Hoe neemt u deel aan congestiemanagement?

U wilt deelnemen aan congestiemanagement. Of misschien bent u wel verplicht tot deelname. Maar hoe doet u dat? Welke mogelijkheden zijn er? En wie kan u hierbij ondersteunen? Wij helpen u op weg met een stappenplan voor congestiemanagement.

Meehelpen overbelasting van het stroomnet te voorkomen? Volg dan ons stappenplan.

Met ons stappenplan doorloopt u 7 stappen. Het begint met inzicht in de congestiesituatie in uw regio, uw energiegebruik en uw flexibel vermogen. Deze gegevens helpen u te begrijpen hoe u kunt deelnemen aan congestiemanagement. Daarna nemen we u mee door de verdere stappen om tot een succesvolle deelname te komen: van overleg met onze klantadviseur tot het voorbereiden van uw bedrijf voor deelname. Zo maakt u zich stap voor stap klaar om bij te dragen aan een toegankelijk, veilig en betrouwbaar stroomnet. 

Goed te weten:

  • Deelname aan congestiemanagement is mogelijk als u een aansluiting voor grootverbruik heeft. Kunt u 100 kW of meer flexibel vermogen aanbieden? Daarmee kunt u een verschil maken. We gaan dan graag met u in gesprek.
  • In het stappenplan staan 7 stappen. Elke stap geeft een uitgebreide toelichting en zet de specifieke actiepunten binnen die stap op een rij. Zo weet u precies wat die stap inhoudt. Heeft u een stap al genomen of is deze voor u niet van toepassing? Dan slaat u deze over. 
  • U hoeft de stappen in dit plan niet overal in een vaste volgorde te nemen. Afhankelijk van uw situatie en keuzes kan het soms handig zijn om een stap eerder of later te doen.

Aan de slag met het stappenplan

  1. Stap 1: Zorg voor inzicht in de congestiesituatie en uw energiegebruik

    U start met het verkennen van de congestiesituatie in uw regio. Dit helpt u te begrijpen of en wanneer het stroomnet onder druk staat. Daarnaast verzamelt u de gegevens van uw energiegebruik om een energieprofiel te maken. Deze inzichten helpen u bij het onderzoeken van uw flexibel vermogen in stap 2.

    1. Inzicht in de congestiesituatie in uw regio

    Is deelname aan congestiemanagement gewenst in uw regio?
    Om deel te nemen aan congestiemanagement moet er sprake zijn van netcongestie in uw regio. 

    • Hebben we u benaderd om deel te nemen aan congestiemanagement?
      Dan is er sowieso sprake van netcongestie en is deelname gewenst, en soms zelfs verplicht. 

    • Hebben we u NIET benaderd om deel te nemen aan congestiemanagement?
      Gebruik onze transportcapaciteitscheck om te zien of er netcongestie is en deelname aan congestiemanagement gewenst is in uw regio.
      - Ga naar de check voor afname of teruglevering.
      - Voer de postcode in van de locatie waar uw aansluiting zit.
      - Klik op de button ‘Meer informatie’. 
      - Ga iets naar beneden op de pagina en klik op de blauwe uitklaptekst ‘Meer informatie’.
      - Kijk wat er bij ‘congestiemanagement’ staat. 
      Staat er ‘ja’? Dan is er netcongestie en is deelname gewenst. Staat er ‘nee’? Dan is er geen netcongestie, of loopt het onderzoek naar de precieze situatie nog. Houd de situatie in uw regio in de gaten.


    Wie is verantwoordelijk voor de netcongestie in uw regio?

    Dat kunnen wij zijn. Maar het kan ook zijn dat TenneT, de beheerder van het hoogspanningsnet, verantwoordelijk is. In het laatste geval kunt u niet via ons, maar mogelijk wel via TenneT deelnemen aan congestiemanagement.  

    • Hebben we u benaderd om deel te nemen aan congestiemanagement?
      Dan zijn wij verantwoordelijk voor congestiemanagement.

    • Hebben we u NIET benaderd om deel te nemen aan congestiemanagement?
      Kijk dan op onze capaciteitskaart voor afname of teruglevering. Zoek hier via de postcode van uw aansluiting wie verantwoordelijk is voor congestiemanagement.

