De communicatie met uw bewoners: wie regelt wat?

Als u besluit om woningen van het gas af te halen en/of kiest voor duurzame alternatieven zoals zonnepanelen , hebt u te maken met verschillende partijen: Enexis Netbeheer, de aannemer en uw huurders. Op deze pagina leest u wie wat doet en hoe u hierover kunt communiceren.

Wat doet Enexis Netbeheer?

Wij communiceren met de aanvrager van de werkzaamheden. Dat kunnen de bewoners zijn of de woningcorporatie. Tijdens het hele voortraject houden we nauw contact met de aanvrager om de werkzaamheden zo goed mogelijk af te stemmen. We geven aan wanneer de werkzaamheden uitgevoerd worden en wat we verwachten van de klant. Bijvoorbeeld dat de bewoner thuis is of dat alle buren die op dezelfde stijgleiding zitten, thuis zijn of hun sleutel beschikbaar stellen via een contactpersoon. Hebt u als woningcorporatie de aanvraag gedaan? Dan moet u zelf de bewoners informeren over de werkzaamheden.

Wat doet de aannemer?

  • De aannemer is verantwoordelijk voor het maken van concrete afspraken over de werkzaamheden met u of uw huurders.
  • Huurders krijgen op tijd een afspraakbrief. In de praktijk is dit vaak een bevestiging op papier van een afspraak die mondeling al is gemaakt. Zeker in hoogbouw is het belangrijk dat de aannemer de werkzaamheden in aangrenzende woningen direct na elkaar kan uitvoeren.
  • De aannemer zal u misschien vragen om dit punt ook onder de aandacht te brengen via uw eigen communicatiekanalen. U bent tenslotte verantwoordelijk voor de communicatie richting uw huurders.

Welke vragen van huurders kunt u verwachten?

Van uw bewoners kunt u verschillende vragen krijgen. Op de volgende vragen kunt u alvast antwoord geven:

  • Welke overlast leveren de werkzaamheden op?
  • Voor de werkzaamheden door Enexis Netbeheer geldt: soms is het openmaken van muren en/of het weghalen bestrating of beplanting niet te voorkomen om bij kabels of leidingen te komen. Als dit nodig is, herstellen we dit uiteraard ook weer netjes.
  • Hoe lang duren alle werkzaamheden?
    Afhankelijk van de werkzaamheden kan dit binnen een dag geregeld zijn, maar soms kan het ook meerdere dagen duren. De aannemer die werkzaamheden uitvoert kan hier het beste duidelijkheid over geven.

Zaken waar u als woningcorporatie de huurders zelf over moet informeren zijn bijvoorbeeld:

  • Gaat de huur omhoog?
  • Is er andere apparatuur nodig (bijvoorbeeld voor elektrisch koken) en voor wie zijn de kosten daarvan?
  • Wat is het effect van de aanpassingen in de meterkast en eventuele nieuwe apparatuur op de energierekening?