Elektriciteitsaansluiting aanvragen
Heeft u een nieuwe elektriciteitsaansluiting nodig? Dan kunnen wij deze voor u aanleggen. Uw woning is na daarna aangesloten op het elektriciteitsnet.


Wanneer vraagt u een nieuwe elektriciteitsaansluiting aan?
Heeft uw pand nog geen aansluiting voor stroom? Dan kunt u een nieuwe elektriciteitsaansluiting inclusief meter aanvragen. Ga hiervoor naar mijnaansluiting.nl en kies voor: nieuwe aansluiting, permanent.
Is er al een elektriciteitsaansluiting in het pand?
Is er al een aansluiting in het pand? Vraag dan een verzwaring aan van de bestaande aansluiting. U mag per pand (WOZ-object) maar 1 aansluiting hebben voor elektriciteit. Het is niet toegestaan om een pand op te splitsen in meerdere WOZ-objecten om zo extra aansluitingen aan te vragen. Wij kijken altijd naar uw situatie om te bepalen wat 1 WOZ-object is. Een WOZ-beschikking, huisnummer, BAG-registratie of perceelnummer bepaalt niet hoeveel aansluitingen u mag hebben.
Aansluiting aanvragen voor zuivere teruglevering
Een aansluiting die alleen opgewekte energie kan terugleveren aan het elektriciteitsnet noemen we een zuivere terugleveraansluiting.
Let op: er mag geen elektriciteitsverbruik op deze aansluiting plaatsvinden. Een aansluiting voor alleen teruglevering kan bijvoorbeeld worden aangevraagd door een Vereniging van Eigenaren (VvE) die zonnepanelen heeft. Als de opgewekte stroom niet kan worden verdeeld over de verschillende woningen, kan de VvE de stroom terugleveren aan het energienet met een aparte terugleveraansluiting.
Een aansluiting voor alleen teruglevering vraagt u, net als een nieuwe aansluiting, aan via Mijnaansluiting.nl. Kies voor: Zuivere teruggeleverde aansluiting.
Wat moet ik regelen?
Bij een nieuwe aansluiting zijn er dingen die wij en u moeten regelen. Zet op tijd de juiste stap zodat uw aanvraag soepel verloopt.
Wat kost het?
Ontdek snel en eenvoudig wat een nieuwe elektriciteitsaansluiting kost.
Veelgestelde vragen over een nieuwe elektriciteitsaansluiting
- Ik heb een bestaand pand of een bestaande woning, mag ik een gasaansluiting aanvragen?
Voor bestaande woningen en gebouwen kunt u nog gewoon een nieuwe gasaansluiting aanvragen. In ons gebied zijn wij dan verplicht om u aan te sluiten, al gelden ook hier uitzonderingen. U kunt bijvoorbeeld geen aansluiting krijgen wanneer uw wijk het label ‘gasloos’ heeft gekregen of wanneer uw gemeente voor 1 juli 2018 heeft besloten dat uw wijk ik een warmtegebied ligt. Deze uitzonderingen staan in het register van ACM.
Heeft dit antwoord u geholpen? - Kan ik op 1 WOZ-object meerdere stroomaansluitingen hebben?
U heeft recht op 1 stroomaansluiting per WOZ-object. Dit is vastgelegd in de landelijke wet- en regelgeving. Wij staan het niet toe om een onroerende zaak te splitsen in meerdere WOZ-objecten om zo meerdere kleine aansluitingen te krijgen. Wij beoordelen altijd uw situatie om te bepalen wat wel of geen WOZ-object is. Een (WOZ-)beschikking, huisnummer(-besluit), BAG-registratie of perceelnummer bepaalt niet hoeveel aansluitingen zijn toegestaan.
Waarom?
Ons stroomnet raakt vol voor grote aansluitingen. Er ontstaat een risico dat er meer kleine aansluitingen worden aangevraagd op 1 locatie om zo tot het gewenste vermogen te komen. Dit verergert het schaarsteprobleem, waardoor we ons stroomnet nog meer moeten uitbreiden. De kosten hiervoor verrekenen we in de netwerkkosten. Wij vinden dit een onwenselijke situatie en maatschappelijk niet verantwoord.
Heeft dit antwoord u geholpen? - Wat is de doorlooptijd voor het plaatsen van een nieuwe (bouw)aansluiting of het verplaatsen van een aansluiting?
Dien op tijd uw aanvraag in. Binnen enkele werkdagen nemen wij contact met u op voor het opstellen van de offerte.
Wij plannen de werkzaamheden in als u er definitief opdracht voor heeft gegeven en wij dus een ondertekende offerte en/of akkoordverklaring van u hebben ontvangen. Op dit moment is het erg druk. Lees meer over onze doorlooptijden.
Heeft dit antwoord u geholpen? - Welke aansluitwaarde (capaciteit) heb ik nodig?
Als netbeheerder mogen we u hier volgens de wet geen advies over geven. Neem dus contact op met een erkend installateur.
De installateur geeft u een advies dat past bij uw situatie. Gaat u uw aansluiting verzwaren of verlichten? Dan zorgt de installateur ook voor aanpassingen aan uw meterkast als die nodig zijn.
Wilt u weten welke aansluitwaarde u nu heeft? U vindt deze via Mijn meterkast.
Heeft dit antwoord u geholpen?