Enexis Netbeheer

Nieuwe maatregelen vanwege het coronavirus

Op maandag 14 december 2020 heeft premier Rutte in een toespraak bekendgemaakt dat Nederland in lockdown gaat. Inmiddels is de lockdown verlengd tot en met 9 februari 2021. De netbeheerders hebben met elkaar een protocol opgesteld om het werk, ook bij klanten thuis, veilig te kunnen blijven uitvoeren. Ondanks dat we het werk veilig kunnen blijven uitvoeren, kiest Enexis Netbeheer ervoor om een aantal werkzaamheden tijdelijk uit te stellen.

Om het aantal reisbewegingen en contactmomenten van onze monteurs te beperken, kan het zijn dat we dat wij in deze periode gemaakte afspraken bij klanten afzeggen. Alle werkzaamheden waarbij we níet bij klanten binnen hoeven komen, gaan gewoon door.

Afspraken die niet doorgaan

Hebt u een afspraak met ons staan voor werkzaamheden en annuleren wij die afspraak? Dan nemen wij hierover zo snel mogelijk contact met u op. U hoeft ons hierover zelf niet te bellen. Welke afspraken we afzeggen, is niet precies aan te geven. Dit verschilt per regio.

Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich in deze tijd veilig voelt. Als u het in de huidige omstandigheden niet prettig vindt dat er een monteur langskomt, begrijpen we dat. In dat geval vragen we u om onze Klantenservice te bellen en uw afspraak zelf te annuleren.

Werkzaamheden die sowieso zijn uitgesteld zijn:

  • Het vervangen afgekeurde meters
  • Niet-urgente controles in de meterkast
  • Meteropnames
  • Het verzegelen van energiemeters
  • Het aanbieden en plaatsen van slimme meters (we plaatsen nog wel slimme meters op aanvraag)
  • Het afsluiten van gas en stroom bij consumenten. Energieverbruik door klanten die geen energiecontract hebben, brengen wij overigens achteraf alsnog in rekening.
  • Kwaliteitsmetingen aardingen
  • Werkzaamheden i.v.m. spanningsklachten in ons net, tenzij de spanningsklachten zorgen voor storingen

Storingen lossen we altijd op

Onze monteurs van de storingsdienst staan 24/7 voor u klaar om gas- en elektriciteitsstoringen zo snel mogelijk op te lossen. Uiteraard werken onze monteurs met aangepaste werkwijzen en informeren zij onze klanten over deze werkwijze. Wij volgen de richtlijnen van het RIVM en het protocol 'Samen veilig doorwerken' van Bouwend Nederland en Techniek Nederland. 

Veilig samenwerken

Om onze werkzaamheden goed en veilig uit te kunnen voeren, moeten we soms met meer dan twee monteurs samenwerken. We nemen in dat geval passende maatregelen om contact zoveel mogelijk te voorkomen. Dit is in lijn met de richtlijnen van het RIVM voor werkzaamheden in een vitale sector.

Wilt u ons helpen?

  • Bied de monteur geen drinken aan;
  • Laat de monteur geen gebruikmaken van uw toilet;
  • Geef de monteur geen hand;
  • Nies en hoest in uw elleboog;
  • Houd 1,5 meter afstand van de monteur.

We vinden uw veiligheid en die van onze monteurs belangrijk. Daarom desinfecteren onze monteurs regelmatig hun handen, houden zij afstand, schudden zij geen handen en houden zij hun gezondheid goed in de gaten.

Gevolgen voor grootzakelijke klanten

Werkzaamheden voor zakelijke klanten gaan gewoon door. Op onze pagina Gevolgen voor grootzakelijke klanten leest u meer informatie over onze maatregelen en staan antwoorden op veelgestelde vragen.

Vragen

Hebt u vragen? Bel dan met onze Klantenservice op 088 857 70 00. Wij zijn elke werkdag bereikbaar van 8.00 tot 17.00 uur.

Veelgestelde vragen: Enexis Netbeheer en het coronavirus

Als een monteur bij u binnen moet zijn, neemt hij extra maatregelen. Voordat hij binnenkomt, geeft hij daar uitleg over. Hij zal u vragen naar een andere ruimte te gaan na het openen van de deur, hij houdt afstand en overlegt telefonisch met u.

Wij hebben geen achterstanden meer door stilgelegd werk. Eventuele vertraging is afhankelijk van het type werkzaamheden. De werkvoorbereider met wie u contact hebt, kan u vertellen wat de planning is voor uw project. Waar nodig zetten wij extra mensen en middelen in. Als er toch sprake is van vertraging, nemen wij altijd contact met u op.

Natuurlijk kan het in deze tijd extra vervelend zijn als wij de stroom onderbreken, bijvoorbeeld als u thuis werkt. In enkele gevallen kunt u onze afspraak verzetten, bijvoorbeeld als wij een slimme meter komen installeren. In andere gevallen kan dat niet, zoals bij onderhoudswerkzaamheden aan ons elektriciteitsnet. Deze werkzaamheden gaan altijd door omdat ze als doel hebben: voorkomen dat u op een onverwacht moment zonder elektriciteit komt te zitten door een storing. U krijgt van ons een brief als we bij u de stroom moeten onderbreken. Lees onze tips voor als u tijdelijk geen gas of elektriciteit hebt.

Ja, iedereen moet kunnen rekenen op de veilige en betrouwbare levering van energie. Bij het melden van een storing, wordt er aan u gevraagd of u gezondheidsklachten hebt. Als dat het geval is, komt de monteur ook langs om het op te lossen. Hij neemt dan extra veiligheidsmaatregelen en vraagt hij u om in een andere ruimte te blijven zo lang hij in uw huis is en alleen telefonisch te overleggen.

Ja, als u een afspraak hebt die wij niet hebben afgezegd en u hebt gezondheidsklachten, dan vragen wij u om de afspraak te annuleren.

Was dit antwoord nuttig?