Monteurs bezig met graafwerkzaamheden onderhoud

Hoe lost Enexis Netbeheer storingen op?

Wat gebeurt er als u een storing bij ons meldt? Wanneer gaan onze storingsmonteurs op pad? En hoe snel kunt u een oplossing verwachten? Dat hangt allemaal af van het soort melding. Veiligheid staat bij ons altijd voorop. En als we door een storing geen energie kunnen leveren, doen we er alles aan om het probleem op te lossen.

Storing melden

Gas- en elektriciteitsstoringen kunt u telefonisch melden via het gratis Nationaal storingsnummer: 0800 9009. Dit nummer is 24 uur per dag bereikbaar. We filteren alle meldingen eerst zo goed mogelijk, zodat we u nog beter kunnen helpen. Daarbij vragen we ons 2 dingen af:

  1. Is het telefoontje voor Enexis Netbeheer bedoeld?
  2. Moeten we direct actie ondernemen?

Bent u bij ons aan het juiste adres?

Bij elke telefonische melding vragen wij om uw postcode. Belt u over een probleem in ons gebied? Dan krijgt u meteen een Enexis-medewerker aan de lijn.  Speelt het probleem niet in ons gebied? Dan wordt u automatisch doorverbonden naar de juiste netbeheerder. 

Werk voor de installateur of netbeheerder? 

We krijgen ook veel telefoontjes over problemen die wij niet kunnen of niet mogen oplossen. Bijvoorbeeld als er een probleem zit in uw groepenkast, de bedrading in huis of als een apparaat kortsluiting geeft. Dat is werk voor een installateur. Wij zijn verantwoordelijk voor de kabels en leidingen die uw huis binnenkomen en die lopen tot aan de energiemeters in uw meterkast. Ook de energiemeters zelf zijn van ons.

Wanneer ondernemen we direct actie? 

Enexis Netbeheer gaat direct over tot actie bij: 

Gas- en elektriciteitsstoringen

Als u geen gas of elektriciteit meer hebt door een storing in ons netwerk, sturen we meteen een storingsmonteur op pad om het probleem te verhelpen. 

Gaslucht

Ontvangen we een melding over gaslucht of een andere onveilige situatie? Dan ondernemen we direct actie en schakelen we ook de brandweer of andere hulpdiensten in. Voor grote ongelukken of calamiteiten liggen noodplannen klaar. 

Openstaande deur gas- of elektriciteitsstation

Ziet u een deur van een gas- of elektriciteitsstation open staan of is deze niet goed afgesloten? Bel dan direct naar het Nationaal Storingsnummer (0800-9009). Ga niet zelf naar binnen; de apparatuur in deze ruimtes kan onder hoge spanning of gasdruk staan. Er komt met spoed een monteur om de ruimte officieel af te sluiten. 

Per jaar 200.000 telefoontjes

Enexis Netbeheer heeft 2 centrale meldkamers, die dag en nacht bemand zijn. Één in Weert en één in Zwolle. Hier komen alle storingsmeldingen van onze klanten binnen.  We krijgen jaarlijks rond de 200.000 telefoontjes binnen. In de helft van de gevallen is er inderdaad iets aan de hand wat Enexis Netbeheer moet oplossen.

Hoe snel komt de oplossing?

Hoe lang het duurt om een storing op te lossen, is nooit precies te zeggen. De ene keer moeten we de oorzaak opsporen en moet er een meetwagen komen. In andere gevallen weten we meteen waar de oorzaak van een storing zit.
In de wet staat beschreven hoe snel we moeten starten met het oplossen van een storing. Hebt u door een storing geen gas of elektriciteit? Dan is onze monteur binnen uiterlijk 2 uur ter plaatse.
Voor het oplossen van storingen die de energietoevoer niet raken, zijn er ruimere, landelijke richtlijnen. Vaak moeten we dan aan de slag in de meterkast van onze klanten. Dat plannen we in overleg. Soms kan een medewerker van de meldkamer meteen een afspraak inplannen, andere keren krijgt u later bericht over wanneer onze monteur(s) komen.

Storingsdienst: 24 uur per dag, 7 dagen per week

Voor het oplossen van storingen draaien onze monteurs storingsdiensten. Ze zijn dan 24 uur per dag op te roepen. Af en toe treden er verschillende storingen tegelijk op. Dan kan het zijn dat we moeten kiezen welk probleem we als eerste oplossen. We bepalen dat door te kijken naar veiligheid, het aantal klanten dat zonder energie zit en de beschikbare mensen en middelen. 

Storingen oplossen: werk voor vakmensen

Een storing oplossen in een gasleiding of elektriciteitskabel is iets heel anders dan het verhelpen van een softwarefout in een elektriciteitsmeter. Daarom werken er allerlei verschillende specialisten bij Enexis Netbeheer. Zij volgen voortdurend trainingen om hun vakkennis op peil te houden. Bij het oplossen van een (grote) storing zijn vaak meerdere collega’s betrokken. Het is een uitdaging voor de collega’s van de meldkamers en de planners op onze regiokantoren om monteurs met de juiste kennis en ervaring op pad te sturen. 
Meer over Storingen in energiemeters

‘Opgelost’ betekent niet dat wel klaar zijn

Als wij door een storing in ons netwerk geen energie kunnen leveren, lossen wij dat probleem als eerste op. Dat is altijd stap 1. Bij grote(re) elektriciteitsstoringen kunnen we de toevoer vaak regelen via een andere route in ons net. Voor u lijkt de storing dan misschien opgelost, alles werkt immers weer. Maar ons werk begint dan eigenlijk pas! We gaan de precieze plek van de storing opsporen en starten daarna met het herstelwerk.

Monteur aan de deur bij een storing

Om de daadwerkelijke storing in een kabel of leiding op te lossen, hebben we in sommige gevallen uw medewerking nodig. Om veilig te kunnen werken moeten we soms de toevoer van gas of elektriciteit naar uw bedrijf tijdelijk afsluiten. Het komt voor dat we u zelfs meer dan 1 keer om uw medewerking vragen. Goed om te weten:  we kondigen het altijd aan  als we toegang tot uw meterkast moeten hebben. De ene keer doet een medewerker dat persoonlijk (bij een grote storing die meteen moet worden opgelost), andere keren krijgt u daar een brief of telefoontje over. U kunt altijd vragen om een legitimatiebewijs.

Meest gestelde vragen aan onze storingsdienst

 1. Mijn verwarmingsketel doet het niet 

 Vraag een installateur om hulp

 2. Ik heb een vraag over mijn energierekening

 Bel uw energieleverancier

 3. Kloppen mijn meterstanden wel? 

 Meer over Meteronderzoek aanvragen  

 4. De straatverlichting doet het niet

 Neem hiervoor contact op met uw gemeente

 5. Wat is het telefoonnummer van mijn energieleverancier?

 Ga naar het overzicht met energieleveranciers

 
menu