Contractwaarde bekijken of wijzigen

Als u een grootzakelijke aansluiting hebt, dan spreekt u met Enexis Netbeheer een gecontracteerd transportvermogen en/of transportcapaciteit af. Wilt u uw contractwaarde bekijken of wijzigen? In Mijn Enexis Zakelijk kunt u eenvoudig en snel uw gegevens inzien.

Monteurs bij kast in straat

Wat is een contractwaarde? 

Het gecontracteerd transportvermogen is het vermogen dat wij voor u reserveren in ons elektriciteitsnet. De gecontracteerde transportcapaciteit is de capaciteit die wij voor u reserveren in ons gasnet. Beide geven aan hoeveel u elke maand maximaal mag afnemen. Met andere woorden: een gecontracteerd(e) transportvermogen of -capaciteit bepaalt hoe zwaar u uw aansluiting (en dus het energienet) mag belasten. Dit is dus wat anders dan de hoeveelheid energie die u afneemt.

Waar vind ik mijn contractwaarde?  

Als grootzakelijke klant kunt u inloggen in Mijn Enexis Zakelijk. Daarin kunt voor al uw grootzakelijke aansluitingen uw gecontracteerd transportvermogen of transportcapaciteit bekijken of wijzigen. Bovendien vindt u meer informatie over wanneer u een transportvermogen of -capaciteit kunt wijzigen en wat een overschrijding precies inhoudt. Hebt u nog geen account? Dan kunt u zich meteen aanmelden.

Verhogen gecontracteerd vermogen (elektriciteit)

Verandert u uw bedrijfsactiviteiten of uw bedrijfsvoering waardoor uw gecontracteerd vermogen wordt overschreden/verandert? Dien dan een aanvraag bij ons in. Na uw aanvraag controleren wij of er nog transportcapaciteit beschikbaar is. Als dit zo is, keuren wij uw aanvraag goed. Is er geen transportcapaciteit? Dan wordt het gecontracteerd vermogen niet verhoogd. Dan zetten wij uw aanvraag op onze wachtlijst. Wanneer er in uw gebied weer ruimte is op het net, nemen wij contact met u op.

Maandelijkse netwerkkosten

U betaalt maandelijkse netwerkkosten aan Enexis Netbeheer voor het beheren en in stand houden van uw aansluiting en het transport van energie naar uw bedrijf. Bereken wat het wijzigen van een aansluiting voor u betekent.

Veelgestelde vragen over contractwaarde

Wilt u meer informatie over wat contractwaarde is en wanneer u deze moet aanpassen? Hieronder vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen.

  • Er zijn twee belangrijke verschillen tussen het gecontracteerd(e) transportvermogen en transportcapaciteit: 

    • Het gecontracteerd transportvermogen wordt uitgedrukt in kW (kilowatt)  en gebruiken we voor elektriciteit
    • De gecontracteerde transportcapaciteit wordt uitgedrukt in m3/h (kubieke meter per uur)  en gebruiken we voor gas

    De hoogte van het gecontracteerd(e) transportvermogen of transportcapaciteit bepaalt u zelf en wordt vastgelegd in de aansluit- en transportovereenkomst die u met Enexis Netbeheer sluit. Veranderen uw energiebehoeften in de loop van de tijd? Dan kunt u het transportvermogen/-capaciteit altijd nog wijzigen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Wilt u (meer) elektriciteit terugleveren aan het net? Vraag dan op tijd het vermogen dat u wilt aan bij ons. Dit doet u via onze terugleverpagina.  Na uw aanvraag beoordelen wij deze. We laten u zo snel mogelijk weten of we uw aanvraag accepteren. U ontvangt altijd bericht van ons. 

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • De gebruikers van ons energienet kunnen pas optimaal gebruikmaken van hun aansluiting als wij vraag en aanbod van energie goed op elkaar afstemmen. Om storingen te voorkomen, moet het net in balans zijn. Daarom spreken wij met onze grootzakelijke klanten een waarde af die wij reserveren in ons energienet.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Als u uw gecontracteerd vermogen wilt verhogen, moet u een aanvraag indienen via Mijn Enexis. Na uw aanvraag controleren we of er transportcapaciteit beschikbaar is. Is dit er? Dan keuren wij uw aanvraag goed. Is er geen transportcapaciteit? Dan wordt het gecontracteerd vermogen niet verhoogd. Uw aanvraag wordt op een wachtlijst gezet. Wanneer er in uw gebied weer ruimte is op het net, nemen wij contact met u op.

    U kunt uw aansluiting ook  fysiek verzwaren? Lees meer op onze pagina over het wijzigen van uw aansluiting.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Wanneer u de gecontracteerde uurcapaciteit wilt verhogen of verlagen (laagste waarde is 1 m3/h), moet u een aanvraag doen via Mijn Enexis.  Wij reageren binnen 10 werkdagen.  Geven wij akkoord op uw aanvraag? Dan wijzigt uw gecontracteerde uurcapaciteit vanaf de 1e van de volgende kalendermaand.

    Let op!  Wanneer u een verlaging aanvraagt, kan dat alleen als er de laatste 12 maanden geen wijzigingen naar boven zijn gedaan aan de gecontracteerde uurcapaciteit. 

    Heeft dit antwoord u geholpen?