Aansluiting afschakelen bij overbelasting van het elektriciteitsnet
Als het elektriciteitsnet in uw regio overbelast is, schakelen we uw aansluiting tijdelijk af als laatste redmiddel. Elektriciteit afnemen of terugleveren is dan even niet mogelijk. We leggen uit waarom we dit doen, wat dit voor u betekent en hoe u een (gedeeltelijke) vergoeding aanvraagt.
Waarom schakelen we uw aansluiting uit bij overbelasting?
Iedere beschikbare kilowatt bieden we aan aan de markt. Hiervoor doen we nauwkeurige berekeningen over hoeveel ruimte we kunnen vrijgeven. Ons doel is om op deze manier zoveel mogelijk klanten aan te sluiten. Een gevolg hiervan is, dat er lokaal grote pieken in de afname of teruglevering van elektriciteit kunnen ontstaan. Hierdoor kan het elektriciteitsnet overbelast raken en beschadigen. Om schade te voorkomen, sluiten we uw aansluiting af.
Op welke momenten schakelen we een aansluiting af?
We schakelen een aansluiting vooral af op zonnige weekenddagen, wanneer er veel elektriciteit wordt opgewekt, maar lokaal weinig vraag is naar deze elektriciteit. Helaas verwachten we dat we steeds vaker aansluitingen tijdelijk moeten afschakelen. Tussen 1 januari en 1 juli 2024 hebben we al meer dan 100 keer een aansluiting afgeschakeld in ons netgebied. Dit is bijna 2 keer zo vaak als in 2023.
Wat doen wij om het afschakelen te voorkomen?
Dagelijks controleren onze experts of de geplande opwek van de volgende dag veilig door ons elektriciteitsnet kan worden verwerkt. Kan dat niet? Dan proberen we eerst of we het overschot kunnen beheren met congestiemanagement. Dit kan alleen als we overbelasting zien aankomen. Lost congestiemanagement het probleem niet op of is er geen tijd meer om congestiemanagement toe te passen? Dan schakelen we uw aansluiting af. Helaas zonder u vooraf te waarschuwen, want we hebben ongeveer 5 minuten de tijd om te reageren bij overbelasting.
Wat gebeurt er nadat uw aansluiting is afgeschakeld?
- Elektriciteitsaansluiting inschakelen:
Zodra het elektriciteitsnet dit toelaat, schakelen we uw aansluiting zo snel mogelijk weer in. - We sturen u een bericht:
Binnen 3 werkdagen ontvangt u van ons een bericht met uitleg over de situatie. - Overzicht en vergoedingsproces:
Aan het einde van de kalendermaand ontvangt u een bericht met een maandoverzicht en informatie over hoe u een vergoeding aanvraagt.
(Gedeeltelijke) vergoeding na het afschakelen van uw aansluiting
Heeft u kosten gemaakt doordat wij uw aansluiting hebben afgeschakeld? Dan kunt u misschien een (gedeeltelijke) vergoeding krijgen. Hoe u dit aanvraagt, vertellen we u in het bericht met het overzicht dat u maandelijks ontvangt. Bij de aanvraag van een vergoeding moet u in ieder geval het volgende aanleveren:
- Inschatting van gemiste productie;
- Gemiste inkomsten op basis van de SDE-subsidie of onbalanskosten;
- Eventuele overige kosten onderbouwd met een factuur.
Mogelijk stellen we na ontvangst van uw vergoedingsaanvraag nog een aantal vragen om een goed beeld te krijgen van uw gemaakte kosten en de gemiste inkomsten. Dit doen wij om iedereen zo eerlijk mogelijk te vergoeden. Het is daarom belangrijk dat u de prijzen en gemiste megawattuur (MWh) goed kunt onderbouwen met bijvoorbeeld data, screenshots en facturen.
Wat wordt wel vergoed?
- Onbalanskosten (als u zelf het onbalansrisico draagt en dit aan kunt tonen)
- SDE fase-bedrag (u moet kunnen aantonen dat de subsidie is toegekend)
Wat wordt niet vergoed?
- Inkomsten uit day-ahead-verkoop van elektriciteit
- Inkomsten uit intra-day-handel
- Gemiste opportuniteiten en hypothetische winsten
- Vergoedingen op basis van congestiemanagement-contracten
- Administratiekosten
Meer informatie
Heeft u vragen over het afschakelen of over de (gedeeltelijk) vergoeding? Stuur dan een e-mail naar flexproducten@enexis.nl.
Veelgestelde vragen over het uitschakelen bij overbelasting
Waarom word ik niet vooraf gewaarschuwd als mijn aansluiting wordt afgeschakeld?
Bij overbelasting op het elektriciteitsnet hebben we ongeveer 5 minuten de tijd om te reageren en een aansluiting af te schakelen. Hierdoor is er helaas geen tijd om u vooraf te informeren.
Heeft dit antwoord u geholpen?Kan ik voorkomen dat mijn aansluiting wordt afgeschakeld bij overbelasting?
In congestiegebieden kan een congestiemanagementcontract helpen om overbelasting te voorkomen. Maar het biedt geen garantie. Dagelijks controleren onze experts of er de volgende dag overbelasting dreigt en of congestiemanagement het overschot kan beheren. Lost congestiemanagement het probleem niet op of is er geen tijd meer om congestiemanagement toe te passen? Dan moeten we uw aansluiting toch afschakelen. Er is wel een oplossing beschikbaar om te voorkomen dat uw aansluiting helemaal wordt afgeschakeld: de Realtime Interface. Hiermee blijft u elektriciteit houden op uw aansluiting en ‘dimmen’ we alleen uw opwekinstallatie. U leest er meer over op onze pagina over de Realtime Interface.
Heeft dit antwoord u geholpen?
Meld u aan voor onze zakelijke nieuwsbrief
- Ontvang 4 keer per jaar onze nieuwsbrief per e-mail
- Speciaal voor grootzakelijke klanten
- Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom het energienet