Monteur slimme meter

Gevolgen van een communicatiestoring in de slimme meter

Moderne slimme elektriciteitsmeters hebben een communicatiemodule. Die zorgt ervoor dat wij als netbeheerder op afstand meterstanden kunnen uitlezen. Ook sturen we software-updates naar de meter zodat die goed blijft werken. Als het niet (meer) lukt om contact te leggen met de meter in uw meterkast, kan dat op den duur verschillende vervelende gevolgen hebben.

Energierekening minder nauwkeurig

Als uw energieleverancier ons om uw meterstanden vraagt, lezen we de meter bij u thuis uit en geven we de standen door aan uw leverancier. Bij een communicatiestoring krijgen wij een foutmelding binnen. Uw leverancier krijgt dan geen standen en maakt een berekening voor uw jaar- of eindafrekening. Dat is geen probleem als er weinig verandert in uw situatie. Maar het levert een onnauwkeurige rekening op als u bijvoorbeeld uw huis net hebt geïsoleerd of als u meer/andere apparaten bent gaan gebruiken. Dan betaalt u te veel of juist te weinig. En krijgt u op een later moment (veel) geld terug of moet u juist bijbetalen.

Geen energieverbruiksoverzichten

Elke maand krijgt u overzichten van de energie die u verbruikt van uw energieleverancier. Ook daarvoor vraagt uw leverancier ons om uw meterstanden. Als wij geen standen kunnen aanleveren, zult u deze overzichten dus niet meer krijgen. 

Daltarief gaat in op onjuist moment

De datum en tijd in de meter stellen wij op afstand goed in. We passen de tijd aan bij het wisselen van zomer- naar wintertijd of andersom. Lukt het ons niet om de klok goed te zetten en neemt u af? Dan gaat het daltarief niet meer op het juiste tijdstip in. Ook als we niet aan de meter kunnen doorgeven dat een bepaalde dag een feestdag is, zal het daltarief niet ingaan op het moment dat dat hoort.  

Risico beveiligingslek groeit

Als wij de software in de meter niet kunnen updaten, veroudert die. Daardoor groeit het risico op een beveiligingslek. Wij kunnen uw privacy alleen garanderen als wij de software van de meter regelmatig kunnen updaten.  

Afspraak om de storing op te lossen

Als wij merken dat er een storing zit in de communicatiemodule van de slimme meter bij u thuis, maken wij een afspraak met u om het probleem te verhelpen. U krijgt hier een brief over met een voorstel voor een afspraak. Vaak wisselt de monteur de elektriciteitsmeter dan om voor een nieuwe. En soms moet hij ook meteen de gasmeter wisselen. De gas- en elektriciteitsmeter moeten namelijk met elkaar kunnen communiceren. U heeft dan meteen de nieuwste typen meters in huis. 

Meer over Hoe lost Enexis Netbeheer storingen op?

 
menu