    Wanneer zijn er piekmomenten?
    Piekmomenten zijn momenten waarop er te veel stroom wordt teruggeleverd of verbruikt. Het stroomnet komt dan onder druk te staan. Door te weten wanneer deze pieken plaatsvinden, kunt u op die momenten uw eigen energieverbruik of teruglevering aanpassen, en zo helpen om de belasting van het net te verminderen.

    • Hebben we u benaderd voor verplichte deelname aan congestiemanagement?
      Dan leest u in de e-mail die u van ons ontving wanneer de piekmomenten in uw regio zijn.

    • Hebben we u NIET benaderd voor verplichte deelname aan congestiemanagement?
      U kunt dan uitgaan van de volgende standaard piekmomenten:
      - In de winter als het koud is, is er sprake van congestie van 07:00 tot 10:00 uur in de ochtend en van 16:00 tot 21:00 uur in de avond. Er wordt dan te veel stroom verbruikt. We vragen bedrijven om dan dus minder stroom te verbruiken en/of meer terug te leveren.
      - In de zomer op zonnige dagen is er vooral sprake van congestie in weekenden en op feestdagen van 12:00 tot 16:00 uur. Er wordt dan te veel stroom teruggeleverd. We vragen bedrijven om dan dus meer stroom te verbruiken en/of minder terug te leveren.

     
    Heeft u vragen over de congestiesituatie in uw regio?
    Neem dan contact op. Stuur een e-mail naar klantenservice.zakelijk@enexis.nl of bel 088 857 22 22.

    2. Inzicht in uw energiegebruik: maak een energieprofiel

    Een energieprofiel laat het elektriciteitsverbruik en/of de teruglevering van uw bedrijf zien voor een bepaalde periode, voor een specifieke EAN-code. Het is een overzicht per jaar, per maand, per week, per dag of zelfs per kwartier en biedt inzicht in:

    • hoeveel elektriciteit u afneemt of teruglevert,

    • wanneer u elektriciteit afneemt of teruglevert,

    • waar u elektriciteit verbruikt.


    Het energieprofiel wordt vaak weergegeven in een grafiek. Deze maakt veranderingen in energiegebruik duidelijk. Heeft u met uw bedrijf toekomstplannen waardoor uw energieverbruik
    en/of teruglevering zal veranderen? Neem dit mee in uw profiel. Zo krijgt u een beeld van hoe dit uw flexibel vermogen (zie stap 2) kan beïnvloeden in de toekomst.


    Actiepunten

    • Bepaal of er netcongestie in uw regio is en of deelname aan congestiemanagement gewenst is.
    • Zo ja, bepaal wie verantwoordelijk is voor het congestiemanagement, Enexis of TenneT. Is TenneT verantwoordelijk? Dan kunt u niet via ons, maar mogelijk wel via TenneT deelnemen aan congestiemanagement.
    • Bekijk op welke momenten er sprake van netcongestie is.
    • Verzamel uw gebruiksgegevens en maak een energieprofiel

    💡Inspiratie van een expert

    Gudo Borger, ingenieursbureau Movares:  “Inzicht is de basis voor alles. Adviesbureaus kunnen meekijken met bedrijven om hun energieverbruik te analyseren en scenario’s op te stellen voor verduurzaming en capaciteitsoptimalisatie. Zonder goed inzicht kan een bedrijf geen gerichte maatregelen nemen om beter om te gaan met het elektriciteitsnet.”

    Lees het artikel ‘Samen sterker tegen netcongestie' in ons magazine

  2. Stap 2: Onderzoek uw flexibel vermogen

    U onderzoekt wat uw ‘flexibel vermogen’ is. Dit is de mogelijkheid die u heeft om uw elektriciteitsgebruik tijdelijk aan te passen. Bijvoorbeeld door op piekmomenten minder stroom te verbruiken of terug te leveren. Dat zorgt voor ruimte op het stroomnet en helpt overbelasting te voorkomen. Bedrijven die flexibel vermogen aanbieden, ontvangen daarvoor een vergoeding.

    Verminderen, vermeerderen én verplaatsen 
    Afhankelijk van het congestieprobleem in een regio, vragen we bedrijven bij congestiemanagement om op drukke momenten minder of juist meer elektriciteit te verbruiken, en minder of juist meer elektriciteit terug te leveren. Zo kunnen we bijvoorbeeld in de wintermaanden, wanneer de vraag naar stroom vaak hoger is, vragen om minder te verbruiken en juist meer terug te leveren. Terwijl dat in de lente en zomer juist andersom is.  

