Straatverlichting kapot: storing in de openbare verlichting melden

Werkt de straatverlichting niet? Een storing in de openbare verlichting meldt u altijd bij uw gemeente. Op de website van uw gemeente leest u hoe u een storing kunt melden.

Storingen in het energienet

Als de straatverlichting kapot is, geeft u dat door aan uw gemeente.

Handige gegevens bij het melden van een kapotte lantaarnpaal:

  • de straatnaam (en eventueel het dichtstbijzijnde huisnummer);
  • het nummer van de lantaarnpaal (op de paal zit vaak een sticker met het lichtmastnummer).

Storing gemeld? Dan gaat een specialist in opdracht van uw gemeente op zoek naar de oorzaak van de storing. 

Aanspreekpunt storing straatverlichting

De gemeente is het aanspreekpunt bij storingen in de openbare verlichting. Wilt u weten wanneer de storing is opgelost? Ook dan kunt contact met uw gemeente opnemen.

(tekst gaat verder onder video)

Samenwerking gemeente en netbeheerder

Brandende straatlantaarns zijn belangrijk. Ze zorgen voor een veiliger gevoel. Op straat én in het verkeer. Geeft een lantaarnpaal geen licht omdat de lamp kapot is? Dan lost de gemeente het zelf op. Wordt de storing veroorzaakt door een defect in het elektriciteitsnet? Dan schakelen ze onze hulp in. Zo zorgen we samen voor een goedwerkende straatverlichting.

Veelgestelde vragen

  • Hoelang het duurt voordat de storing is opgelost, is afhankelijk van de oorzaak. Een kapotte lamp kan uw gemeente zelf vervangen. Zit de storing in de elektriciteitsnet? Dan kan het wat langer duren, omdat er bijvoorbeeld gegraven moet worden. Hiervoor hebben we toestemming van de gemeente en/of provincie nodig.

    Daarnaast werken onze monteurs altijd veilig. Daarom schakelen we tijdens de werkzaamheden aan het elektriciteitsnet de stroom in de betreffende straat of wijk vaak even uit. Moeten we de stroom in uw woning of bedrijf ook tijdelijk uitschakelen? Dan ontvangt u enkele dagen voor we starten met het werk een brief waarin wij de stroomonderbreking aankondigen.

    Wilt u weten wanneer de storing is opgelost? Uw gemeente is het aanspreekpunt voor storingen in de openbare verlichting en kan u deze informatie geven. 

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Het komt soms voor dat de straatverlichting overdag bewust brandt. Dit doen we bijvoorbeeld bij het oplossen van storingen. Zo kunnen we sneller ontdekken waar de storing zit én zien we ook overdag of een storing opgelost is. Meestal gaat de verlichting dezelfde dag weer uit.

    Soms komt het voor dat een storing niet direct kan worden opgelost. Dan kunnen we ervoor kiezen om de openbare verlichting de hele dag en nacht te laten branden. Dit doen we voor de veiligheid. Blijven de lantaarnpalen meerdere dagen overdag branden? Dan is er misschien sprake van een storing. U kunt dit melden bij uw gemeente. 

    Heeft dit antwoord u geholpen?