Slimme meter en besparen
Hoge energierekening ontvangen? Waar ligt dat nou aan? Een slimme meter helpt u om energie te besparen. Dit is goed voor het milieu en voor uw portemonnee. Wilt u weten hoe u uw slimme meter slim gebruikt? Wij leggen het uit.
Wat is een slimme meter?
Een slimme meter is de opvolger van de digitale meter en de analoge draaischijfmeter. Wat deze meter slim maakt is dat uw meterstanden op afstand worden doorgestuurd naar ons. Vervolgens sturen wij deze naar uw energieleverancier. Met een slimme meter zelf bespaart u geen energie. Het is een hulpmiddel en geeft u inzicht in uw verbruik. Met deze inzichten kunt u uw gedrag en daarmee uw verbruik aanpassen.
Hoe krijg ik inzicht in mijn verbruik?
Als u een slimme meter heeft, krijgt u van uw energieleverancier maandelijks een verbruiksoverzicht. Hiermee heeft u meer inzicht in uw energieverbruik. Met deze overzichten vergelijkt u verschillende maanden met elkaar en ziet u wanneer u meer verbruikt. Wanneer u nog een stapje verder wilt gaan, zijn er verschillende verbruiksmanagers die u helpen. Denk aan apps voor uw smartphone en/of tablet die u inzicht kunnen geven per kwartier, per uur of per dag. Ook zijn er apparaatjes te krijgen die zelfs realtime inzicht geven in uw energieverbruik.
"Huishoudens die een energiemanager gebruiken, besparen op jaarbasis gemiddeld 3% aan energie", zegt Marlon Mintjes van Milieu Centraal tegen NU.nl. Op jaarbasis kan dit dus behoorlijk veel geld zijn.
Gebruik van apps als verbruiksmanager
Wilt u meer inzicht in uw energieverbruik dan 1 keer per maand? Dan is een app als energieverbruiksmanager handig. Afhankelijk van de app die u kiest kunt u uw verbruik per kwartier, per uur of per dag bekijken. Zo ziet u wanneer u het meeste gas of stroom verbruikt. En kunt u gerichter nog meer geld besparen.
Wat kan ik met een app?
Op een energieverbruiksmanager in de vorm van een app ziet u van dag tot dag hoeveel gas of stroom u verbruikt. Vaak biedt uw energieleverancier u naast een verbruiksoverzicht per maand ook een app als verbruiksmanager aan. Er zijn ook diverse onafhankelijke aanbieders die apps aanbieden voor meer inzicht in uw verbruik. Met zo’n app wordt verbruik waar u niet meteen aan denkt (sluimerverbruik) ook zichtbaar. U ziet bijvoorbeeld wat er ’s nachts wordt verbruikt doordat apparaten op stand-by blijven staan. Ook ziet u wat een kwartier korter douchen of een tochtstrip plaatsen bij de voordeur doet op uw verbruik.
Zo werkt de slimme meter samen met een app
In de slimme meter zit een soort ingebouwde telefoon. Wij noemen dit de P3-poort. Hiermee worden uw meterstanden als een soort van sms-bericht elke nacht naar ons toegezonden. Deze slaan wij dan op in een server. Dit noemen wij de P4-poort. Zodra u toestemming heeft gegeven aan het bedrijf van uw energieverbruiksmanager dan mogen zij uw gegevens van onze server halen om hiervan een overzicht te maken in de app.
Sluit een apparaatje aan op de slimme meter voor realtime inzicht
Er zijn ook apparaatjes te krijgen die u met een kabel aansluit op de slimme meter. Dit sluit u aan op de zogenoemde P1-poort. Hiermee krijgt u zelfs realtime inzicht in uw energieverbruik en teruglevering van stroom aan het net. Deze apparaatjes werken ook vaak samen met een app voor op uw mobiele telefoon of computer zodat u de gegevens in kunt zien. Sommige apparaatjes hebben er zelfs een scherm bij dat u aan de muur hangt. Voor deze energieverbruikers betaalt u vaak eenmalig een bedrag.
Huishoudens besparen bij realtime inzicht via een beeldscherm gemiddeld 6,4% op stroom en 5,1% op gas, schat Netbeheer Nederland.
Privacy en verbruiksmanagers
Wanneer u gebruik gaat maken van een app dan worden uw meterstanden op afstand uitgelezen (via de p4-poort). Bij uw aanmelding geeft u het bedrijf toestemming om inzage te krijgen in uw meterstanden. Uw gegevens worden dan elke nacht opgehaald uit de slimme meter. Hoe het bedrijf omgaat met uw gegevens, verschilt per bedrijf. De meeste bedrijven leggen op hun website uit hoe ze omgaan met uw privacy.
Meer weten over verbruiksmanagers?
Veelgestelde vragen over de slimme meter
Hoe vraag ik een slimme meter aan?
Heeft u geen slimme meter en wilt u deze alsnog? Dan kunt u deze zelf aanvragen. De kosten zijn dan voor uw rekening.
Let op! Momenteel worden er veel slimme meters aangevraagd. Hierdoor kan het tot 13 weken duren voor wij deze kunnen plaatsen.
Heeft dit antwoord u geholpen?