Voorkom afsluiting van uw energie

Heeft u geen contract met een energieleverancier? Dan sluiten wij u af van stroom en/of gas. Wij leggen uit hoe u afsluiting voorkomt.

Inloggen met code

Heeft u van ons een brief gekregen over mogelijke afsluiting?  Bekijk wat u moet doen.

    Vader met kinderen koken op gas

    Wanneer sluiten wij uw stroom en/of gas af?

    U kunt alleen gas of stroom afnemen als u een lopend contract heeft met een energieleverancier. Heeft u geen energiecontract? Dan zijn wij wettelijk verplicht om u af te sluiten. 

    Zodra uw leverancier aan ons doorgeeft dat uw contract wordt beëindigd of afloopt, ontvangt u van ons een brief over mogelijke afsluiting. Als u niet op tijd een nieuw contract regelt, sluiten wij u af.   

    Voor de periode zonder energiecontract kijken wij naar de energieverbruiker, deze ontvangt mogelijk achteraf nog een factuur van ons voor het resterende verbruik.  

    Man in keuken met folder Enexis

    Tips bij het regelen van een energiecontract

    Heeft u een gas- en/of stroomaansluiting? Dan moet u altijd een lopend energiecontract hebben. Ook wanneer u geen stroom of gas gebruikt.
    Let op! Heeft u een leegstaand pand? Ook dan moet u een contract hebben. Vraag naar de mogelijkheden bij uw energieleverancier.

    Direct een energiecontract nodig?

    • Bel of chat met een energieleverancier en leg uw situatie uit. Dit gaat vaak sneller. 
    • Laat uw contract sneller ingaan door af te zien van de wettelijke bedenktijd. 
    • Check op enexis.nl/statusenergie de status van uw contract.  

    Afsluiten kost geld

    Zowel voor het afsluiten als het opnieuw aansluiten van stroom en/of gas brengen wij kosten in rekening. Bekijk onze tarieven

    Wanneer we moeten afsluiten doen we dit het liefst in de meterkast. Lukt dat niet? Dan doen we dit buiten. Buiten afsluiten is duurder omdat we graafwerkzaamheden uitvoeren. 

    Kosten verbruik in periode zonder energiecontract

    Wordt er energie verbruikt in een periode waarin u geen energiecontract heeft? Dan zoeken wij uit wie deze energie verbruikt heeft. De verbruiker krijgt hier achteraf mogelijk alsnog een rekening van. Deze rekening sturen wij per post. U hoeft zelf niets te doen.

    Onze
    klantenservice kan van tevoren niet zeggen of en wanneer u deze rekening ontvangt. Ook is van te voren niet bekend wat het te betalen bedrag is.  

    Belangrijke informatie voor schuldhulpinstanties

    Bent u een schuldhulpinstantie en heeft uw cliënt een brief ontvangen dat we gestart zijn met een afsluitprocedure? Neem dan zo snel mogelijk contact op met onze Klantenservice, zodat wij u en uw cliënt kunnen helpen. Op werkdagen (maandag t/m vrijdag) zijn we tussen 08:00 uur en 17:00 uur bereikbaar op het telefoonnummer 088 857 70 00.

    Veelgestelde vragen afsluiting energie

    • We willen u met de afsluitbrief erop wijzen dat u een contract moet afsluiten bij een energieleverancier. Dit is noodzakelijk om energie af te nemen. En indien nodig, adviseren we u om een betalingsregeling te treffen met uw oude energieleverancier. 

      Zodra wij een afsluitverzoek krijgen van een energieleverancier, zijn wij wettelijk verplicht om de elektriciteit- en/of gasaansluiting af te sluiten. Wij weten de afsluitreden niet. Als u vindt dat de energieleverancier het contract ten onrechte opzegt, dan kunt u contact opnemen met uw leverancier of hulp vragen via ConsuWijzer.

      Heeft dit antwoord u geholpen?
    • We hebben de wettelijke taak om energie af te sluiten als u geen energiecontract heeft. Als we een afsluitverzoek ontvangen van uw energieleverancier, dan moeten wij uw elektriciteits- en/of gas-aansluiting afsluiten. Wij weten de reden van zo'n verzoek niet. Ook in het geval van fraude of onveiligheid sluiten wij de energie-aansluiting af.

      De overheid heeft afspraken met energieleveranciers vastgelegd waarin staat dat betalingsproblemen deze winter geen reden mogen zijn voor leveranciers om een afsluitverzoek naar ons te sturen. Met de prijsplafondregeling wil de overheid voorkomen dat klanten betalingsproblemen krijgen. 

      Heeft dit antwoord u geholpen?
    • Neem zo snel mogelijk contact op met uw energieleverancier als u uw energierekening niet kunt betalen. Zij denken met u mee in het vinden van een oplossing. Als zij het contract alsnog beëindigen, dan zijn wij wettelijk verplicht om u af te sluiten van het gas- en/of elektriciteitsnet. Hierover krijgt u altijd eerst een brief van ons.

      Heeft dit antwoord u geholpen?
    • Heeft u een betalingsregeling of krijgt u schuldhulpverlening? Dan mag uw energieleverancier uw energiecontract niet opzeggen. Wordt uw contract toch opgezegd? Dan moet u hierover in gesprek met uw energieleverancier. 

      Kunt u via een doktersverklaring laten zien dat u om medische redenen niet mag worden afgesloten van elektriciteit- en/of gas-aansluiting? Dan geven we u uitstel om alsnog een energiecontract te regelen.

      Heeft dit antwoord u geholpen?
    • Als u vindt dat de energieleverancier het contract ten onrechte opzegt, dan kunt u terecht bij ConsuWijzer.

      Heeft dit antwoord u geholpen?