Contractwaarde bekijken of wijzigen

Als u een grootzakelijke aansluiting hebt, dan spreekt u met Enexis Netbeheer een gecontracteerd transportvermogen en/of transportcapaciteit af. Wilt u uw contractwaarde bekijken of wijzigen? In Mijn Enexis Zakelijk kunt u eenvoudig en snel uw gegevens inzien.

monteurs capaciteit wijzigen

Wat is een contractwaarde? 

Het gecontracteerd transportvermogen is het vermogen dat wij voor u reserveren in ons elektriciteitsnet. De gecontracteerde transportcapaciteit is de capaciteit die wij voor u reserveren in ons gasnet. Beide geven aan hoeveel u elke maand maximaal mag afnemen. Met andere woorden: een gecontracteerd(e) transportvermogen of -capaciteit bepaalt hoe zwaar u uw aansluiting (en dus het energienet) mag belasten. Dit is dus wat anders dan de hoeveelheid energie die u afneemt.

Waar vind ik mijn contractwaarde?  

Als grootzakelijke klant kunt u inloggen in Mijn Enexis Zakelijk. Daarin kunt voor al uw grootzakelijke aansluitingen uw gecontracteerd transportvermogen of transportcapaciteit bekijken of wijzigen. Bovendien vindt u meer informatie over wanneer u een transportvermogen of -capaciteit kunt wijzigen en wat een overschrijding precies inhoudt. Hebt u nog geen account? Dan kunt u zich meteen aanmelden.

Verhogen gecontracteerd vermogen (elektriciteit) bij transportschaarste

De waarde van uw gecontracteerde vermogen (elektriciteit) wordt in een normale situatie  automatisch (tijdelijk) verhoogd wanneer u er overheen gaat. Dit wordt dan als aparte post op de factuur gezet. Is er in uw gebied sprake van transportschaarste op het elektriciteitsnet? Dan wordt het gecontracteerd vermogen niet verhoogd. Is er in uw gebied transportschaarste en wilt u een hoger gecontracteerd vermogen? Dien dan een aanvraag bij ons in. 

Na uw aanvraag controleren wij of er nog transportcapaciteit beschikbaar is. Als dit zo is, keuren wij uw aanvraag goed. Is er geen transportcapaciteit? Dan zetten wij uw aanvraag op onze wachtlijst. Wanneer er in uw gebied weer ruimte is op het net, nemen wij contact met u op.

 

 

Veelgestelde vragen over contractwaarde

Wilt u meer informatie over wat contractwaarde is en wanneer u deze moet aanpassen? Hieronder vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen.

  • Er zijn twee belangrijke verschillen tussen het gecontracteerd(e) transportvermogen en transportcapaciteit: 

    • Het gecontracteerd transportvermogen wordt uitgedrukt in kW (kilowatt)  en gebruiken we voor elektriciteit
    • De gecontracteerde transportcapaciteit wordt uitgedrukt in m3/h (kubieke meter per uur)  en gebruiken we voor gas

    De hoogte van het gecontracteerd(e) transportvermogen of transportcapaciteit bepaalt u zelf en wordt vastgelegd in de aansluit- en transportovereenkomst die u met Enexis Netbeheer sluit. Veranderen uw energiebehoeften in de loop van de tijd? Dan kunt u het transportvermogen/-capaciteit altijd nog wijzigen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Wilt u (meer) elektriciteit terugleveren aan het net? Vraag dan op tijd het vermogen dat u wilt aan bij ons. Dit doet u via onze terugleverpagina.  Na uw aanvraag beoordelen wij deze. We laten u zo snel mogelijk weten of we uw aanvraag accepteren. U ontvangt altijd bericht van ons. 

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • De gebruikers van ons energienet kunnen pas optimaal gebruikmaken van hun aansluiting als wij vraag en aanbod van energie goed op elkaar afstemmen. Om storingen te voorkomen, moet het net in balans zijn. Daarom spreken wij met onze grootzakelijke klanten een waarde af die wij reserveren in ons energienet.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Dat hangt af van of het elektriciteitsnet in uw gebied vol is. Dit wordt ook wel transportschaarste genoemd. Als er in uw gebied sprake is van transportschaarste, is het niet mogelijk om uw aansluiting te verzwaren. Is er geen sprake van transportschaarste? Dan wordt de waarde van uw gecontracteerde vermogen automatisch (tijdelijk) verhoogd wanneer u er overheen gaat. Dit ziet u terug als een aparte post op uw factuur. Is er in uw gebied wél sprake van transportschaarste op het net en wilt u een hoger gecontracteerd vermogen? Dan moet u zelf een aanvraag bij ons doen. Dit doet u via Mijn Enexis.

    Na uw aanvraag controleren wij of er nog transportcapaciteit beschikbaar is. Als dit zo is, keuren wij uw aanvraag goed. Is er geen transportcapaciteit? Dan zetten wij uw aanvraag op onze wachtlijst. Wanneer uw gebied ruimte weer ruimte is op het elektriciteitsnet, nemen wij contact met u op.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Wanneer u de gecontracteerde uurcapaciteit wilt verhogen of verlagen (laagste waarde is 1 m3/h), moet u een aanvraag doen via Mijn Enexis.  Wij reageren binnen 10 werkdagen.  Geven wij akkoord op uw aanvraag? Dan wijzigt uw gecontracteerde uurcapaciteit vanaf de 1e van de volgende kalendermaand.

    Let op!  Wanneer u een verlaging aanvraagt, kan dat alleen als er de laatste 12 maanden geen wijzigingen naar boven zijn gedaan aan de gecontracteerde uurcapaciteit. 

    Heeft dit antwoord u geholpen?