Contractwaarde bekijken of wijzigen
U spreekt met ons gecontracteerd transportvermogen (elektriciteit) of gecontracteerd transportcapaciteit (gas) af als u een grootzakelijke aansluiting heeft. Dit noemen wij de contractwaarde. Wilt u uw contractwaarde bekijken of wijzigen? Wij vertellen u er meer over.

Wat is een contractwaarde?
De contractwaarde is het gecontracteerd transportvermogen (elektriciteit) of de gecontracteerde transportcapaciteit (gas) dat we voor u reserveren in ons energienet. Dit is het maximale vermogen dat u op enig moment mag afnemen van het net. Dit is wat anders dan de hoeveelheid energie die u door de tijd heen van ons afneemt.
Waar vind ik mijn contractwaarde?
Als grootzakelijke klant kunt u inloggen in Mijn Enexis Grootzakelijk. Daarin kunt u voor al uw grootzakelijke aansluitingen uw gecontracteerd transportvermogen of gecontracteerde transportcapaciteit bekijken. Ook vindt u daar meer informatie over wanneer u een transportvermogen of -capaciteit kunt wijzigen en wat een overschrijding precies inhoudt. Hebt u nog geen account? Dan kunt u direct een account aanmaken.
Hoe kan ik mijn contractwaarde wijzigen?
Wilt u een aanvraag doen om uw gecontracteerd transportvermogen (GTV) of gecontracteerde transportcapaciteit (GTC) te wijzigen? Hieronder ziet u hoe u dat voor afname en teruglevering/invoeding doet:
Gecontracteerd transportvermogen (elektriciteit) wijzigen:
- Voor afname: ga naar GTV voor afname wijzigen en dien uw aanvraag in. U vindt daar ook een stappenplan met de 3 fasen van uw aanvraag, zodat u precies weet wat u kunt verwachten.
- Voor teruglevering: ga naar GTV voor teruglevering wijzigen en dien uw aanvraag in. U ziet daar ook de stappen staan die u met uw aanvraag doorloopt.
Gecontracteerde transportcapaciteit (gas) wijzigen:
- Voor afname: vraag deze wijziging aan in Mijn Enexis Grootzakelijk:
- Log in en klik op 'aansluitingen'.
- Kies de gasaansluiting waar het om gaat. U komt dan op de detailpagina van die aansluiting.
- Hier klikt u op ‘Gecontracteerd vermogen wijzigen’ om uw aanvraag in te dienen.
Heeft u nog geen account? Vraag een account aan. Of stuur een e-mail naar onze klantenservice zakelijk om een wijziging van uw gecontracteerde transportcapaciteit aan te vragen: klantenservice.zakelijk@enexis.nl. - Voor invoeding: ga naar groen gas produceren en dien uw aanvraag in via het formulier. Net als bij een 1e aanvraag, laat u ook bij een wijziging eerst de haalbaarheid toetsen.
Zorg dat uw verbruik of teruglevering overeenkomt met uw contractwaarde voor elektriciteit
Nu het stroomnet in Nederland overvol raakt en storingen vaker op de loer liggen, is het extra belangrijk om niet over het gecontracteerd transportvermogen (contractwaarde voor elektriciteit) heen te gaan. Maar ook om er niet lange tijd ver onder te zitten zonder het contract daarop aan te passen. Hoe zit dat?
Het gecontracteerd transportvermogen (GTV) overschrijden
Als bedrijven over het GTV heen gaan, kan dat leiden tot overbelasting van het stroomnet waardoor het risico op stroomuitval in een hele regio toeneemt. Zowel bedrijven als huishoudens kunnen daar last van krijgen. Het kan ook leiden tot schade aan ons net. U leest er meer over op onze pagina over het overschrijden van het gecontracteerd transportvermogen.
Lange tijd onder het GTV blijven
Voor een stabiel stroomnet en economische groei, moeten we de belasting op het net goed kunnen voorspellen. Gebruikt een bedrijf een deel van het GTV lange tijd niet, maar dan plotseling wel? Dan zorgt dat voor onverwachte stijgingen die we niet in onze voorspelling hebben meegenomen. Dat vergroot het risico op storingen en verhoogt de kans dat we alle bedrijven achter een elektriciteitsstation moeten afschakelen. Dat voorkomen we liever. Komt u erachter dat het GTV in uw overeenkomst al lange tijd veel hoger is dan uw daadwerkelijke afname of teruglevering? En heeft u geen toekomstplannen om het ongebruikte deel toch te gaan gebruiken? Dan kunt u bijdragen door uw GTV te verlagen.
Veelgestelde vragen over contractwaarde
Wilt u meer informatie over wat contractwaarde is en wanneer u deze moet aanpassen? Hieronder vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen.
- Waarom wordt een contractwaarde afgesproken?
