Voorkom afsluiting van het energienet

Als u geen energiecontract hebt, sluit Enexis Netbeheer u af van elektriciteit en/of gas. Wij doen dit nooit zonder bericht vooraf. U kunt een afsluiting voorkomen door een aantal zaken te regelen.

Direct regelen

Hebt u een brief met inlogcode gekregen over mogelijke afsluiting van de energieaansluiting? Log in en lees wat u moet regelen.

    Koken op gas

    Energie behouden

    Om afsluiting van het energienet te voorkomen is het belangrijk dat u een actief energiecontract met een energieleverancier hebt. Neem contact op met een energieleverancier en sluit een energiecontract af.

    Brief met inlogcode ontvangen?

    Hebt u van ons brief met een inlogcode gehad waarin wij u vragen om de status van uw energiecontract te controleren? Dan is er op het moment van het versturen van de brief geen energiecontract bij ons bekend. Zonder geldig contract zijn wij wettelijk verplicht om gas en/of elektriciteit af te sluiten. Let op: dit geldt ook voor een gas- en/of elektriciteitsaansluiting die tijdelijk niet gebruikt wordt.

    Wanneer sluiten wij een pand af?

    Wij maken een afsluitdossier aan wanneer uw energieleverancier bij ons aangeeft dat uw contract wordt beëindigd of afloopt.  Hebt u een nieuw energiecontract geregeld en heeft uw energieleverancier dit aan ons doorgegeven? Dan sluiten wij het dossier weer. Hebt u niet voor de einddatum van het contract een nieuw energiecontract geregeld? Dan starten wij de afsluitprocedure.

    Hoe werkt de afsluitprocedure?

    Als wij een afsluitdossier aanmaken, ontvangt u altijd één of meer brieven van ons. Wij sturen een brief als:

    • uw leverancier aangeeft uw energiecontract te willen beëindigen;
    • uw leverancier uw energiecontract beëindigd heeft;
    • er op een adres geen energiecontract (meer) bekend is. Deze brief wordt niet altijd op uw naam verstuurd, maar kan gericht zijn aan ‘de bewoners van dit pand’. Dit komt voor als u een nieuwe woning betrekt. De vorige bewoner heeft zijn energiecontract beëindigd terwijl u nog geen nieuw energiecontract hebt afgesloten.

    Belangrijke informatie voor schuldhulpinstanties

    Bent u een schuldhulpinstantie en heeft uw cliënt een brief ontvangen dat we gestart zijn met een afsluitprocedure? Neem dan zo snel mogelijk contact op met onze Klantenservice, zodat wij u en uw cliënt kunnen helpen. Op werkdagen (maandag t/m vrijdag) zijn we tussen 08:00 uur en 17:00 uur bereikbaar op het telefoonnummer 088 857 70 00.

    Man met Enexisbrochure

    Voorkom vertragingen

    Het kan vaak lang duren voor Enexis Netbeheer uw contractgegevens doorkrijgt van uw energieleverancier. Dit kan komen door:

    • Controle betalingsgedrag: een leverancier heeft het recht om het betalingsgedrag van een nieuwe klant te controleren. Dit levert vertraging op.
    • Borg of vooruitbetaling: een leverancier heeft het recht om een borg of een vooruitbetaling te eisen. Totdat deze betaling verricht is, gaat het nieuwe energiecontract niet in.
    • Aanmeldings- of contractdatum: vaak krijgt u direct bericht dat uw aanvraag ontvangen is. Dat is niet de ingangsdatum van het energiecontract, maar slechts een bevestiging van uw aanvraag.

    Onze administratie is leidend

    Voldoet u aan alle voorwaarden en komen we toch afsluiten? Dan hebben wij geen bericht van uw leverancier ontvangen. Onze monteurs sluiten u namelijk alleen af als wij in onze administratie geen energiecontract zien dat al is ingegaan. Annuleren van de werkzaamheden is niet meer mogelijk als de monteur bij u is voor het uitvoeren van de werkzaamheden.

    Afsluiten: binnen of buiten?

    Is het niet gelukt om op tijd een energiecontract te regelen? Dan sluiten wij u af. Als het kan sluiten wij elektriciteit en gas altijd binnen af, in de meterkast. Kunnen we niet binnen afsluiten, dan doen we dat buiten. Dat laatste kost meer tijd en werk, onder andere door de graafwerkzaamheden die wij uit moeten voeren. Daardoor is buiten afsluiten een stuk duurder dan binnen afsluiten.