TF-signaal verdwijnt per 1 juli 2021 voor alle toepassingen behalve openbare verlichting

Per 1 juli 2021 zetten de netbeheerders landelijk* het TF-signaal (toonfrequent-signaal) uit. Dit signaal maakt dubbeltarief (ook hoog-/laagtarief of piek-/daltarief genoemd) mogelijk en wordt ook gebruikt om apparaten automatisch in en uit te schakelen, maar is een verouderde en kostbare techniek.

Naast het dubbeltarief wordt het TF-signaal ook gebruikt voor andere toepassingen zoals boilers, portiek- en tuinverlichting en parkeerautomaten. Door het uitzetten van het TF-signaal werkt het automatisch in- en uitschakelen na 1 juli 2021 voor deze toepassingen niet meer. Consumenten die gebruikmaken van het dubbeltarief kunnen dat na 1 juli alleen nog doen met een slimme meter. De traditionele en niet-slimme digitale meters zullen geen signaal meer ontvangen voor de tariefschakeling. Het TF-signaal blijft in Enexis-gebied alleen actief voor de openbare verlichting die hier ook door in- en uitgeschakeld wordt.

Gevolgen verdwijnen van TF-signaal:

Dubbeltarief

Vanaf 1 september 2021 is het voor consumenten alleen nog mogelijk om met een slimme meter gebruik te maken van het dubbeltarief. Bij traditionele en niet-slimme digitale meters valt deze mogelijkheid weg door het verdwijnen van het TF-signaal. Deze meters zullen namelijk geen signaal ontvangen om van tarief te wisselen.

Alle consumenten die nog geen slimme meter hebben, krijgen vóórdat het signaal wordt uitgezet nogmaals automatisch het aanbod voor een gratis slimme meter. U leest hier meer hier op onze pagina voor consumenten.

Automatisch in- en uitschakelen van boilers

Elektrische boilers schakelen vaak in en uit via het TF-signaal voor dubbeltarief. Afhankelijk van uw instellingen blijft de boiler na het uitschakelen van het TF-signaal aan of juist uit staan. Dit betekent dat de boiler de watervoorraad 24/7 verwarmt of dat u koud water hebt totdat u de boiler zelf weer inschakelt. U leest hier meer hier op onze pagina voor consumenten.

Automatisch in- en uitschakelen van onder andere portiekverlichting

Zakelijke klanten gebruiken soms losse TF-ontvangers voor het automatisch in- en uitschakelen van portiekverlichting en verlichting op eigen terreinen. Als het TF-signaal verdwijnt, werkt deze automatische schakeling niet meer. Vraag een installateur om een andere oplossing zoals bijvoorbeeld een tijdschakelklok. Zo’n schakelklok neemt de werking van het TF-signaal voor de verlichting over.

Per 1 juli 2021 vallen de volgende signalen:

 Signaal Functie Eindstand
 Dubbeltarief  Geen schakeling voor dubbeltarief meer  Lage telwerk loopt door, hoge telwerk stopt
 Boiler  In-/uitschakelen  Uit: koud water
 Boiler geschakeld op dubbeltarief  In-/uitschakelen  Aan: altijd warm water
 Verkeerslichten  In-/uitschakelen  Uit: nachtinstelling blijft actief
 Parkeerautomaten  Aan/uit betaalprogramma  Uit: nachtinstelling blijft actief
 Overige toepassingen zoals kerkverwarming en zakelijke toepassingen  In-/uitschakelen  Uit: nachtinstelling blijft actief

Maakt u of uw huurders gebruik van bovenstaande signalen? Vraag dan een installateur om een oplossing aan te bieden. Ook als u twijfelt of u apparaten heeft die automatisch in- en uitschakelen op het TF-signaal, kunt een installateur vragen om dit vast stellen en indien nodig een oplossing aan te bieden.

Vervangende oplossingen

Een netbeheerder is geen commerciële partij. In de wet staat dat netbeheerders geen vervangende oplossing mogen bieden (niet marktverstorend mogen werken) voor overige toepassingen van het TF-signaal. Voor oplossingen kunt u terecht bij een erkende installateur.

 

*De regio Eemshaven is een uitzondering, daar is het TF-signaal al op 1 september 2020 uitgezet.

De regio Eemshaven vormt een uitzondering op het landelijke beleid. Hier is het TF-signaal al op 1 september 2020 uitgezet. Dat komt omdat we daar een nieuw hoog- en middenspanningsstation bouwen. Het huidige station heeft niet voldoende capaciteit voor de grote vraag naar nieuwe aansluitingen. Om het huidige station niet te overbelasten en wel te kunnen voldoen aan de toenemende aanvragen, plaatsen we een extra station. Omdat het TF-signaal een verouderde en kostbare techniek is, plaatsen we dat voor zo’n korte tijd niet meer in het nieuwe station. Alle huishoudens en bedrijven die we aansluiten op het nieuwe station zonder TF-signaal krijgen van ons een brief met informatie over de mogelijkheden. 

Veelgestelde vragen over het TF-signaal

Met het TF-signaal (toonfrequent-signaal) worden elektrische pulsen over de elektriciteitskabels gestuurd. Deze pulsen kun je zien als een ‘seintje’ en worden ontvangen door TF-ontvangers. Als de puls binnenkomt, krijgt de TF-ontvanger een seintje om te schakelen. Van aan naar uit of andersom. Zo kunnen we schakelen tussen dag- en nachttarief en elektrische boilers en andere toepassingen zoals tuinverlichting in- en uitschakelen.

De techniek waarmee het TF-signaal wordt verstuurd, is kostbaar en verouderd. We hebben dit signaal tegenwoordig niet meer nodig om te kunnen voldoen aan onze wettelijke netbeheerderstaken; daarvoor hebben we de slimme meter. Daarnaast zorgen zonneparken en windturbines voor verstoring van het signaal, waardoor het niet altijd goed aankomt bij de ontvangers. Daarom hebben de netbeheerders er gezamenlijk voor gekozen om niet meer te investeren in deze techniek.

Een los apparaat dat een TF-signaal oppikt om andere apparaten en systemen in- en uit te schakelen. Denk bijvoorbeeld aan elektrische boilers en aan tuin-, kerk- of portiekverlichting. Losse TF-ontvangers werden vroeger verkocht door groothandels of installateurs. Hiermee werd het mogelijk om ‘mee te liften’ op een van de TF-signalen dat wij uitzenden.

Uw installateur kan u hierbij helpen. Daarnaast kijkt een installateur samen met u naar uw situatie en wat daar de beste oplossing voor is. Via Techniek Nederland vindt u erkende installateurs.

 

Veelgestelde vragen over alternatieve oplossingen.

Eventuele kosten die u maakt, komen voor uw eigen rekening. Het in- en uitschakelen van een apparaten hoort namelijk niet bij de taken van een netbeheerder en was een extra service. In de wet staat dat netbeheerders geen vervangende oplossing mogen bieden (niet marktverstorend mogen werken) voor overige toepassingen van het TF-signaal. Daarom mogen wij ook geen alternatief aanbieden. Voor oplossingen kunt u terecht bij een erkende installateur.

Wij moeten ervoor zorgen dat het elektriciteitsverbruik overdag en ’s nachts afzonderlijk geregistreerd wordt. Dat doen we door het aanbieden en plaatsen van de slimme meter.

Een astronomische of digitale schakelklok kan een oplossing zijn. Vaak hebben dit soort schakelklokken een jaarprogramma met opgeslagen feestdagen of u kunt ze zelf programmeren.

Was dit antwoord nuttig?