monteur met slimme meter

Overzicht storingen in energiemeters

Al onze energiemeters worden uitgebreid getest voordat we ze in gebruik nemen. Maar elk apparaat kan kapot gaan, ook een gas- of elektriciteitsmeter. Een enkele keer komt het voor dat een meter niet goed (meer) meet. En in moderne slimme meters zit bijvoorbeeld software waarin fouten kunnen optreden. Wat kan er mis gaan met een meter en hoe lossen wij meterstoringen op?

(On)opgemerkte storingen

De huidige digitale energiemeters kunnen meer dan de traditionele draaischijfmeters. Het zijn een soort kleine computers, die data kunnen onthouden en versturen. Dat betekent dat er steeds meer verschillende soorten storingen voorkomen. Sommige storingen zult u zelf opmerken, bijvoorbeeld als de meter helemaal stil blijft staan. Van veel andere storingen merkt u niets. Dat soort storingen kunnen we vaak op afstand oplossen, maar in sommige gevallen moet een monteur dat doen.

Soorten storingen in energiemeters

1. De meter meet niet goed

Onze monteurs installeren alleen geijkte meters. Elk apparaat is dus afzonderlijk getest. Maar enkele tientallen keren per jaar blijkt een van onze meters niet (meer) goed te meten. Dan staat de meter helemaal stil of is hij op hol geslagen. Na directe blikseminslag kan zoiets bijvoorbeeld gebeuren. 
Als een meter niet goed meet, komen wij zo snel mogelijk langs om het apparaat te vervangen. En we berekenen wat uw verbruik moet zijn geweest in de periode dat de meter niet goed werkte. Daarbij zorgen we ervoor dat uw energierekening nooit te hoog kan uitvallen.  

2. De meter communiceert niet goed

Slimme elektriciteitsmeters kunnen niet alleen op afstand meterstanden doorgeven. Ze kunnen ook opmerken dat er iets aan de hand is met de gas- of elektriciteitsmeter en dat automatisch doorgeven aan ons. De meter ‘praat’ als het ware met ons computersysteem. Deze datacommunicatie verloopt via mobiele telefonie-netwerken (GPRS of LTE). Wij krijgen in de volgende gevallen automatisch een melding van de meter binnen:

Op afstand maakt ons computersysteem contact met de elektriciteitsmeter, bijvoorbeeld om meterstanden op te vragen of om software te updaten. Soms lukt het ineens niet (meer) om contact te leggen. Dat kan verschillende oorzaken hebben:

  • Als onze monteur een nieuwe slimme elektriciteitsmeter ophangt, start hij ook de software-installatie van de meter. Dit kun je vergelijken met de installatie van een nieuwe computer. De meter doorloopt een aantal fases en start enkele keren opnieuw op. Dit hele proces duurt bij een elektriciteitsmeter 48 uur.
    Onze monteur blijft natuurlijk niet 48 uur bij u thuis controleren of alles goed blijft gaan. Hij start de installatie op. In 98% van de gevallen rondt de meter het proces goed af. Een enkele keer loopt dit mis en moet een monteur langskomen om de fout te verhelpen.

  • Na het installeren van de energiemeter(s), zet iemand de hoofdschakelaar uit. De meter krijgt dan geen stroom en dus kan ons computersysteem geen contact met de meter maken. Dit gebeurt bijvoorbeeld wel eens bij nieuwbouwprojecten of grote renovaties, als het nog even duurt voor bewoners in hun huis trekken.

  • De simkaart in de meter is vies en daardoor is communicatie niet mogelijk. Een monteur moet de meter dan openmaken (de verzegeling verbreken) om de simkaart schoon te maken.

  • Een (grote) hoeveelheid ijzer rondom de meter blokkeert het telefoniesignaal. Het ijzer in betonnen constructies en ijzeren deuren zorgt bijvoorbeeld voor problemen. Soms is de oplossing: een ander type meter plaatsen. Dan werkt een 3G-signaal bijvoorbeeld niet maar komt een 5G-signaal wel door de blokkade heen. In andere gevallen plaatsen we een extra antenne om het signaal te versterken. En soms besluiten we om te accepteren dat een meter niet op afstand kan communiceren met ons computersysteem.

