Slimme meter

Heeft u een slimme meter en wilt u weten hoe deze meter bij u thuis werkt? Of wilt u overstappen van een niet-slimme meter naar een slimme meter? Wij helpen u in duidelijke stappen op weg.

Slimme meter close up

Wat is een slimme meter?

Een slimme meter is een digitale energiemeter die uw energieverbruik op afstand kan uitlezen. Uw meterstanden worden automatisch doorgestuurd naar uw energieleverancier en netbeheerder. Het is dus niet meer nodig om jaarlijks uw meterstanden door te geven. Daarnaast is de slimme meter geschikt voor het registreren van dubbeltarief.

Weet u niet zeker of u een slimme meter heeft? In onze tool 'Mijn meterkast' checkt u welke meter u heeft.  

Geheugen

In een slimme elektriciteitsmeter zit een geheugen dat uw energieverbruik meet en opslaat. De slimme gasmeter heeft dat niet. De elektriciteitsmeter is verbonden met de gasmeter, zodat ook de gasstanden opgeslagen worden. Via een telefoonsignaal stuurt de slimme meter de meterstanden door naar uw energieleverancier. Een digitale niet-slimme meter kan dit niet.

Wat zijn de voordelen van een slimme meter?

Door de slimme meter krijgen wij inzicht in waar het netwerk onder druk staat en het netwerk moet worden verzwaard. Maar ook voor u heeft een slimme meter voordelen.

Man met tablet en hond

Wat zijn de voordelen van een slimme meter?

Door de slimme meter krijgen wij inzicht in waar het netwerk onder druk staat en het netwerk moet worden verzwaard. Maar ook voor u heeft een slimme meter voordelen.

  • Als u een slimme meter heeft, ontvangt u maandelijks een overzicht van uw energieverbruik van uw energieleverancier. Wilt u nog meer inzicht in uw energieverbruik? Een energieverbruiksmanager is een apparaat dat u aan de slimme meter koppelt. De verbruiksmanager toont uw energieverbruik op dat moment. Zo volgt u uw dagelijkse energieverbruik nog nauwkeuriger. Op onze pagina over energieverbruiksmanagers leest u hier meer informatie over. 

  • Wij kunnen uw energieleverancier actuele standen leveren voor het maken van jaar- en eindafrekeningen. Daardoor hoeft uw energieleverancier nooit meer standen te schatten. Ook correcties achteraf zijn niet meer nodig. Dit voorkomt onverwacht hoge (of lage) rekeningen. Voor u wordt het makkelijker om te bepalen of het voorschot dat u betaalt aan uw energieleverancier moet worden aangepast. Bijvoorbeeld nadat u isolatiemaatregelen heeft genomen, als u zonnepanelen heeft geïnstalleerd of als uw gezinssamenstelling is veranderd.

  • Als u een slimme meter heeft, kan uw leverancier een zogenoemd dubbeltarief aanbieden. Dat wil zeggen: verschillende tarieven voor overdag en ‘s nachts. Dit dubbeltarief wordt ook wel hoog of laag tarief of piek- en daltarief genoemd. Een slimme meter schakelt automatisch tussen dag- en nachttarief. Een  traditionele meter heeft deze functie niet meer. Met dubbeltarief betaalt u minder voor energie die u in de nacht, het weekend en op feestdagen gebruikt. Het tarief voor overdag is iets hoger dan het enkeltarief. Daarom is dubbeltarief niet in alle gevallen voordelig.

    Ook levert het dubbeltarief tegenwoordig niet zoveel voordeel meer op als vroeger. Om met het dubbeltarief voordeliger uit te zijn dan met het enkeltarief moet u meer dan de helft van uw energie in de daluren verbruiken. 

    Wanneer het lagere tarief geldt bij dubbeltarief, is afhankelijk van de regio waar u woont.

