Gasstoring in Landgraaf

In Landgraaf is sinds 30 oktober een storing gaande in de gasleiding. Hierdoor hebben bijna 160 adressen geen gas. Via dit nieuwsbericht houden wij u op de hoogte van de situatie.

Update: 03-11-2022 - 20.00 uur

Storing is opgelost

De gasstoring in Landgraaf is verholpen op enkele woningen in de Hoogstraat na. In de Gatestraat zijn alle bewoners weer van gas voorzien. Vanmiddag hebben onze monteurs hard gewerkt om leidingen in de Hoogstraat (tussen de Brunssummerweg en de Pleistraat) schoon te maken. Dit is gelukt! Daarna zijn we bij de bewoners langs gegaan om de gasleidingen te ontluchten. Alle bewoners die thuis waren kunnen weer gas gebruiken. Bij de bewoners die niet thuis waren, hebben we een brief achtergelaten met instructies.

Op 1 adres aan de Hoogstraat (tussen de Pleistraat en de Provinciale Weg) hebben we de gaslevering nog niet kunnen herstellen. Morgen zorgen we ervoor dat ook deze laatste klant voor het weekend weer van gas is voorzien. Om deze leiding schoon te kunnen maken moeten we morgen de gaslevering bij 10 andere woningen tijdelijk onderbreken. De bewoners van deze woningen zijn inmiddels per brief geïnformeerd. Omdat iedereen morgen weer thuis kan douchen, halen we de douchevoorzieningen in de loop van de middag weer weg.

Ruikt u gas?

Nu de storing is opgelost, is het belangrijk dat u weer alert bent op een gaslucht. Bel ons direct wanneer u gas ruikt. Dit kan 24/7 op ons Storingsnummer 0800 9009.

Bedankt!

We willen alle bewoners bedanken voor de gastvrije ontvangst, het begrip en de medewerking. Nogmaals onze excuses voor het ongemak van de afgelopen dagen.

 We zetten graag ook even onze medewerkers in het zonnetje. Meer dan 25 collega's zijn sinds zondag ruim 12 uur per dag in touw geweest om de bewoners in Landgraaf weer van gas te voorzien. We zijn trots en dankbaar dat we mogen rekenen op deze toppers!

Update: 3-11-2022

Gisteravond hebben we geprobeerd de seniorencomplexen weer aan te sluiten op gas. Helaas is dit gisteravond niet helemaal gelukt omdat er toch water in sommige leidingen naar de appartementen zat. Vanmorgen zijn we direct verder gaan met de werkzaamheden en rond 12.00 uur was de hele Willem Alexanderstraat weer voorzien van gas. Om dit moment gaan we bij de bewoners van de Gatestraat langs om de leiding te ontluchten zodat deze bewoners ook weer gas kunnen gebruiken. Er zijn nog een tiental huizen zonder gas aan de Hoogstraat (bij de rotonde aan de Brunssummerweg).  Vandaag maken we de leidingen aan de Hoogstraat tussen de Brunssummerweg en de Pleistraat schoon. Daarna gaan we aan de slag met de leidingen tussen de Pleistraat en de Provinciale weg. 

Onze monteurs hebben de afgelopen dagen meer dan 12 uur per dag gewerkt om iedereen zo snel mogelijk weer van gas te voorzien. Vanavond stoppen ze iets eerder (16.30 uur). Daarom sluit ook de storingskeet aan de Dorpstraat om 16.30 uur. 

Werkzaamheden na herstel van de gaslevering

Zodra we iedereen weer voorzien hebben van gas, zijn we nog niet klaar. Volgende week controleren we in aangrenzende leidingen of nog ergens water te zien is. Daarvoor zijn nog graafwerkzaamheden nodig. Tijdens de controle, kunt u gewoon gas gebruiken. Vinden we toch water in een leiding? Dan gaan we dit schoonmaken. Hiervoor kan het zijn dat we toch de gaslevering tijdelijk moeten onderbreken. U ontvangt van ons dan een brief met een dag en tijd wanneer we dit doen. Natuurlijk hopen we dat dit niet nodig is. 

Ruikt u gas?

Nu bijna iedereen weer voorzien is van gas, is het belangrijk dat u weer alert bent op een gaslucht. Bel ons direct wanneer u gas ruikt. Dit kan 24/7 op ons Storingsnummer 0800 9009.

Update: 2-11-2022

Vanochtend zijn we begonnen met herstellen van de gaslevering in de Hoogstraat. Rond 12.00 uur konden  bijna alle bewoners hier weer gebruik maken van gas. We hebben zover we nu weten nog 10 woningen aan de Hoogstraat te gaan vlakbij de rotonde aan de Brunssummerweg. In de Willem Alexanderstraat zijn de hoofdleidingen schoongemaakt en weer voorzien van gas. Gelukkig zat hier geen water in de leidingen naar de huizen, waardoor we sneller konden ontluchten. Als we deze meevaller vanavond ook hebben dan kunnen wij de gaslevering van de seniorencomplexen aan de Willem Alexanderstraat vandaag ook nog herstellen. De leidingen in de Gatestraat hebben we vandaag schoongemaakt. Morgen gaan we daar aan de slag om ook hier alle bewoners weer van gas te voorzien.  Bij de overgebleven woningen aan de Hoogstraat onderzoeken we morgen hoe we de storing daar oplossen. 

Als alles meezit hebben we na vandaag 127 woningen weer voorzien van gas.