Alleen in een slimme elektriciteitsmeter zit een communicatiemodule die met ons computersysteem kan praten. Maar de elektriciteitsmeter is verbonden met de gasmeter  en kan informatie uit de gasmeter ophalen en doorsturen. Soms gaat er iets mis waardoor het contact tussen de 2 meters verloren gaat. Dit is te vergelijken met 2 bluetooth-apparaten die de verbinding met elkaar kwijtraken. Een monteur moet dan ter plaatse de verbinding opnieuw tot stand brengen. Hij controleert meteen in de logfiles of de verbinding betrouwbaar is. 

De meter registreert het als u energie teruglevert aan het net, bijvoorbeeld van de zonnepanelen op uw dak. Het is de bedoeling dat u het terugleveren van energie meldt. Hebt u dit (nog) niet gedaan maar meldt de meter in uw meterkast dat u energie teruglevert? Dan nemen wij contact met u op. Het komt namelijk wel eens voor dat een meter ten onrechte teruglevering van energie registreert omdat die niet goed is aangesloten. Een monteur moet die fout dan herstellen.

Geen effect op meterstanden
Als storingen in de communicatiemodule van de meter optreden, heeft dat geen effect op het meten zelf. Ziet u meterstanden staan op het display? Dan kunt u ervan uitgaan dat ze gewoon kloppen. Wij kunnen de meterstanden op afstand alleen niet uitlezen. Ook kunnen we geen software-updates versturen naar de meter. Dat kan vervelende gevolgen hebben als de storing niet wordt opgelost.

Lees meer op Gevolgen van een communicatiestoring in de slimme meter

3. De meter is beschadigd of maakt geluid 

Een enkele keer raakt een meter zelf beschadigd. We vragen u om het zelf even te melden:

  • als het display niet goed (meer) is af te lezen, bijvoorbeeld doordat het glas is gebarsten;

  • als de meter een brommend of tikkend geluid maakt;

  • als de verzegeling van de meter is verbroken.

U leest hier meer over op de pagina Problemen met de meter (kijk bij Andere problemen met de meter). Daar staat ook hoe u dit soort problemen meldt en wat u daarna van ons kunt verwachten.

Foutmelding in beeld? 

Ziet u foutmeldingen op het display van de meter? Dan hoeft u niets te doen. De meter geeft deze meldingen automatisch aan ons door. Sommige meters tonen deze meldingen daarnaast op het display, andere meters laten ze niet zien. Wij bekijken eerst of we de fout op afstand kunnen oplossen. Is dat niet het geval, dan nemen wij contact met u op. 

Monteur aan de deur 

Als een storing door een monteur moet worden opgelost, kondigen wij dat altijd per brief aan. In de brief staat een voorstel voor een afspraak die u kunt wijzigen als het tijdstip niet goed uitkomt. U mag onze monteur altijd vragen om zich te legitimeren voordat u hem binnen laat. 

Wat doen we om storingen te voorkomen?

De energiemeters die wij inkopen moeten voldoen aan strenge eisen. De producenten van de meters testen de verschillende types voor wij ze kopen. En zelf testen we de meters ook op verschillende momenten: als we een nieuwDe metere serie in gebruik nemen en bij het updaten van software. Ook doen we steekproeven waarbij we meters van klanten meenemen voor tests. Meters die we gewisseld hebben omdat ze problemen gaven, testen we ook altijd om er achter te komen wat er mis is gegaan.
Meer over Energiemeters testen

Storingen in nieuwe meters

  • Voor 2020 krijgt elk huishouden een slimme meter aangeboden.
  • Monteurs van Enexis Netbeheer plaatsten in 2017 meer dan 600.000 slimme meters.
  • Bij 5% van de nieuwe slimme meters was er iets niet helemaal in orde.
  • In 4 van de 5 gevallen konden we de storing op afstand oplossen. Waar dat niet lukte, loste een van onze monteurs de storing op.