Dreigende congestie op het net

Hebt u aansluiting(en) in een gebied waar wij een tekort aan transportcapaciteit op het elektriciteitsnet voorspellen? Op deze pagina leest u wat deze congestie voor u betekent, welke mogelijkheden u hebt en wat u van ons kunt verwachten. 

Wat gaan wij doen?

  • Door het dreigend tekort aan transportcapaciteit brengen we geen offertes voor nieuwe aansluitingen of verzwaringen van aansluitingen meer uit.
  • Wel voeren we, zowel voor als na de aankondiging van dreigende netcongestie, de werkzaamheden van openstaande en getekende offertes uit. 
  • We behandelen aanvragen in volgorde van binnenkomst. Dit zijn we wettelijk verplicht.
  • We willen niet dat doorlooptijden te lang worden. Daarom is de geldigheidsduur van een uitgebrachte offerte voor aanvragen groter dan 1750 kVA verkort naar 1 maand.

In de tussentijd gaan wij door met uitbreiden en verzwaren van ons elektriciteitsnet. Dit doen we in samenwerking met TenneT. Zij is op haar beurt bezig met het oplossen van knelpunten in het hoogspanningsnet. Ook kijken we naar oplossingen waarmee de bestaande transportcapaciteit zo efficiënt mogelijk ingezet kan worden.

Wat kunt u nu doen?

Binnen de richtlijnen van uw huidige contract kunt u samen met ons en andere bedrijven bijdragen aan een zo efficiënt mogelijk netgebruik. 

  • Dit kan door uw afname en/of teruglevering van stroom te verschuiven naar tijdvakken waarin het elektriciteitsnet minder wordt belast. Bijvoorbeeld door bedrijfsactiviteiten anders in te plannen. Maar ook door energieopslag binnen uw installatie toe te passen.  Denk aan een batterij.
  • Misschien is het bij u mogelijk om uw Aansluit- en Transport Overeenkomst (ATO) aan te passen. Sommige klanten hebben namelijk (veel) meer transportcapaciteit in hun contract vastgelegd dan er daadwerkelijk gebruikt wordt. Wanneer u dit wijzigt, krijgt u hierdoor lagere periodieke transportkosten voor stroomafname en kunnen wij meer klanten aansluiten.

Congestiemanagement bij structurele congestie

Het is mogelijk dat de te grote vraag aan transportcapaciteit uiteindelijk leidt tot een structureel tekort aan transportcapaciteit op het net. Dit gebeurt als we geen nieuwe transportcapaciteit meer kunnen weggeven en het nog minstens 1 jaar duurt voordat netuitbreiding of -verzwaring nieuwe ruimte biedt. Als er structurele congestie optreedt, onderzoeken wij of we met congestiemanagement meer aanvragen kunnen uitvoeren. We moeten eerst weten welke klanten hier aan mee willen én kunnen werken.