Langere doorlooptijden verzwaren aansluiting

Hebt u een aanvraag gedaan voor een verzwaring van uw elektriciteitsaansluiting? Dan hoopt u natuurlijk dat wij de werkzaamheden hiervoor snel uitvoeren. Hoe lang u precies moet wachten verschilt per aanvraag en uw locatie. We vertellen u er graag meer over.

We gebruiken met zijn allen steeds meer stroom. En ook leveren we meer stroom terug aan het elektriciteitsnet. Dat is goed nieuws voor de verduurzaming van Nederland, maar vraagt ook veel van ons elektriciteitsnet.  Daarnaast is  de vraag naar een zwaardere elektriciteitsaansluiting door de stijgende gasprijs in een stoomversnelling geraakt. De afgelopen maanden is het aantal aanvragen voor een verzwaring zelfs meer dan verdubbeld.  Hierdoor duurt het langer voordat we de werkzaamheden kunnen uitvoeren. Dit kan oplopen tot meer dan 12 weken. Houd hier rekening mee in uw planning. 

Te weinig personeel

Op dit moment krijgen we meer aanvragen dan we op korte termijn kunnen verwerken. We zijn hard op zoek naar nieuwe technische collega’s om dit probleem op te lossen. Dit doen we door nieuwe collega's aan te nemen of op te leiden. Helaas is technisch personeel moeilijk te vinden.

Woningen met en zonder zonnepanelen

Steeds meer uitbreidingen

Vroeger was een verzwaring van een aansluiting makkelijk. Vaak was het een kwestie van de meterkast aanpassen en hadden we een aansluiting binnen een uur verzwaard. Tegenwoordig is dit niet meer zo makkelijk. Steeds vaker moeten we de capaciteit van het hoofdnet uitbreiden, voordat we een huisaansluiting verzwaren.

De volgende situaties zorgen voor een langere doorlooptijd:

  • Er is geen hoofdnet aanwezig. We moeten dan eerst een hoofdnet aanleggen.
  • Het bestaande gas- of elektriciteitsnet kan de aangevraagde capaciteit niet leveren. We moeten dan een apart proces opstarten om het bestaande net uit te breiden.
  • Uit het bodemonderzoek blijkt dat er sprake is van vervuilde grond.
  • Bij de uitbreiding van ons net komt een nieuwe leiding te liggen in grond die niet van de aanvrager is. Wij hebben dan toestemming nodig van de grondeigenaar. Die toestemming moeten wij door de notaris laten vastleggen. Dat noemen we het vestigen van zakelijk recht.
  • Er moeten vergunningen worden aangevraagd. Deze aanvraagprocedure kost tijd. De tijdsduur kan per gemeente verschillen.
  • Overige situaties die van invloed zijn op de doorlooptijd: drukte bij de aannemer, weersomstandigheden (bevroren grond), het ontbreken van de opdracht van andere netbeheerders bij een combinatie-aanvraag.

Wanneer ben ik aan de beurt?

Tijdens de online aanvraag kiest u in de meeste gevallen al een datum waarop we de werkzaamheden komen uitvoeren. De agenda toont u de eerst mogelijke datum. Krijgt u geen agenda-optie? Dan zijn er waarschijnlijk extra werkzaamheden nodig. Wij  bellen u voor het maken van een afspraak. Door de drukte kan dit tot 10 dagen duren.

Excuses voor de vertraging

We begrijpen dat het vervelend voor u is wanneer we niet aan uw gewenste planning kunnen voldoen. Natuurlijk voeren wij het liefst alle werkzaamheden op tijd uit. Helaas is dat niet altijd mogelijk. Onze excuses hiervoor.

Wilt u ons helpen om de energietransitie te versnellen en zo de wachttijden te verkorten? Wij zoeken nog veel nieuwe collega's. Bent u of kent u iemand die graag bij ons zou werken? Bekijk dan onze vacatures op werkenbijenexis.nl.