Transport met elektrische voertuigen
Voor de transport en logistieke sector verandert er veel. In steeds meer gemeenten komt er voor vrachtwagens en bestelbussen een zero-emissiezone. In deze gemeenten mag u niet meer rijden met een voertuig op benzine of diesel. We stappen steeds meer over op elektrische voertuigen. Al deze voertuigen moeten opgeladen worden. Dit vraagt veel van ons elektriciteitsnet en onze monteurs. Hoe zorgen we ervoor dat de overgang naar transport met elektrische voertuigen soepel verloopt? We leggen het u uit.
Lees ook

Huishoudens en bedrijven zijn volop aan het verduurzamen. We plaatsen zonnepanelen, warmtepompen en kiezen steeds meer voor elektrisch vervoer. Ons stroomnet is grotendeels aangelegd in de jaren 60. Sinds die tijd is het gebruik van elektriciteit enorm gegroeid. Dit zorgt ervoor dat ons huidige stroomnet deze enorme vraag niet overal aankan. Op veel plekken is de maximale belastbaarheid van het net (bijna) bereikt.
Groeiende vraag naar laadpalen
We verwachten dat 25% van alle voertuigen in Nederland in 2030 elektrisch is. Hiervoor zijn veel laadpalen nodig. Voor deze laadpalen leggen we nieuwe aansluitingen aan of verzwaren we de huidige aansluiting. We moeten ons elektriciteitsnet behoorlijk uitbreiden. Naast het uitbreiden van ons stroomnet, kijken we ook naar andere oplossingen.
Wat is er al mogelijk met elektrisch transport?
Wilt u als bedrijf elektrificeren? Controleer eerst of er in uw gebied nog transportcapaciteit beschikbaar is. Is uw bedrijf gevestigd in een gebied waar nog capaciteit is? Vraag dan vooral op tijd uw offerte aan via Mijn Enexis. Is er geen capaciteit beschikbaar? Dan komt uw aanvraag op een wachtlijst.
Elektrisch rijden zonder extra transportcapaciteit
Voor bestaande aansluitingen zijn er al oplossingen om toch te elektrificeren zonder dat er extra transportcapaciteit nodig is:
- Stuur de laadsessie van uw voertuigen slim aan. Laad uw voertuigen op wanneer de energieprijzen laag zijn. Hiermee bespaart u kosten.
- Laad netbewust. De capaciteit van ons elektriciteitsnet is berekend op de pieken van het stroomverbruik. Wordt er zoveel stroom verbruikt dat de piek wordt overschreden? Dan is ons net ‘vol’ en is er geen capaciteit beschikbaar. Buiten de pieken is er voldoende ruimte om uw voertuigen te laden. Laad dus juist op wanneer er weinig vraag is naar elektriciteit, zoals ’s nachts.
- Heeft u zonnepanelen? Laad uw voertuigen wanneer de zon schijnt. Zo gebruikt u uw eigen opgewekte stroom voor het laden van uw voortuigen. Hiermee voorkomt u dat u over het gecontracteerde vermogen heengaat en bespaart u ook op de kosten die u zou maken voor een verzwaring van de huidige elektriciteitsaansluiting. Hiervoor heeft u een energiemanagementsysteem nodig.
Hoe zorgen we voor probleemloos laden in 2030?
- We werken continu aan ons elektriciteitsnet om deze uit te breiden en te verzwaren. Zo vergroten we de capaciteit om de overstap naar elektrisch vervoer toch mogelijk te maken voor iedereen. Hierin werken we nauw samen met de NAL-regio’s (Nationale Agenda Laadinfrastructuur).
- We zoeken naar nieuwe oplossingen. Bijvoorbeeld een alternatief contract waarbij u een (grotere) aansluiting krijgt op het elektriciteitsnet. Hierbij gebruikt u alleen ’s nachts meer vermogen.
- De markt ontwikkelt steeds verder, waarbij de mogelijkheden van een goed energiemanagement toeneemt. Dit betekent dat vraag en aanbod in balans worden gebracht.
- We moedigen overheden aan om meer collectieve laadoplossingen te ontwikkelen zoals bijvoorbeeld een laadplein. Hiermee wordt er efficiënter gebruikgemaakt van ons elektriciteitsnet.