Compensatieregeling na een storing

Als u door een storing langer dan 4 uur geen stroom of gas heeft, keren wij een compensatievergoeding uit. Dit is een vergoeding voor de netwerkkosten die u betaalt. Is de storing binnen 4 uur opgelost of had u even geen stroom óf gas door gepland onderhoud aan energienet? Dan heeft u geen recht op de compensatieregeling.

Woningen straat met zonnepanelen

Compensatieregeling storing: zo werkt het

  • U heeft minimaal 4 uur geen gas of stroom gehad door een storing in ons netwerk

    Let op: aangekondigde onderhoudswerkzaamheden met een gas- of stroomonderbreking vallen buiten de compensatieregeling.

  • U krijgt na de storing een brief over de compensatieregeling

    Maximaal 6 weken na de storing krijgt u een brief van ons. Hierin staat dat u recht heeft op een compensatievergoeding, de hoogte van het bedrag en eventueel het verzoek om uw IBAN-nummer aan ons door te geven.

    Heeft u 6 weken na de storing nog geen brief gehad? Vul dan het ‘compensatieformulier storingen’ in.

  • U geeft (eventueel) uw IBAN-nummer aan ons door

    Is uw IBAN (rekeningnummer) bij ons bekend? Dan maken we de vergoeding binnen 2 weken op uw rekening over. Is uw IBAN-rekeningnummer nog niet bij ons bekend? Geef dan uw IBAN-nummer aan ons door via het formulier: IBAN doorgeven.

  • Wij maken de vergoeding over

    Als wij uw IBAN-nummer ontvangen hebben, staat het compensatiebedrag binnen 2 weken op uw rekeningnummer. U hoeft geen actie te ondernemen. Het bedrag wordt automatisch overgemaakt.

Vergoeding na een storing: wat krijgt u?

De hoogte van de vergoeding hangt af van de capaciteit van uw aansluiting. De meeste woningen in Nederland hebben een kleinverbruikaansluiting. Dit zijn elektriciteitsaansluitingen kleiner dan 3 x 80 ampère en gasaansluitingen tot en met G25 (volume ≤ 40 m3/h).

Vergoeding bij een elektriciteitsstoring

Capaciteit aansluiting Technische oorzaak Duur onderbreking CompensatiePlus per 4 uur
1 fase < 1 x 10 ampère (LS)in HS-, MS- of LS-net4 - 8 uur€ 10,00€ 5,00
1 fase > 1 x 10 ampère t/m 1 x 80 ampère (LS) en 3 fasen ≤ 3 x 25 ampère (LS)in HS-, MS- of LS-net4 - 8 uur€ 35,00€ 20,00
3 fasen > 3 x 25 ampère (LS)in HS-net1 - 8 uur€ 195,00€ 100,00
3 fasen > 3 x 25 ampère (LS)in MS-net2 - 8 uur€ 195,00€ 100,00
3 fasen > 3 x 25 ampère (LS)in LS-net4 - 8 uur€ 195,00€ 100,00
Scroll links/rechts voor meer

Vergoeding bij een gasstoring

Soort aansluitingDuur onderbrekingVergoedingPlus per 4 uur
Kleinverbruikaansluiting4 - 8 uur€ 35,00€ 20,00
Scroll links/rechts voor meer

Om de vergoeding te berekenen, gebruiken we de start- en eindtijd van de storing. Let op: we kijken hierbij naar de storingsduur per adres. De duur kan per woning anders zijn. Het tijdstip kan afwijken van de eindtijd die online staat weergegeven. Wilt u een indicatie van de storingsduur? Vul uw postcode in doe de storingscheck. Er opent een nieuwe pagina met storingsinformatie. Bij recente storingen kunt u informatie over opgeloste storingen vinden.

Compensatie bij zwaardere aansluitingen

Heeft u een elektriciteitsaansluiting die zwaarder is dan 3 x 80 ampère? Of een gasaansluiting die zwaarder is dan G25 ( volume ≤ 40 m3/h)? Dan gelden andere vergoedingen.

Regels bij de compensatieregeling

Onze toezichthouder, de Autoriteit Consument & Markt (ACM), bepaalt de regels voor de vergoeding na een gas- of elektriciteitsstoring. Dat geldt ook voor de hoogte van het bedrag wat u krijgt. Heeft u recht op een vergoeding? Dan zijn wij verplicht om dit uit te betalen. De hoogte van de vergoeding is van een aantal zaken afhankelijk.

Er wordt gekeken naar:

  • de duur van de storing (bij een gas- en/of stroomstoring);
  • de capaciteit van uw elektriciteitsaansluiting (bij een stroomstoring);
  • de capaciteit van uw gasaansluiting (bij een gasstoring);
  • het netvlak (laagspanning-, middenspanning- of hoogspanningstation) (bij een stroomstoring).

Veelgestelde vragen

  • Duurt een storing korter dan 4 uur? Dan heeft u geen recht op een vergoeding. Ook bij aangekondigde onderhoudswerkzaamheden aan het gas- of elektriciteitsnet heeft u géén recht op een compensatievergoeding. In dit geval is er geen sprake van een gas- of elektriciteitsstoring, maar van een geplande energieonderbreking. Wij sturen vooraf altijd een brief, zodat u rekening kunt houden met de gas- of stroomonderbreking.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Vervelend dat u schade heeft na een gas- of een stroomstoring. Wij zijn niet in alle gevallen aansprakelijk voor de schade na een storing. Heeft u schade? Neem contact op met uw verzekeraar. Raadt uw verzekeraar aan om de schade bij ons te melden? Dan kunt u dit doorgeven via het formulier ‘Schade melden’.

    Heeft dit antwoord u geholpen?