Declareren van uw warme maaltijden 

De bewoners die door de storing niet kunnen koken, mogen op onze kosten een warme maaltijd bestellen. Hierover is eerder een brief met uitleg rondgebracht. Wij zouden het fijn vinden wanneer de rekeningen of bankafschriften  opgespaard worden en in 1 keer worden ingediend zodra de storing klaar is. Hierdoor kunnen we het sneller verwerken en aan u vergoeden. 

Hoe werkt de compensatievergoeding?

We ontvingen het bericht dat de bewoners zijn opgeroepen om een claim in te dienen voor de compensatievergoeding. Wij willen u vragen om dit niet te doen want dit is niet nodig. Alle bewoners die meer dan 4 uur zonder gas zitten, hebben recht op deze vergoeding.  De vergoeding keren wij automatisch uit.  Binnen 6 weken na de storing krijgt u van ons een brief.

Lees meer over de compensatievergoeding

Douchen

Douchen is nog steeds mogelijk op de eerder aangegeven plaatsen en tijden (update van 1-11-2022). 

Update: 1-11-2022

We werken nog altijd hard aan het oplossen van de gasstoring in Landgraaf. Deze ontstond zondagochtend als gevolg van een lekkage in de waterleiding. Door de omvang van de storing duren de herstelwerkzaamheden een aantal dagen. 

Herstellen gaslevering 

Vanmorgen zijn we begonnen met het leegzuigen en schoonmaken van de gasleidingen. Eerst in de Dorpsstraat en later in de Johan Frisostraat. Een deel van bewoners van de Dorpsstraat is inmiddels weer voorzien van gas. We streven ernaar de overige bewoners van de Dorpsstraat en de Johan Frisostraat ook vandaag weer te voorzien van gas.

In de Hoogstraat hebben we ondertussen voorbereidingswerkzaamheden uitgevoerd. De leiding is daar schoongemaakt, maar deze staat nog niet onder gasdruk. Morgen gaan we hier verder zodat we ook daar de gaslevering kunnen herstellen. In de overige straten zal het oplossen van de storing helaas nog iets langer duren. 

Douchevoorziening

We zijn ons ervan bewust dat meerdere klanten al lange tijd zonder gas zitten en dat dit voor ongemak kan zorgen. Voorlopig kunnen klanten die geen gas hebben gebruikmaken van 2 douchunits. Er staat 1 op de parkeerplaats bij de ingang van de PLUS. Deze is te bereiken via de Dorpstraat. Ook staat er een doucheunit op de parkeerplaats van de bewonersgroep de Tichelpoelen (Willem Alexanderstraat). Deze units zijn open van 8.00 tot 21.00 uur. Voetbalclub FC Landgraaf stelt van 8.00 tot 12.00 uur kleedkamers beschikbaar om te douchen. En er is ook een douchmogelijkheid bij zwembad "In de Bende" op donderdag en vrijdag van 13.30 uur tot 15.00 uur.

Ontluchten

Als de leiding schoon en veilig is, komen we langs om de leidingen naar de woningen te ontluchten. Hiervoor dienen bewoners thuis te zijn. Bent u niet thuis, dan krijgt u een brief van ons. We vragen u hierin zo snel mogelijk contact op te nemen met 0800-9009. 

Voor overige vragen over het verloop en herstel van deze gasstoring kunt u tussen 08:00-20:30 terecht bij de storingskeet aan de Dorpstraat.  Volg @EnexisStoringen op Twitter voor de meest actuele status.

Nogmaals onze excuses voor het ongemak.  

Nieuwsbericht  30 oktober 2022

Wat is er aan de hand?

Door een kapotte waterleiding is er water in onze gasleiding gekomen. Wanneer er water in de leiding zit, kan er geen gas meer doorheen. Daarom moeten we het water uit de gasleidingen halen. Dat er nu water in de gasleiding zit, is overigens niet gevaarlijk. 

Welke straten hebben geen gas?

De storing zit in (een deel van) de volgende straten: 

  • Hoogstraat 
  • Gatestraat
  • Willem Alexanderstraat
  • Wilhelminastraat
  • Dorpstraat
  • Johan Frisostraat
  • Nieuwstraat

Woont u niet in 1 van deze straten en heeft u geen gas? Bel dan 0800 9009.

Hoe lossen we de storing op?

Het water in de gasleiding zit niet op 1 plek maar heeft zich verspreid door de leidingen naar meerdere straten. Vandaag hebben we met camera’s gezocht waar het water precies zit en voorbereidingen getroffen  voor de werkzaamheden van morgen.  Vanaf morgen beginnen we met het schoonmaken van de leidingen.  Hierbij  zuigen we met een vacuümwagen het water uit de leidingen. 

Dichtdraaien van de gaskraan

We vragen alle getroffen klanten per brief om de hoofdkraan bij de gasmeter dicht te draaien.

We zijn ons ervan bewust dat u een aantal dagen zonder gas zit en dat dit veel impact heeft. Onze excuses voor het ongemak.

Veelgestelde vragen over de storing in Landgraaf

  • Ons streven is dat iedereen aan het einde van deze week weer gas kan gebruiken.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • U heeft na een storing van meer dan 4 uur recht op compensatie. Meer informatie hierover vindt u op onze pagina over compensatieregeling na storingen.

    Let op: aangekondigde onderhoudswerkzaamheden met een gas- of stroomonderbreking vallen buiten de compensatieregeling.

     

    Heeft dit antwoord u geholpen?