Werkzaamheden aan het elektriciteitsnet

In de afgelopen jaren zat u als klant van Enexis Netbeheer ongeveer een kwartier per jaar zonder stroom. Daarmee is ons stroomnet een van de betrouwbaarste ter wereld.

Monteur met werkbus bij nieuwbouwhuis in nieuwbouwhuis

Onderhoud van ons elektriciteitsnet

Ons elektriciteitsnet bestaat uit elektriciteitskabels en transformatorstations. Omdat veel onderdelen van het stroomnet tientallen jaren meegaan, plannen we onderhoud lang vooruit. Daarbij is het de kunst om onderdelen zo lang mogelijk te blijven gebruiken, maar ze wel te vervangen voordat ze versleten zijn. Om de 2 jaar stellen we onze langetermijnplanning bij. En elk jaar stellen we per provincie vast welke onderhoudsklussen we precies gaan oppakken. Hierbij houden we rekening met wettelijke eisen, duurzaamheid en betaalbaarheid.

Om de video te bekijken moet u eerst alle cookies accepteren

Wat zit er eigenlijk in een stroomkabel?

Wat merkt u van ons onderhoud?

Van de meeste onderhoudswerkzaamheden merkt u weinig tot niets. Zijn onderdelen van ons stroomnet aan vervanging toe? Dan kan dat overlast veroorzaken. Als we bijvoorbeeld hoofdkabels of huisaansluitingen vernieuwen, moeten we de straat openbreken en onderbreken we de stroom. Ook bij de vervanging van een compleet transformatorstation moeten we de stroom soms onderbreken. We proberen overlast altijd tot een minimum te beperken. Daarom plannen we het vervangen van elektriciteitskabels zoveel mogelijk tegelijkertijd met bijvoorbeeld onderhoud aan riolering en waterleiding. Dan hoeven we straten maar één keer open te breken.

Actuele werkzaamheden

We proberen de tijd dat u geen stroom heeft zo kort mogelijk te houden. U ontvangt van ons altijd minimaal 3 werkdagen van tevoren (voor grootverbruik is dit 10 werkdagen) een brief met daarin meer informatie over de stroomonderbreking. Op de pagina actuele werkzaamheden leest u meer over grote onderhoudsprojecten.

Om de video te bekijken moet u eerst alle cookies accepteren

Hoe lost Enexis Netbeheer een storing op?

We blijven verbeteren

We verbeteren ons onderhoud continu door onder andere het elektriciteitsnet te digitaliseren. We plaatsen bijvoorbeeld sensoren (DALI-boxen) in al onze 35.000 transformatorstations. Met de informatie uit deze sensoren schatten we preciezer in welke onderdelen aan vervanging toe zijn. We kunnen dan bijvoorbeeld zien dat een transformator regelmatig wordt overbelast, of dat de luchtvochtigheid in een station erg hoog is.  Ook houden we met de sensoren de energiestromen in de gaten en zien we hoeveel stroom er opgewekt en afgenomen wordt. Hiermee blijven we inspelen op wat er nodig is voor onze energietransitie.

Wie betaalt het onderhoud van het elektriciteitsnet?

Iedereen met een elektriciteitsaansluiting betaalt mee aan het onderhoud van het elektriciteitsnet. Op uw energierekening staat elke maand een bedrag voor onderhoud en beheer van uw aansluiting (aansluitdienst) en voor onderhoud en beheer van het netwerk. Uw energieleverancier draagt dit geld af aan uw netbeheerder. Hoeveel u betaalt, hangt onder andere af van de capaciteit van uw aansluiting.

Bekijk de netwerkkosten voor consumenten
Bekijk de netwerkkosten voor zakelijke klanten

Stroomstoringen oplossen

Heeft u geen stroom en denkt u dat er een storing is? Onze storingsdienst staat dag en nacht, 7 dagen per week voor u klaar. Bekijk onze actuele storingen en lees hoe u een storing moet melden. Wist u dat ongeveer 27% van de stroomstoringen in Nederland wordt veroorzaakt door graafschade? Onze kabels zijn sterk, maar niet onoverwinnelijk. Een graafmachine of schop kan een kabel beschadigen of zelfs breken. En dan werkt de stroom niet meer. Wij vertellen u graag hoe u een stroomstoring door graafschade voorkomt.