    Om pieken te verlagen op specifieke momenten kunt u ook onderzoeken of u uw energiegebruik voor langere tijd kunt verplaatsen naar momenten waarop het net juist minder belast is. Dit geldt vooral voor de afname van energie. Misschien kan uw bedrijf de laadmomenten van het elektrisch vervoer verschuiven? Of het productieproces aanpassen waardoor machines op andere tijdstippen draaien? Een andere optie is het installeren van een congestieneutrale batterij. Hiermee kunt u stroom opslaan en later gebruiken tijdens daluren. Dit laatste vraagt wel om een investering. Voor teruglevering is verplaatsen lastiger, omdat het afhangt van natuurlijke, onvoorspelbare factoren zoals zonintensiteit of windkracht.  

    Hoe onderzoekt u uw flexibel vermogen? 
    Uw energieprofiel vormt de basis om uw flexibel vermogen te onderzoeken. Daarna bekijkt u hoe u hiermee kunt bijdragen aan het oplossen van het congestieprobleem in uw regio. Heeft uw bedrijf zelf niet de juiste kennis in huis om dit te doen? Schakel dan een externe partner in. Denk aan een technisch adviesbureau, een ingenieursbureau, uw installatieverantwoordelijke of een energieadviseur. Ook kunt u een erkende Congestie Service Provider (CSP) inschakelen (zie stap 4). 

    Belangrijke vragen bij het onderzoeken van uw flexibel vermogen zijn: 

    • Hoeveel gecontracteerd transportvermogen (GTV) voor afname of teruglevering heeft uw bedrijf? 
    • Wanneer en hoeveel elektriciteit verbruikt u en/of levert u terug?  
    • Welke patronen of trends ziet u? Op welke momenten ziet u pieken in uw verbruik of teruglevering? 
    • Welke processen, apparaten, machines en afdelingen verbruiken de meeste elektriciteit? En kunt u deze verschuiven, stilzetten of minder laten verbruiken? Hoeveel vermogen levert dit op? 
    • Hoe verschilt uw verbruik en/of teruglevering tussen seizoenen? Welke mogelijkheden in flexibiliteit biedt dit? 
    • Wat zijn mogelijke veranderingen in uw verbruik en/of teruglevering in de toekomst? Welke impact heeft dit op uw flexibel vermogen? 

    Hoe kunt u bijdragen aan het oplossen van het congestieprobleem? 
    Als u weet hoe u flexibel om kunt gaan met uw stroomverbruik of teruglevering, kunt u bekijken hoe u hiermee kunt bijdragen aan het oplossen van het congestieprobleem in uw regio. U beantwoordt vragen als:

    • Vallen de piekmomenten tegelijk met pieken in uw verbruik en/of teruglevering? Zo ja, kunt u op die piekmomenten uw energiegebruik aanpassen? 
    • Of kunt u het gebruik op piekmomenten naar andere momenten verplaatsen als er wel ruimte is op het net? Zo ja, welk moment is dan slim? 

    Actiepunten

    • Zoek uit wie u het beste kan helpen met het onderzoeken van uw flexibel vermogen. Dit kan uw eigen technische afdeling zijn. Of een externe partner, zoals een technisch adviesbureau, een ingenieursbureau, uw installatieverantwoordelijke of een Congestie Service Provider (CSP).
    • Bepaal samen welke vragen u wilt beantwoorden met uw onderzoek.
    • Doe onderzoek om deze vragen te beantwoorden. 
    • Bekijk hoe u met uw flexibel vermogen kunt bijdragen aan het oplossen van het congestieprobleem in uw regio.
    • Maak een rapportage van de resultaten van uw bevindingen. 

    💡Inspiratie van een expert

    Frank Baas, Ketenmanager congestiemanagement bij Enexis: “In principe kan elke bestaande grootzakelijke klant meedoen. Daarvoor is het belangrijk dat zij eerst onderzoeken hoeveel flexibel vermogen zij hebben. Een bedrijf heeft flexibel vermogen als ze hun afname en/of teruglevering op verzoek tijdelijk kunnen aanpassen. Voor sommige bedrijven is dat eenvoudiger dan voor andere.”

    Lees het hele interview met Frank

  3. Stap 3: Overleg de mogelijkheden van uw deelname met ons

    We helpen u graag inzicht te krijgen in de mogelijkheden die uw bedrijf heeft om deel te nemen aan congestiemanagement. Samen met een klantadviseur bespreekt u hoe uw bedrijf het verbruik en/of de teruglevering kan aanpassen en welke contractvormen er zijn.

