TF-signaal verdwijnt per 1 juli 2021

Per 1 juli 2021 zetten de netbeheerders landelijk* het TF-signaal (toonfrequent-signaal) uit. Dit signaal maakt dubbeltarief (ook hoog-/laagtarief of piek-/daltarief genoemd) mogelijk, maar is een verouderde en kostbare techniek. Er zijn nieuwere en betere manieren om te schakelen tussen verschillende tarieven, zoals de slimme meter.

meter

Door het uitzetten van het TF-signaal zullen traditionele en niet-slimme digitale meters na 1 juli 2021 niet meer schakelen tussen de twee tarieven. Naast het dubbeltarief wordt het TF-signaal ook gebruikt voor andere toepassingen zoals het in- en uitschakelen van boilers. Het TF-signaal blijft in Enexis-gebied alleen actief voor de openbare verlichting die door dit signaal ook in- en uitgeschakeld wordt.

Vraag gratis slimme meter aan en blijf gebruikmaken van dubbeltarief

Zonder TF-signaal kunt u alleen nog gebruikmaken van dubbeltarief met een slimme meter. Alle klanten zonder slimme meter bieden wij, vóórdat het signaal verdwijnt, een gratis slimme meter aan. Hebt u een brief van ons ontvangen dat het TF-signaal in uw regio verdwijnt? Of hebt u hier informatie van uw energieleverancier over gekregen?

Vraag direct een gratis slimme meter aan

Slimme meter aangevraagd, en dan?

  • U krijgt van ons een bevestigingsmail. Niet gekregen? Controleer uw spambox.
  • Onze aannemer neemt zo snel mogelijk na uw aanvraag telefonisch of per brief contact met u op met een afspraakvoorstel.
  • U krijgt 10 werkdagen vóórdat de meterwissel plaatsvindt een brief.
  • Of de aannemer belt u minimaal een week van tevoren met een voorstel voor een afspraak.
  • Komt de voorgestelde afspraak niet uit? Dan kunt u deze online of telefonisch via de aannemer verzetten.

Dubbeltarief

Zonder TF-signaal kunt u alleen met een slimme meter gebruik blijven maken van dubbeltarief.

Lees meer

Boiler 

Sommige boilers schakelen op TF-signaal. Voorkom koud water: controleer uw boiler.

Lees meer

Wat gebeurt er als het TF-signaal verdwijnt?

Wat gebeurt er als het TF-signaal verdwijnt?

Vervangende oplossingen voor andere toepassingen

Soms worden losse TF-ontvangers gebruikt voor het automatisch in- en uitschakelen van bijvoorbeeld tuinverlichting en verlichting op eigen terreinen. Als het TF-signaal verdwijnt, werkt deze automatische schakeling niet meer. Een netbeheerder is geen commerciële partij. In de wet staat dat netbeheerders geen vervangende oplossing mogen bieden (niet marktverstorend mogen werken) voor overige toepassingen van het TF-signaal. U kunt de verlichting voortaan handmatig in- en uitschakelen of vraag een erkend installateur om een andere oplossing zoals bijvoorbeeld een tijdschakelklok. Zo’n schakelklok neemt de werking van het TF-signaal voor de verlichting over.

Gevolgen voor zakelijke klanten

Het uitschakelen van het TF-signaal heeft effect op o.a. in- en uitschakelen van parkeerautomaten, verkeerslichten en portiekverlichting.  Lees meer over de gevolgen voor zakelijke klanten.

*De regio Eemshaven is een uitzondering, daar is het TF-signaal al op 1 september 2020 uitgezet.

De regio Eemshaven vormt een uitzondering op het landelijke beleid. Hier wordt het TF-signaal al op 1 september 2020 uitgezet. Dat komt omdat we daar een nieuw hoog- en middenspanningsstation bouwen. Het huidige station heeft niet voldoende capaciteit voor de grote vraag naar nieuwe aansluitingen. Om het huidige station niet te overbelasten en wel te kunnen voldoen aan de toenemende aanvragen, plaatsen we een extra station. Omdat het TF-signaal een verouderde en kostbare techniek is, plaatsen we dat voor zo'n korte tijd niet meer in het nieuwe station. Alle huishoudens en bedrijven die we aansluiten op het nieuwe station zonder TF-signaal krijgen van een ons een brief met informatie over de mogelijkheden.

Veelgestelde vragen over het TF-signaal

Met het TF-signaal (toonfrequent-signaal) worden elektrische pulsen over de elektriciteitskabels gestuurd. Deze pulsen kun je zien als een ‘seintje’ en worden ontvangen door TF-ontvangers. Als de puls binnenkomt, krijgt de TF-ontvanger een seintje om te schakelen. Van aan naar uit of andersom. Zo kunnen we schakelen tussen dag- en nachttarief en elektrische boilers en andere toepassingen zoals tuinverlichting in- en uitschakelen.

