lang het duurt om een storing op te lossen, is nooit precies te zeggen. De ene keer moeten we de oorzaak opsporen en moet er een meetwagen komen. In andere gevallen weten we meteen waar de oorzaak van een storing zit.
In de wet staat beschreven hoe snel we moeten starten met het oplossen van een storing. Hebt u door een storing geen gas of elektriciteit? Dan is onze monteur binnen uiterlijk 2 uur ter plaatse.
Voor het oplossen van storingen die de energietoevoer niet raken, zijn er ruimere, landelijke richtlijnen. Vaak moeten we dan aan de slag in de meterkast van onze klanten. Dat plannen we in overleg. Soms kan een medewerker van de meldkamer meteen een afspraak inplannen, andere keren krijgt u later bericht over wanneer onze monteur(s) komen.

Storingsdienst: 24 uur per dag, 7 dagen per week

Voor het oplossen van storingen draaien onze monteurs storingsdiensten. Ze zijn dan 24 uur per dag op te roepen. Af en toe treden er verschillende storingen tegelijk op. Dan kan het zijn dat we moeten kiezen welk probleem we als eerste oplossen. We bepalen dat door te kijken naar veiligheid, het aantal klanten dat zonder energie zit en de beschikbare mensen en middelen. 

Storingen oplossen: werk voor vakmensen

Een storing oplossen in een gasleiding of elektriciteitskabel is iets heel anders dan het verhelpen van een softwarefout in een elektriciteitsmeter. Daarom werken er allerlei verschillende specialisten bij Enexis Netbeheer. Zij volgen voortdurend trainingen om hun vakkennis op peil te houden. Bij het oplossen van een (grote) storing zijn vaak meerdere collega’s betrokken. Het is een uitdaging voor de collega’s van de meldkamers en de planners op onze regiokantoren om monteurs met de juiste kennis en ervaring op pad te sturen. 
Meer over Storingen in energiemeters

‘Opgelost’ betekent niet dat wel klaar zijn

Als wij door een storing in ons netwerk geen energie kunnen leveren, lossen wij dat probleem als eerste op. Dat is altijd stap 1. Bij grote(re) elektriciteitsstoringen kunnen we de toevoer vaak regelen via een andere route in ons net. Voor u lijkt de storing dan misschien opgelost, alles werkt immers weer. Maar ons werk begint dan eigenlijk pas! We gaan de precieze plek van de storing opsporen en starten daarna met het herstelwerk.

Monteur aan de deur bij een storing

Om de daadwerkelijke storing in een kabel of leiding op te lossen, hebben we in sommige gevallen uw medewerking nodig. Om veilig te kunnen werken moeten we soms de toevoer van gas of elektriciteit naar uw bedrijf tijdelijk afsluiten. Het komt voor dat we u zelfs meer dan 1 keer om uw medewerking vragen. Goed om te weten:  we kondigen het altijd aan  als we toegang tot uw meterkast moeten hebben. De ene keer doet een medewerker dat persoonlijk (bij een grote storing die meteen moet worden opgelost), andere keren krijgt u daar een brief of telefoontje over. U kunt altijd vragen om een legitimatiebewijs.

Meest gestelde vragen aan onze storingsdienst

 1. Mijn verwarmingsketel doet het niet 

 Vraag een installateur om hulp

 2. Ik heb een vraag over mijn energierekening

 Bel uw energieleverancier

 3. Kloppen mijn meterstanden wel? 

 Meer over Meteronderzoek aanvragen  

 4. De straatverlichting doet het niet

 Neem hiervoor contact op met uw gemeente

 5. Wat is het telefoonnummer van mijn energieleverancier?

 Ga naar het overzicht met energieleveranciers