    Zo overleggen we de mogelijkheden 
    Ga naar ons interesseformulier congestiemanagement en vul de volgende gegevens in: 

    • EAN-code(s) van uw aansluiting(en) en of deze een gecontracteerd transportvermogen van 100kW of meer hebben;
    • Hoeveel flexibel vermogen u heeft per EAN-code om meer/minder te verbruiken en/of terug te leveren;
    • Soort flexibel vermogen per EAN-code (opslag, zonnepark, windmolen, warmtekrachtkoppeling, flexibel productieproces, e-boiler)
    • Uw contactgegevens + klantnummer.

    We nemen contact met u op om een afspraak in te plannen of direct de mogelijkheden van uw deelname te bespreken.

    Heeft u van ons een e-mail ontvangen over verplichte deelname aan congestiemanagement en wilt u een afspraak maken?
    Neem dan contact op met onze klantadviseurs. Stuur een e-mail naar flexproducten@enexis.nl, of bel 088 857 02 60. 

     Dit overleggen we met u 
    - Wat is het congestieprobleem in uw regio? En hoe kan uw bedrijf bijdragen? 
    Samen kijken we naar de congestiesituatie in uw regio en hoe uw bedrijf kan bijdragen door deelname aan congestiemanagement.  

    - Welke contractvormen zijn er?
    De adviseur spreekt de verschillende contractvormen voor congestiemanagement met u door.

    1. Capaciteitsbeperkingscontract
    In een capaciteitsbeperkingscontract (CBC) spreekt u met ons af dat u tegen een vergoeding tijdelijk minder elektriciteit verbruikt en/of teruglevert. Er zijn 2 soorten CBC’s:

    • Met vaste tijdsvensters: We spreken af dat u op vaste momenten uw stroomverbruik en/of teruglevering aanpast, bijvoorbeeld elke werkdag tussen 16.00 en 19.00 uur.
    • Op afroep: U past uw verbruik en/of teruglevering aan wanneer we een piek op het net verwachten. U of uw CSP (zie stap 4) ontvangt hierover een dag van tevoren om 7.00 uur een bericht van ons.

    2. Aanbieden van uw vermogen op GOPACS (redispatch)
    Redispatch is een maatregel die we inzetten op de dag zelf wanneer er zeer onverwacht knelpunten ontstaan op het stroomnet. Dit doen we tot uiterlijk 2 uur van tevoren. Het werkt zo:

    • We vragen u om via de CSP een dag van tevoren een bieding te doen op GOPACS, het congestiemanagementplatform van de Nederlandse netbeheerders. Hiermee geeft u aan hoeveel stroom u morgen kunt aanpassen: bijvoorbeeld minder verbruiken of juist minder terugleveren.
    • Op de dag zelf kijken wij of er een probleem ontstaat. Dreigt het net alsnog overbelast te raken, dan roepen we aanbiedingen af. GOPACS kijkt daarbij naar de best passende aanbiedingen. Accepteren wij uw bod, dan moet u ervoor zorgen dat u het energiegebruik op het piekmoment aanpast.
    • U kunt op 2 manieren deelnemen aan redispatch:
      - Vrije biedingen: U biedt flexibel vermogen aan via het GOPACS-platform wanneer u dat zelf wilt. U ontvangt alleen een vergoeding als wij uw bod accepteren. Let op: u sluit hiervoor geen contract af.
      - Biedplichtcontract: Met een biedplichtcontract reageert u altijd op onze biedingen wanneer wij dat vragen. Als uw bod wordt afgeroepen, ontvangt u daar een vergoeding voor. Ook kunnen we een vaste beschikbaarheidsvergoeding afspreken, of uw bod wordt afgenomen of niet. 

    Een van de belangrijkste verschillen tussen een CBC en redispatch is hoelang van tevoren we u vragen uw verbruik en/of teruglevering aan te passen. Bij een CBC op afroep heeft u wat meer tijd om uw processen, apparaten en machines aan te passen dan bij biedingen via redispatch.

    In eerste instantie bent u vrij om te kiezen hoe u deelneemt.

