Storing uitlezen slimme meter

Laat de app van uw energieleverancier en/of energieverbruiksmanager geen actueel verbruik meer zien? Of heeft u een brief ontvangen van uw energieleverancier waarin staat dat u uw meterstanden moet doorgeven? Dan is er een storing bij het uitlezen van uw slimme meter. Wij vertellen u wat de storing inhoudt, hoe wij het oplossen en wat u zelf kunt doen.

Slimme meter in meterkast

Wat houdt de storing bij het uitlezen van de slimme meter in?

Een storing bij het uitlezen van de slimme meter kan verschillende oorzaken hebben. Een daarvan is een stabiliteitsprobleem dat is ontstaan toen we zijn overgestapt naar nieuwe uitleessoftware. De storing heeft alleen te maken met het uitlezen op afstand. In de tussentijd wordt uw verbruik juist gemeten en is uw meterstand beschikbaar op het display van de slimme meter. Uw energieleverancier vraagt u hierdoor mogelijk om uw meterstanden door te geven.

Wij lossen de storing op

Als er een storing is bij het uitlezen van de slimme meter, krijgen wij automatisch een melding. U hoeft hiervoor niets te doen. In veel gevallen lossen we de storing op afstand op. Is dat niet mogelijk? Dan moet er een monteur langskomen.

Op afstand

Bezoek van een monteur is niet nodig
We lossen de storing op afstand op. Houd er rekening mee dat het oplossen langer kan duren. In de meeste gevallen hoeft u niets te doen. Controleer regelmatig uw app en/of verbruiksmanager om te zien of deze weer het juiste verbruik laat zien. U krijgt geen melding als de storing is opgelost.

Bij u thuis

Bezoek van de monteur is nodig
Soms is de storing bij het uitlezen van uw slimme meter niet op afstand op te lossen. Het
gaat dan om een complexe storing. Dan is het nodig dat er een monteur bij u langskomt om de storing op te lossen. U ontvangt hierover altijd een brief van ons met een afspraakvoorstel.

Monteur stapt uit werkbus
Monteur aan huis

Direct weer inzicht in uw verbruik

Wilt u direct inzicht in uw energieverbruik via een app tijdens de storing? Er is een klein apparaatje te koop dat u eenvoudig aansluit op de slimme meter. Dit heet een P1-dongle. U vindt deze bij verschillende online aanbieders (wij verkopen deze niet). Via een bijbehorende app ziet u meteen weer uw verbruiksgegevens. Dit is alleen voor uzelf. De dongle maakt geen verbinding met onze systemen en/of die van de energieleverancier. U moet dus dan nog wel uw meterstanden doorgeven aan de energieleverancier als deze ernaar vraagt. 

Veelgestelde vragen over de slimmemeterstoring

  • Zodra de storing is opgelost ziet u de actuele meterstanden in de app van uw energieleverancier of verbruiksmanager. Controleer deze dus regelmatig. 

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Wij kunnen u helaas niet vertellen wanneer de storing is opgelost. Er is nog een achterstand om een aantal storingen te verwerken. U ontvangt geen bericht wanneer de storing is opgelost. Controleer uw verbruiksmanager en/of -app om te zien of de storing is opgelost.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Uw slimme meter meet gewoon uw totale energieverbruik. Alleen worden uw meterstanden op dit moment door de storing niet doorgegeven in de app en de verbruiksmanager. Uw meterstanden worden ook niet doorgegeven aan uw energieleverancier. Het kan zijn dat zij de meterstanden bij u opvragen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Ja, dat kan. Het kan zijn dat de data op uw gas- en/of elektriciteitsmeter tijdelijk niet zichtbaar is in de app en de verbruiksmanager van uw leverancier. Wel kunt u de meterstanden op het display van uw meters aflezen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?

    Andere problemen met de slimme meter?