Compensatieregeling na een storing

Als u door een storing langer dan 4 uur geen stroom of gas hebt, keren wij een compensatievergoeding uit. Dit is een vergoeding voor de netwerkkosten die u betaalt. Is de storing binnen 4 uur opgelost of had u even geen stroom óf gas door gepland onderhoud aan energienet? Dan hebt u geen recht op de compensatieregeling.

Compensatieregeling storing: zo werkt het

  • 1

    U hebt minimaal 4 uur geen gas of stroom gehad door een storing in ons netwerk

    Let op: aangekondigde onderhoudswerkzaamheden met een gas- of stroomonderbreking vallen buiten de compensatieregeling.

  • 2

    U krijgt na de storing een brief over de compensatieregeling 

    Maximaal 6 weken na de storing krijgt u een brief van ons. Hierin staat dat u recht hebt op een compensatievergoeding, de hoogte van het bedrag en eventueel het verzoek om uw IBAN-nummer aan ons door te geven.

  • 3

    U geeft (eventueel) uw IBAN-nummer aan ons door

    Is uw IBAN (rekeningnummer) bij ons bekend? Dan maken we de vergoeding binnen 2 weken op uw rekening over. Is uw IBAN-rekeningnummer nog niet bij ons bekend? Geef dan uw IBAN-nummer aan ons door via het formulier: IBAN doorgeven.

  • 4

    Wij maken de vergoeding over

    Als wij uw IBAN-nummer ontvangen hebben, staat het compensatiebedrag binnen 2 weken op uw rekeningnummer. U hoeft geen actie te ondernemen. Het bedrag wordt automatisch overgemaakt.

Vergoeding na een storing: wat krijgt u?

De meeste woningen in Nederland hebben een 3 x 25 ampère (of kleinere) elektriciteitsaansluiting. Voor de gasaansluiting geldt een zwaarte tot en met G25 (volume ≤ 40 m3/h). Dit noemen we kleinverbruikaansluitingen voor gas en elektriciteit. De vergoeding voor deze aansluitingen zijn:

  • € 35,- wanneer u door een storing langer dan 4 uur geen stroom of gas hebt gehad;
  • € 20,- extra voor elke 4 uur bovenop de eerste 4 uur (dus na 8 uur, 12 uur, enzovoorts).

Om de vergoeding te berekenen, gebruiken we de start- en eindtijd van de storing. Let op: we kijken hierbij naar de storingsduur per adres. De duur kan dus per woning anders zijn. Het tijdstip kan afwijken van de eindtijd de storing online. Wilt u een indicatie van de storingsduur? Vul uw postcode in doe de storingscheck. Er opent een nieuwe pagina met storingsinformatie. Bij recente storingen kunt u informatie over opgeloste storingen vinden.

Compensatie bij zwaardere aansluitingen

Hebt u een elektriciteitsaansluiting die zwaarder is dan 3 x 25 ampère? Of een gasaansluiting die zwaarder is dan G25 ( volume ≤ 40 m3/h)? Dan valt u in de categorie ‘kleinzakelijk’ of ‘grootzakelijk’. Bekijk hier de compensatietarieven voor klein- en grootzakelijke aansluitingen.

Regels bij de compensatieregeling

Onze toezichthouder, de Autoriteit Consument & Markt (ACM), bepaalt de regels voor de vergoeding na een gas- of elektriciteitsstoring. Dat geldt ook voor de hoogte van het bedrag wat u krijgt. Hebt u recht op een vergoeding? Dan zijn wij verplicht om dit uit te betalen. De hoogte van de vergoeding is van een aantal zaken afhankelijk.

Er wordt gekeken naar:

  • de duur van de storing (bij een gas- en/of stroomstoring);
  • de capaciteit van uw elektriciteitsaansluiting (bij een stroomstoring);
  • de capaciteit van uw gasaansluiting (bij een gasstoring);
  • het netvlak (laagspanning-, middenspanning- of hoogspanningstation) (bij een stroomstoring).

Veelgestelde vragen