    • Wilt u weten welk contract bij uw bedrijf past? Doe alvast onze check.
    • Bent u benaderd door ons voor verplichte deelname aan congestiemanagement? Dan is uw bedrijf verplicht om uw flexibel vermogen aan te bieden voor zowel een CBC als redispatch. Let op: voor het doen van biedingen heeft u altijd een CSP nodig (zie stap 4).  

    Tip: Kijk voor meer informatie over deelname aan congestiemanagement ook op de webpagina van Partners in Energie.

    Actiepunten

    • Maak een afspraak met ons
      - Wilt u deelnemen? Neem dan contact op met een van onze klantadviseurs of vul het interesseformulier in.
      - Bent u door ons benaderd voor verplichte deelname? Neem dan contact met ons op voor een afspraak met een van onze klantadviseurs. Stuur een e-mail naar flexproducten@enexis.nl, of bel 088 857 02 60. 
    • Verzamel de relevante informatie voor de afspraak: energiegebruiksgegevens, uw energieprofiel en het onderzoek van uw flexibel vermogen.
    • Optioneel: lees u alvast in over de verschillende contractvormen. 
    • Overleg de mogelijkheden van uw deelname met ons in een gesprek.
    • Weet u al hoe u wilt deelnemen en tegen welke voorwaarden? Dan kunt u of uw CSP direct een bod doen. U kunt stap 4 en 5 dan overslaan.  

    💡Inspiratie van een expert

    Omar Karimian, Strategisch relatiemanager Branche en Vernieuwing bij Enexis:  “Dankzij een recente aanpassing in de wet- en regelgeving hebben we als netbeheerder handvatten gekregen om samen met bestaande klanten congestie te gaan managen. Dit doen we door bedrijven en organisaties een vergoeding te bieden wanneer ze op bepaalde momenten meer of minder afnemen of terugleveren.” 

    Lees het hele interview met Omar in ons magazine

  4. Stap 4: Ga op zoek naar een CSP (indien nodig of gewenst)

    Een Congestie Service Provider (CSP) is een bedrijf dat helpt om de drukte op het elektriciteitsnet te beheren. Het is een partij tussen u als klant en ons als netbeheerder. Zij bieden diensten aan om bedrijven te helpen bij hun deelname aan congestiemanagement. Soms kan het inschakelen van een CSP handig zijn, soms is het zelfs verplicht.

    Waarvoor kunt u een CSP inschakelen?
    Een CSP helpt u bij het doen van een aanbod aan ons, waarin u laat weten tegen welke voorwaarden u uw flexibel vermogen aanbiedt. Ook kan de CSP namens uw bedrijf biedingen plaatsen op GOPACS, het handelsplatform voor congestiemanagement. Zo zorgt u dat uw flexibel vermogen op de juiste momenten beschikbaar is.

    Verder kunt u een CSP inschakelen voor:

    • analyse van uw energieprofiel om uw flexibel vermogen inzichtelijk te maken
    • advies over aanpassingen die nodig zijn bij deelname
    • installatie van timers, slimme regelaars en een energiemanagementsysteem om energieprocessen automatisch te optimaliseren
    • training van uw medewerkers om effectief te reageren op afroepen voor congestiemanagement

    Wanneer bent u verplicht een CSP in te schakelen?
    Of een CSP verplicht is, hangt af van hoe u deelneemt (zie ook stap 3). Doet u biedingen op GOPACS via redispatch? Dan bent u verplicht om een CSP in te schakelen. Als u alleen een capaciteitsbeperkingscontract afsluit, is het inschakelen van een CSP niet verplicht.

    Hoe vindt u een erkende CSP?
    Op de website van TenneT vindt u alle erkende CSP’s. U kiest zelf met welke u wilt samenwerken. Een paar tips: 

    • Check of uw energieleverancier of balansverantwoordelijke partij (BRP) een CSP-erkenning heeft. Dat maakt een goede afstemming eenvoudiger.
    • Zoek een CSP met ervaring in uw sector en check de diensten die ze kunnen leveren.

    Wilt u als bedrijf liever zelf biedingen op GOPACS doen? Dan kunt u zelf CSP worden. Kijk op onze website welke stappen u neemt om CSP te worden.

    Actiepunten

    • Bepaal of u een CSP wilt óf moet inzetten en waarvoor. Heeft u nog vragen? Bekijk ook onze webpagina over CSP’s.
    • Zoek een CSP via de website van TenneT en check hun ervaring in uw sector en hun diensten.
    • Bespreek het contract (met o.a. vergoedingen en diensten) met de CSP en de verwachtingen die u beiden heeft.
    • Sluit het contract met de CSP af.