De gebruikers van ons energienet kunnen hun aansluiting alleen optimaal gebruiken als wij vraag en aanbod van energie goed op elkaar afstemmen. Om storingen te voorkomen, moet het net in balans zijn. Daarom spreken wij met onze grootzakelijke klanten een waarde af die wij reserveren in ons energienet: de contractwaarde. Voor elektriciteit is dit het gecontracteerd transportvermogen, voor gas is dit de gecontracteerde transportcapaciteit.
Heeft dit antwoord u geholpen? - Hoe wijzig ik het gecontracteerd transportvermogen (elektriciteit) voor afname of teruglevering?
Voor het wijzigen van uw gecontracteerd transportvermogen (GTV) dient u een aanvraag in via onze website. Op de pagina waar u de aanvraag start, vindt u ook een stappenplan met de fasen van uw aanvraag. Zo weet u precies wat u kunt verwachten.
- Voor afname: ga naar GTV voor afname wijzigen
- Voor teruglevering: ga naar GTV voor teruglevering wijzigen
Wilt u de elektriciteitsaansluiting fysiek verzwaren? Lees meer op onze pagina over het verzwaren van uw aansluiting.
Heeft dit antwoord u geholpen? - Hoe wijzig ik de gecontracteerde transportcapaciteit (gas) voor afname of invoeding?
- Voor afname: vraag deze wijziging aan in Mijn Enexis Grootzakelijk:
- Log in en klik op 'aansluitingen'.
- Kies de gasaansluiting waar het om gaat. U komt dan op de detailpagina van die aansluiting.
- Hier klikt u op ‘Gecontracteerd vermogen wijzigen’ om uw aanvraag in te dienen.
Heeft u nog geen account? Vraag een account aan. Of stuur een e-mail naar onze klantenservice zakelijk om een wijziging van uw gecontracteerde transportcapaciteit aan te vragen: klantenservice.zakelijk@enexis.nl.
- Voor invoeding: ga naar groen gas produceren en dien uw aanvraag in via het formulier. Net als bij een 1e aanvraag, laat u ook bij een wijziging eerst de haalbaarheid toetsen.
Heeft dit antwoord u geholpen? - Voor afname: vraag deze wijziging aan in Mijn Enexis Grootzakelijk:
- Mijn bedrijfspand wordt gesloopt en herbouwd. Kan ik de huidige aansluiting voor grootverbruik tijdelijk laten afsluiten en bij heropening van het nieuwe pand weer gebruiken?
Ja, dat kan. Zorg dat u het gecontracteerd transportvermogen (elektriciteit) en/of de gecontracteerde transportcapaciteit (gas) tijdens deze verbouwing niet naar beneden bijstelt.
Heeft dit antwoord u geholpen? - Mijn bedrijfspand wordt gesloopt en herbouwd. Ik wil nu een zwaardere elektriciteitsaansluiting. Kan ik extra transportvermogen krijgen?Wilt u een verzwaring van uw elektriciteitsaansluiting op dezelfde locatie? Van een bestaande aansluiting of een nieuwe aansluiting? Dan mag u het transportvermogen zoals dat was gecontracteerd op deze locatie meenemen naar de zwaardere aansluiting. Wilt u extra vermogen? Vraag dan een verhoging van uw transportvermogen voor afname of teruglevering aan zodat uw aanvraag bij ons op de wachtlijst komt.Heeft dit antwoord u geholpen?
- Mijn bedrijfspand wordt gesloopt en herbouwd. Ik heb nu meerdere klein- en/of grootverbruikaansluitingen. Ik wil deze samenvoegen tot 1 nieuwe grootverbruikaansluiting. Hoeveel transportvermogen kan ik krijgen op de nieuwe aansluiting?
Wanneer u voldoet aan alle voorwaarden hieronder, mag u maximaal 75% van het beschikbare vermogen van de kleinverbruikaansluitingen meenemen naar de nieuwe grootverbruikaansluiting. Voegt u meerdere grootverbruikaansluitingen samen tot 1 nieuwe? Dan mag u het maximaal gecontracteerde transportvermogen meenemen wat u de afgelopen 12 maanden had.
De voorwaarden waaraan u moet voldoen:
- Is er sprake van transportschaarste in uw gebied? Dan moeten de aansluitingen die verwijderd worden zijn opgeleverd vóór de afgekondigde schaarste;
- Alle aansluitingen staan op uw naam;
- U tekent bij acceptatie van de offerte voor de nieuwe aansluiting ook gelijk voor de verwijdering van de oude aansluitingen;
- Het gaat om een aaneengesloten terrein en panden (1 WOZ object);
- De oude aansluitingen zitten achter hetzelfde congestiepunt.
Voldoet u aan deze voorwaarden en wilt u meerdere grootverbruikaansluitingen samenvoegen tot 1 nieuwe? Stuur dan een e-mail naar onze klantenservice zakelijk: klantenservice.zakelijk@enexis.nl.
Heeft dit antwoord u geholpen?
Meld u aan voor onze zakelijke nieuwsbrief
- Ontvang 4 keer per jaar onze nieuwsbrief per e-mail
- Speciaal voor grootzakelijke klanten
- Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom het energienet