Voorkom afsluiting van uw energie

Hebt u geen contract met een energieleverancier? Dan sluiten wij u af van stroom en/of gas. Wij leggen uit hoe u afsluiting voorkomt.

Inloggen met code

Hebt u van ons een brief gekregen over mogelijke afsluiting?  Bekijk wat u moet doen.

    Koken op gas

    Wanneer sluiten wij uw stroom en/of gas af?

    U kunt alleen gas of stroom afnemen als u een lopend contract hebt met een energieleverancier. Hebt u geen energiecontract? Dan zijn wij wettelijk verplicht om u af te sluiten.  Zodra uw leverancier aan ons doorgeeft dat uw contract wordt beëindigd of afloopt, ontvangt u van ons een brief over mogelijke afsluiting. Als u niet op tijd een nieuw contract regelt, sluiten wij u af.

    Man met Enexisbrochure

    Tips bij het regelen van een energiecontract

    Hebt u een gas- en/of stroomaansluiting? Dan moet u altijd een lopend energiecontract hebben. Ook wanneer u geen stroom of gas gebruikt.
    Let op! Hebt u een leegstaand pand? Ook dan moet u een contract hebben. Vraag naar de mogelijkheden bij uw energieleverancier.

    Direct een energiecontract nodig?

    • Bel of chat met een energieleverancier en leg uw situatie uit. Dit gaat vaak sneller. 
    • Laat uw contract sneller ingaan door af te zien van de wettelijke bedenktijd. 
    • Check op enexis.nl/statusenergie de status van uw contract.  

    Afsluiten kost geld

    Zowel voor het afsluiten als het opnieuw aansluiten van stroom en/of gas brengen wij kosten in rekening. Bekijk onze tarieven.

    Wanneer we moeten afsluiten doen we dit het liefst in de meterkast. Lukt dat niet? Dan doen we dit buiten. Buiten afsluiten is duurder omdat we graafwerkzaamheden uitvoeren. 

    Belangrijke informatie voor schuldhulpinstanties

    Bent u een schuldhulpinstantie en heeft uw cliënt een brief ontvangen dat we gestart zijn met een afsluitprocedure? Neem dan zo snel mogelijk contact op met onze Klantenservice, zodat wij u en uw cliënt kunnen helpen. Op werkdagen (maandag t/m vrijdag) zijn we tussen 08:00 uur en 17:00 uur bereikbaar op het telefoonnummer 088 857 70 00.

    Veelgestelde vragen

    • Neem zo snel mogelijk contact op met uw energieleverancier. Zij denken met u mee in het vinden van een oplossing. Als zij het contract alsnog beëindigen, dan zijn wij wettelijk verplicht om u af te sluiten van het gas- en/of elektriciteitsnet. Hierover krijgt u altijd eerst een brief van ons.

      Heeft dit antwoord u geholpen?
    • U ontvangt een brief wanneer er geen energiecontract bij ons bekend is of wanneer uw huidige contract binnenkort stopt. Hebt u een energiecontract geregeld? Controleer de status op enexis.nl/statusenergie.  

      Heeft dit antwoord u geholpen?