  5. Stap 5: Bied uw flexibel vermogen aan en sluit een contract af

    U of uw CSP doet ons een aanbod. Daarin laat u weten tegen welke voorwaarden u uw flexibel vermogen aanbiedt. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel vermogen u aanbiedt en de vergoeding die u daarvoor wilt ontvangen. Daarna kunt u een contract afsluiten. Hierin leggen we alle afspraken vast om uw deelname aan congestiemanagement soepel te laten verlopen.

    Dit zijn belangrijke gegevens om een aanbod te doen

    • Informatie over uw aansluiting, zoals de EAN-code en het gecontracteerd transportvermogen voor afname of teruglevering
    • Hoeveel flexibel vermogen u kunt aanbieden (Bij verplichte deelname is dit uw volledige gecontracteerd transportvermogen. Kunt u dit niet volledig aanbieden? Dan vragen wij u om dit te onderbouwen.)
    • Welke (marktconforme) vergoeding u voor het flexibel vermogen wilt ontvangen. Kijk hiervoor naar de huidige marktprijzen en overleg dit eventueel met uw Congestie Service Provider. Een vergoeding kan bestaan uit een variabele vergoeding per megawattuur (MWh) en/of een vaste vergoeding per maand.
    • Hoelang u het flexibel vermogen aanbiedt (Bij verplichte deelname is dit de periode totdat de netcongestie in uw regio is opgelost.)
    • Op welke momenten u het flexibel vermogen aanbiedt (maanden, dagen, tijden)
    • Onder welke andere voorwaarden u het flexibel vermogen wilt aanbieden.

    Zo doet u een aanbod

    • Wilt u deelnemen? Dan doet u een aanbod door een e-mail te sturen aan uw klantadviseur of aan uw CSP. Zet hierin de gegevens die hierboven vermeld staan.
    • Neemt u verplicht deel? Dan doet u een aanbod door ons digitale biedformulier voor afname of teruglevering in te vullen. U heeft u dit per e-mail van ons ontvangen. De voorwaarden voor uw deelname leest u in de e-mail. Heeft u deze e-mail niet meer? Neem dan contact met ons op: flexproducten@enexis.nl / 088 857 02 60. 

    Het afsluiten van een contract
    Nadat we uw aanbod voor flexibel vermogen hebben ontvangen, neemt een van onze klantadviseurs contact met u op. Als we het eens zijn over uw aanbod en voorwaarden, kunnen we 1 of meerdere contracten met elkaar afsluiten. Zo’n contract is gebaseerd op de standaardcontracten die netbeheerders gebruiken voor congestiemanagement. Bij een capaciteitsbeperkingscontract (CBC) is het een contract tussen u en ons, mogelijk met tussenkomst van een CSP. Bij een contract voor redispatch is het een contract tussen ons en de door u gemachtigde CSP.

    Let op: Neemt u verplicht deel aan congestiemanagement en sluit u geen contract met ons af? Dan bent u alsnog verplicht uw flexibel vermogen via redispatch aan te bieden. 

    Actiepunten

    • Zorg dat u alle gegevens heeft om een aanbod te doen.
    • Doe een aanbod:
      - via e-mail aan uw klantadviseur of aan uw CSP,
      - via ons digitale biedformulier, als u verplicht deelneemt. U ontvangt dit formulier per e-mail van ons.
    • Een van onze klantadviseurs neemt contact met u op als u bij ons een aanbod heeft gedaan. Samen spreekt u het door. U kunt nu een contract afsluiten.
    • Heeft u vragen over het doen van uw aanbod of over het afsluiten van een contract? Neem contact op met onze klantadviseurs: flexproducten@enexis.nl / 088 857 02 60. 
    • Neemt u verplicht deel aan congestiemanagement en sluit u geen contract met ons af? Bied uw flexibel vermogen dan via redispatch aan (stap 7). 

    💡Inspiratie van een ondernemer

    Lex Carlier, Senior Manager Grid Capacity & Energy Storage bij Fastned: “We zijn ons er volledig van bewust dat het elektriciteitsnet een collectief systeem is. Afgelopen winter hebben we een experiment gedaan met Enexis, waarbij we vrijwillig op vaste momenten, voornamelijk tijdens de ochtend- en avondpieken, wat van ons vermogen inleverden.”

