Meterstand doorgeven aan uw energieleverancier

Heeft u een slimme meter? Dan worden uw meterstanden automatisch doorgegeven aan uw energieleverancier. Heeft u een analoge of digitale meter? Dan geeft u uw meterstanden zelf door aan uw energieleverancier. Wij helpen u hoe u uw meterstanden afleest.

Monteur kijkend naar meter

Hoe geef ik mijn meterstanden door?

Heeft u van uw energieleverancier het verzoek gekregen om uw meterstanden door te geven? Bij sommige meters is het aflezen van de standen soms wat lastig. Bekijk in de meterhandleiding hoe u uw meterstanden bekijkt.

Handen met smartphone opzoeken

Wanneer geef ik meterstanden door?

Heeft u geen slimme meter? Of staat uw slimme meter uit voor het uitlezen van meterstanden? Dan vraagt uw energieleverancier u om de meterstanden. Zij bepalen binnen welke termijn u de meterstanden moet doorgeven. Bent u te laat? Dan schat uw leverancier uw verbruik met het standaardjaarverbruik (SJV).

Gaat u verhuizen? Of overstappen naar een andere energieleverancier? Dan moet u uw meterstanden binnen 5 werkdagen na de datum van uw overstap of verhuizing doorgeven.

Geef uw meterstanden niet te vroeg door, maar pas zodra uw energieleverancier hierom vraagt. U krijgt dan een zo volledig mogelijke jaarafrekening. En u krijgt dan geen rekening voor het verbruik in de rest van het jaar. Dit kan bijvoorbeeld gunstig zijn als u zonnepanelen heeft en energie teruglevert.

Ik heb een slimme meter maar moet toch zelf meterstanden doorgeven

Wanneer u een slimme meter heeft, worden meterstanden automatisch doorgegeven. Heeft u toch een verzoek van uw energieleverancier gehad om zelf standen door te geven? Dan staat uw slimme meter uit voor het uitlezen van uw meterstanden of is er een storing ontstaan.

Veelgestelde vragen over meterstanden doorgeven

  • Hoe u uw meterstanden afleest, hangt af van de meter die u heeft. U vindt de handleiding van uw meter in onze tool 'Mijn meterkast'.

    Weet u welke meter u heeft? Kijk dan tussen onze handleidingen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Een hoog energieverbruik kan allerlei oorzaken hebben. Stijgt uw gas- of elektriciteitsverbruik en weet u niet waardoor dat komt? Met dit stappenplan kunt u nagaan waar het mogelijk aan ligt. En wat u kunt doen als u geen oorzaak kunt vinden.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Vragen over uw verbruik, meterstanden of (jaar)afrekeningen kan uw energieleverancier beantwoorden. Uw leverancier kan u ook vertellen wat u betaalt voor uw verbruik en hoe dit wordt berekend.


    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Neem zo snel mogelijk contact op met uw energieleverancier als u uw energierekening niet kunt betalen. Zij denken met u mee in het vinden van een oplossing. Als zij het contract alsnog beëindigen, dan zijn wij wettelijk verplicht om u af te sluiten van het gas- en/of elektriciteitsnet. Hierover krijgt u altijd eerst een brief van ons.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Lees meer informatie over het standaard jaarverbruik.
    Heeft dit antwoord u geholpen?