Ik heb zonnepanelen
Als u zonnepanelen heeft, komt daar een hoop bij kijken. Zo kunt u bijvoorbeeld te maken krijgen met spanningsproblemen. En wist u dat het slim is om uw panelen aan te melden? Op deze pagina leest u over allerlei zaken die komen kijken bij het hebben van zonnepanelen.
Op deze pagina
- Spanningsproblemen bij terugleveren
- Controleer en meld spanningsproblemen
- Zonnepanelen en een stroomstoring of onderbreking
- Veelgestelde vragen
Valt uw omvormer uit? Controleer of er spanningsproblemen in uw buurt gemeld zijn en doe zelf een melding.

Spanningsproblemen bij terugleveren
Steeds meer huishoudens kiezen net als u voor zonnepanelen op hun dak. Ons stroomnet is nog niet overal geschikt om grote hoeveelheden stroom terug te leveren. Op dagen met veel zon kunnen er dan spanningsproblemen ontstaan. Bij spanningsproblemen valt uw omvormer uit voor de veiligheid. Als uw omvormer zichzelf uitschakelt, kunt u geen stroom opwekken en terugleveren.
Controleer en meld spanningsproblemen
Door uw postcode in te voeren, ziet u of er in uw buurt spanningsproblemen gemeld zijn. Zo weet u direct of wij al op de hoogte zijn van eventuele spanningsproblemen. U krijgt tips over wat u zelf kunt doen en wat de vervolgstappen zijn. Meld spanningsproblemen altijd bij ons. Zo krijgen wij inzicht over waar we problemen moeten verhelpen.
Zonnepanelen en een stroomstoring of onderbreking
Voor onderhoudswerkzaamheden aan ons elektriciteitsnet moeten wij soms tijdelijk de stroom onderbreken. Ook spontane stroomstoringen komen voor. Tijdens een stroomonderbreking of stroomstoring schakelt de omvormer zichzelf uit. U kunt dan even geen stroom opwekken of terugleveren.
Veelgestelde vragen wanneer u zonnepanelen heeft
Hoe meld ik mijn zonnepanelen aan?
Meld uw zonnepanelen aan wanneer u stroom teruglevert. Hierdoor zien wij eerder waar we het elektriciteitsnet moeten verzwaren om spanningsproblemen te voorkomen.
Heeft dit antwoord u geholpen?Wat is salderen?
Wanneer u meer stroom opwekt dan dat u zelf gebruikt, dan wordt deze stroom teruggeleverd. Uw energieleverancier vergoedt de teruggeleverde elektriciteit door deze te verrekenen met de stroom die u heeft afgenomen. Dit heet salderen. De salderingsregeling houdt in dat uw energieleverancier hiervoor hetzelfde tarief inclusief belastingen gebruikt. Levert u jaarlijks meer stroom terug dan u afneemt? Dan is de vergoeding voor deze ‘extra’ teruggeleverde energie lager. Mogelijk gaat de salderingsregeling in de toekomst veranderen. Volgens de huidige plannen van het kabinet wordt de regeling vanaf 1 januari 2025 langzaam afgebouwd.
Heeft dit antwoord u geholpen?