    Lees het verhaal van Fastned

  6. Stap 6: Bereid uw bedrijf voor om succesvol te starten

    Het is belangrijk uw deelname aan congestiemanagement voor te bereiden, zodat uw bedrijf er klaar voor is op de startdatum.

    Welke voorbereidingen treft u voor uw deelname?
    Het is belangrijk dat uw bedrijf is voorbereid als uw deelname start. Uw CSP of installatieverantwoordelijke kan u hier mogelijk mee helpen. De voorbereidingen die uw bedrijf moet nemen, hangen af van de afspraken die we maken over uw deelname aan congestiemanagement. U kunt denken aan:

    • Aanpassing van bedrijfsprocessen 
      Zorg ervoor dat interne processen flexibel ingericht zijn om deel te nemen aan congestiemanagement.
    • Installatie van technologieën 
      Installeer apparaten en systemen die uw energiegebruik monitoren en helpen flexibel te maken. Voorbeelden zijn energiemanagementsystemen en energie-opslag, zoals batterijen.
    • Pre-kwalificatie van aansluiting 
      Maakt u gebruik van een CSP? Laat de CSP dan uw aansluiting controleren. Zo weet u zeker dat deze klaar is voor deelname aan congestiemanagement en aan alle afspraken voldoet. Dit heet 'pre-kwalificeren'. Zorg ervoor dat uw aansluiting is gepre-kwalificeerd wanneer uw contract ingaat. 
    • Training en bewustwording 
      Informeer en train medewerkers over het belang van en hun rol in congestiemanagement.
    • Test afroep congestiemanagement 
      Heeft u een contract met ons afgesloten? Dan doen we een test met uw bedrijf om te zien of een afroep werkt volgens de afspraken in ons contract. Na een succesvolle test kunt u uw flexibel vermogen aanbieden (stap 7) en hiervoor een vergoeding ontvangen. 

    Actiepunten

    • Bepaal wie u kan helpen om alle voorbereidingen te treffen die nodig zijn om aan congestiemanagement deel te nemen. Denk aan uw CSP of installatieverantwoordelijke.  
    • Tref alle voorbereidingen, zodat uw bedrijf klaar is voor deelname als uw contract ingaat.

    💡Inspiratie van een ondernemer

    Bram Goorts, Manager Utilities bij Sappi:  “We hebben een flexibiliteitscontract met Enexis waarbij we onze piekbelasting op drukke momenten verlagen. Aan de andere kant kunnen we op momenten dat er wel ruimte op het elektriciteitsnet is meer elektriciteit naar binnenhalen.” 

    Lees het hele verhaal over Sappi 

  7. Stap 7: Bied uw flexibel vermogen aan

    U bent voorbereid voor uw deelname aan congestiemanagement. Zo helpt u actief mee om het net betrouwbaar, toegankelijk en veilig te houden. Hoe werkt het aanbieden van uw flexibel vermogen in de praktijk?

    Zo bepalen wij of we flexibel vermogen nodig hebben 
    Elke dag voorspellen wij de verwachte belasting van het stroomnet voor die dag én voor de volgende dag. Hiervoor gebruiken we prognoses voor energieverbruik en teruglevering van klanten met een aansluiting van minimaal 1 megawatt, maar ook weersverwachtingen en verschillende andere modellen. 

    Zien we dat er vandaag of morgen netcongestie optreedt in uw regio? Dan vragen we deelnemers om flexibel vermogen aan te bieden. 

    Zo biedt u flexibel vermogen aan
    Hoe u uw flexibel vermogen aanbiedt, hangt af van hoe u deelneemt: 