    Noord-Nederland (Groningen, Drenthe en Overijssel)

    • Piektarief: werkdagen 7.00 - 23.00 uur.
    • Daltarief: werkdagen 23.00 - 7.00 uur. In het weekend en op feestdagen de hele dag.

    Zuid-Nederland (Noord-Brabant en Limburg)

    • Piektarief: werkdagen 7.00 - 21.00 uur.
    • Daltarief: werkdagen 21.00 - 7.00 uur. In het weekend en op feestdagen de hele dag.

    Feestdagen zijn 1 januari, 2e paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, 2e pinksterdag, 1e en 2e kerstdag.

    Bekijk hier de schakeltijden voor grootverbruikaansluitingen.

Kosten voor het wisselen van de meter

Bij ons vraagt u eenvoudig een slimme meter aan. Als wij een slimme meter bij u plaatsen, kiezen wij het merk en metertype dat we bij u plaatsen. Hierbij houden wij rekening met uw aansluiting, uw situatie en technische (on)mogelijkheden. Wilt u een slimme meter aanvragen of wisselen van energiemeter? Hieronder ziet u de kosten voor deze werkzaamheden.

WerkzaamhedenKosten (excl. BTW)Kosten (incl. BTW)
Plaatsing slimme elektriciteits- en gasmeter€ 60,00€ 72,60
Plaatsing alleen slimme elektriciteitsmeter€ 56,00€ 67,76
Vervanging slimme meter door slimme meter met hogere ESMR-waarde€ 173,29€ 209,68
Slimme meter vervangen door digitale meter (niet-slim)€ 254,90€ 308,43
Scroll links/rechts voor meer

Wanneer u energie gaat terugleveren, hoeft u de slimme meter niet aan te vragen. Als u de zonnepanelen registreert via energieleveren.nl voor teruglevering, voeren wij een metercheck uit. Is de meter ongeschikt voor teruglevering? Dan krijgt u kosteloos een slimme meter.

Veelgestelde vragen over de slimme meter

  • Niet alle slimme meters werken hetzelfde. Elk type heeft een eigen handleiding. Daarin leest u bijvoorbeeld hoe u de meterstanden afleest. Wilt u weten welk type slimme meter u in de meterkast heeft hangen? Op de pagina Inzicht in uw gegevens  ziet u welke meter u in de meterkast heeft hangen. Ook kunt u de handleiding van de slimme meter downloaden.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Op het display van de slimme meter staat hoe de energiemeter is ingesteld:

    • STD (standaard): Enexis Netbeheer wisselt gegevens op afstand uit met de meter
    • AU (administratief uit): Enexis Netbeheer wisselt geen gegevens op afstand uit met de meter.

    Wilt u niet dat uw meterstanden worden uitgelezen? Dan is het mogelijk om het uitlezen van de slimme meter uit te laten zetten. Dit kan pas wanneer de meter bij u thuis is geplaatst. Neem voor het wijzigen van de instelling contact op met onze Klantenservice.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Een slimme meter wordt bijna elke dag uitgelezen. U ontvangt maandelijks een verbruiksoverzicht van uw energieleverancier. Zo krijgt u inzicht in uw energieverbruik. Als u geen maandelijks overzicht wilt ontvangen, kunt u dat stopzetten.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Wanneer wij een afgekeurde meter vervangen, plaatsen wij standaard een slimme meter. Een slimme meter is niet verplicht. Wilt u liever een digitale niet-slimme meter? Vertel dit dan aan de monteur wanneer die uw oude meter komt vervangen. Dan plaatst de monteur een digitale niet-slimme meter.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Voor gebruik worden al onze energiemeters uitgebreid getest. Het komt zelden voor dat een gas- of elektriciteitsmeter kapot gaat. Vaak kunt u problemen met of aan uw meter zelf oplossen. Toch kan het voorkomen dat bijvoorbeeld het display het niet meer doet, een stand niet (meer) oploopt of de energie die u teruglevert niet (juist) gemeten wordt. Op onze pagina over problemen met de meter leest u wat u kunt doen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?