Doorlooptijd voor het verzwaren van een aansluiting

Heeft u een verzwaring van uw aansluiting aangevraagd of gaat u dit doen? Houd er dan rekening mee dat het langer kan duren voordat we de werkzaamheden uitvoeren. Op deze pagina leest u wat u kunt verwachten.

Enexis aan het werk

Hoelang duurt het voordat mijn aansluiting is verzwaard?

Nadat u een aanvraag doet voor het verzwaren van uw aansluiting, nemen we contact met u op over het vervolg van de aanvraag. Hoelang het duurt voor we uw aansluiting verzwaren, hangt af van de werkzaamheden die nodig zijn in uw situatie. 

  • De aansluiting wordt aangepast in u meterkast
    Hoeven we alleen maar werkzaamheden uit te voeren in uw meterkast? Dan voeren we die meestal binnen 6 tot 12 weken uit.
  • De aansluitkabel naar uw huis is niet sterk genoeg
    Is de kabel van de straat naar uw meterkast niet geschikt voor een zwaardere aansluiting? Dan moeten we deze eerst vervangen. De verzwaring voeren we binnen 12 tot 20 weken uit.
  • Het stroomnet in uw buurt is niet sterk genoeg
    Blijkt dat het stroomnet in uw buurt niet sterk genoeg is om uw aansluiting te verzwaren? Dan moeten wij het stroomnet eerst uitbreiden. Houd er rekening mee dat in deze situatie de verzwaring 1 jaar of zelfs langer kan duren.

Bijzonderheden zorgen voor langere wachttijden

Soms zijn er tijdens de voorbereiding en uitvoering omstandigheden die zorgen dat werkzaamheden langer duren. Dit zijn de meest voorkomende redenen:

  • Wanneer er zowel bij onze aannemers als bij ons een tekort aan technisch personeel is, kunnen de werkzaamheden later starten.

  • Bij sommige aanvragen moeten wij een vergunning regelen bij uw gemeente.  Denk hierbij aan vergunningen voor graafwerkzaamheden en stikstof. Als tijdens de werkzaamheden over de stikstofnormen wordt gegaan, kunnen de werkzaamheden stilgelegd worden. Het aanvragen van vergunningen kost tijd. Hoelang dit precies duurt, hangt af van de gemeente en/of Rijksoverheid.

  • Bij een combinatie-aanvraag moeten wij soms wachten op de opdracht van anderen netbeheerders en/of nutsbedrijven. Hierdoor kan het langer duren.

  • Wanneer we gaan graven doen we eerst een bodemonderzoek. Als de grond vervuild is, moeten we extra maatregelen nemen. Dit zorgt ervoor dat de voorbereiding en uitvoering van de werkzaamheden meer tijd kost.

  • Moeten we een nieuwe kabel of leiding leggen door grond wat niet van de aanvrager is? Dan hebben we toestemming nodig van de grondeigenaar.

  • Als het vriest of hard regent, kunnen wij niet (goed) graven. Ook kunnen kabels en leidingen beschadigd raken.  Het weer kan ervoor zorgen dat werkzaamheden later starten. 

medewerker bij bus

Doe uw aanvraag op tijd

Vraag werkzaamheden aan uw aansluiting snel aan. Als u ons op tijd laat weten wat u nodig heeft, kunnen we u beter helpen. We vertellen u dan ook hoelang het ongeveer duurt voordat we aan de slag gaan.

Past de doorlooptijd niet bij uw planning? Neem dan contact op met een erkend installateur. Deze kan u vertellen wat de mogelijkheden zijn van uw huidige aansluiting. Vaak is er meer mogelijk dan u denkt.