    • Capaciteitsbeperkingscontract met vaste tijdsvensters
      - Als u uw processen, apparaten en machines heeft ingesteld op de afgesproken tijdsvensters, wordt uw energiegebruik automatisch aangepast op die momenten. U kunt dit automatiseren via een energiemanagementsysteem. Heeft u dit niet ingesteld? Dan zult u uw processen, apparaten en machines elke keer zelf moeten bijstellen om uw stroomverbruik en/of teruglevering aan te passen op de afgesproken momenten.
    • Capaciteitsbeperkingscontract op afroep
      - U of uw CSP ontvangt een dag van tevoren om 7.00 uur een e-mail van ons. Hierin leest u op welk tijdstip de volgende dag een aanpassing van u nodig is. Op dat moment voert u de afgesproken aanpassingen in uw stroomverbruik en/of teruglevering door.  
      - Als u geen CSP heeft ingeschakeld, zorg dan dat uw medewerkers onze berichten in de gaten houden. U kunt bijvoorbeeld een biedingsteam samenstellen om snel te reageren op meldingen en de nodige aanpassingen te doen. 
    • Redispatch met een biedplichtcontract
      - Als er vandaag congestie is, vragen wij om flexibel vermogen aan te bieden. Uw CSP ontvangt hierover een bericht. Dit bericht ontvangen zij tussen 16.00 uur de dag ervoor en 2 uur voor het moment van congestie.
      - Uw CSP doet een bieding. Hierin staat hoeveel flexibel vermogen u kunt aanbieden en tegen welke vergoeding. Dit doen zij volgens de afspraken in uw contract. 
      - GOPACS beoordeelt de bieding en die van andere bedrijven. Alle laagste biedingen die nodig zijn om het congestieprobleem op te lossen worden afgeroepen. 
      - Als uw bieding wordt geaccepteerd, krijgt u via GOPACS de opdracht om het aangeboden vermogen tijdens het gevraagde tijdsblok in te zetten. Dit doen we tot uiterlijk 2 uur van tevoren. U bent zelf verantwoordelijk om het vermogen tijdelijk via uw installatie aan te passen.
    • Vrije biedingen via redispatch
      - In dit geval heeft u geen contract, maar bent u vrij om biedingen te doen wanneer u wilt. 
      - Hoe u vrije biedingen het beste aanpakt, bespreekt u met uw CSP. 
      - Kijk voor meer informatie ook op de website van GOPACS.

    In alle gevallen ontvangt u een vergoeding als uw bod is opgevolgd en afgerond. 

    Tip: Bekijk ook onze interactieve tijdlijn. Hierop ziet u per contract wie op welk moment een actie uitvoert bij congestiemanagement. 

    Actiepunten

    • Heeft u een CBC met vaste tijdsvensters? Zorg dat uw processen, apparaten en machines op de afgesproken tijden het verbruik en/of de teruglevering aanpassen.
    • Heeft u geen CBC met vaste tijdsvensters?
      - Uw CSP houdt in de gaten of wij vragen om het aanbieden van flexibel vermogen in uw regio.
      - Als u geen CSP heeft ingeschakeld: zorg dat uw medewerkers goed op de hoogte zijn en weten wat ze moeten doen.
      - Bied uw flexibel vermogen aan als we daarom vragen:
      - Als u deelneemt via redispatch: uw CSP doet een bieding via GOPACS. Let op: bij verplichte deelname bent u verplicht om elke dag uw flexibel vermogen vóór 16 uur voor de volgende dag aan te bieden op GOPACS.
      - Als u deelneemt via een capaciteitsbeperkingscontract en/of als uw bod op GOPACS wordt geaccepteerd: stel uw processen, apparaten en machines bij op het afgesproken moment. 

    💡Inspiratie van een ondernemer

    Edward Doorten, eigenaar Green Planet:  “We hebben een capaciteitsbeperkingscontract. Dus ja, we mogen terugleveren. Maar als het net echt even te vol zit, en Enexis ziet dat vaak al van tevoren, krijgen wij een signaal en op dat moment mogen we dus even minder, of misschien zelfs wel niets. Dit is toch wel de toekomst waar we naartoe moeten.”

    Bekijk de hele video (minder dan 3 minuten)

Tip: Subsidie voor flexibiliteitsscan (alleen voor afname)

Bent u van plan deel te nemen aan congestiemanagement door flexibel om te gaan met uw energieverbruik? Met een flexibiliteitsscan kunt u stap 1 en 2 van het stappenplan uitbesteden. De scan geeft u inzicht in de congestiesituatie in uw regio, uw energieprofiel en hoe u flexibel met uw energieverbruik kunt omgaan. Misschien komt u voor deze scan in aanmerking voor de Flex-e subsidie van het ministerie van Klimaat en Groene Groei. Let op: u kunt Flex-e aanvragen van 1 april tot en met 15 oktober 2025. Dit is de 1e ronde, in 2026 volgt de 2e ronde.

Meld u aan voor onze zakelijke nieuwsbrief

  • Ontvang 4 keer per jaar onze nieuwsbrief per e-mail
  • Speciaal voor grootzakelijke klanten
  • Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom het energienet