De techniek waarmee het TF-signaal wordt verstuurd, is kostbaar en verouderd. We hebben dit signaal tegenwoordig niet meer nodig om te kunnen voldoen aan onze wettelijke netbeheerderstaken; daarvoor hebben we de slimme meter. Daarnaast zorgen zonneparken en windturbines voor verstoring van het signaal, waardoor het niet altijd goed aankomt bij de ontvangers. Daarom hebben de netbeheerders er gezamenlijk voor gekozen om niet meer te investeren in deze techniek.

Dagstroom is de elektriciteit die u overdag tussen 07:00 en 23:00 uur gebruikt. Nachtstroom is de elektriciteit die u ’s nachts tussen 23:00 en 07:00 uur, in het weekend en op feestdagen gebruikt. In Brabant en Limburg wijken deze tijden af. Daar spreken we van piek- en daltarief. Piektarief geldt tussen 7.00 en 21.00 uur en daltarief geldt tussen 21.00 en 7.00 uur, op feestdagen en in weekenden. Het is mogelijk dat uw energieleverancier een ander tarief rekent voor dag- en nachtstroom dan voor piek- en daltarief.

Een los apparaat dat een TF-signaal oppikt om andere apparaten en systemen in- en uit te schakelen. Denk bijvoorbeeld aan elektrische boilers en aan tuin-, kerk- of portiekverlichting. Losse TF-ontvangers werden vroeger verkocht door groothandels of installateurs. Hiermee werd het mogelijk om ‘mee te liften’ op een van de TF-signalen dat wij uitzenden.

Veelgestelde vragen over de slimme meter

Nee, u kiest zelf of u wel of geen slimme meter wilt. Wilt u gebruik blijven maken van dubbeltarief? Dat kan na 1 juli 2021 alleen nog met een slimme meter. Dubbeltarief is niet in alle situaties voordelig. Wilt u weten of dubbeltarief voor u interessant is? Neem dan contact op met uw energieleverancier of kijk bijvoorbeeld op energievergelijken.nl.

Nee, alle klanten die geen slimme meter hebben, krijgen vóórdat het TF-signaal stopt nog een laatste aanbod voor een gratis slimme meter. Bekijk onze planning om te zien wanneer u aan de beurt bent. Kunt u niet wachten op dit aanbod of wilt u later alsnog een slimme meter? Dan betaalt u wel een bijdrage voor de installatie. De kosten voor het plaatsen van zowel een slimme gas- als elektriciteitsmeter zijn € 72,60.

Nee, de slimme meter stuurt geen andere apparaten aan. Daarom kunt u uw boiler niet in- of uitschakelen met de slimme meter.

Veelgestelde vragen over alternatieve oplossingen

Eventuele kosten die u maakt, komen voor uw eigen rekening. Het in- en uitschakelen van een elektrische boiler hoort namelijk niet bij de taken van een netbeheerder.

Het schakelen van de boiler was een extra service van Enexis. Dit hoort echter niet bij onze wettelijke taken. In de wet staat dat netbeheerders geen vervangende oplossing mogen bieden (niet marktverstorend mogen werken) voor overige toepassingen van het TF-signaal. Daarom mogen wij ook geen alternatief aanbieden. Voor oplossingen kunt u terecht bij een erkende installateur.

Wij moeten ervoor zorgen dat het elektriciteitsverbruik overdag en ’s nachts afzonderlijk geregistreerd wordt. Dat doen we door het aanbieden en plaatsen van de slimme meter.

Een astronomische of digitale schakelklok kan een oplossing zijn. Vaak hebben dit soort schakelklokken een jaarprogramma met opgeslagen feestdagen of u kunt ze zelf programmeren.

Hebt u een slimme meter én een boiler? Dan kan het zijn dat u een schakelklokje hebt. Veel boilers schakelden automatisch in en uit via het TF-signaal. Dat signaal liep via de oude meter en werkte na de meterwissel dus niet meer. Een schakelklokje is een alternatief om de automatische schakeling ook zonder TF-signaal te behouden. Vanaf 1 juli stoppen we met dit signaal. Klanten bij wie eerder een klokje is geplaatst, kunnen na die datum terecht bij een erkende installateur voor service en onderhoud. Huurt u uw woning? Dan kunt u hiervoor contact opnemen met uw verhuurder.

Was dit antwoord nuttig?