Over 3 tot 5 jaar starten we in uw buurt
Het stroomnet in uw buurt raakt langzaam voller. Daarom plannen we nu alvast werkzaamheden in. We verwachten dat we over 3 tot 5 jaar aan de slag gaan in uw buurt. De planning ligt nog niet vast. Worden de problemen in uw buurt erger? Dan passen we de planning aan en komen we mogelijk eerder.
U kunt geen rechten ontlenen aan deze uitslag.
Hoe nu verder?
- 1
We starten gesprekken met uw gemeente en aannemers
We starten de gesprekken met uw gemeente en onze aannemers de komende tijd op. We willen binnen 5 jaar starten met de werkzaamheden in uw buurt.
- 2
We zijn in gesprek met uw gemeente
We praten met de gemeente over de planning. Samen kijken we waar de elektriciteitshuisjes het beste kunnen staan in uw buurt.
- 3
We stemmen de planning af met onze aannemers
Zodra we weten waar we elektriciteitshuisjes plaatsen, bespreken we met onze aannemers hoe snel ze kunnen starten in uw buurt.
- 4
We sturen u een brief
Zodra de planning bekend is, krijgt u van ons een brief. Daarin staat: - wanneer we starten met het werk; - welke aannemer het uitvoert; - hoelang de werkzaamheden gaan duren; - bij wie u terecht kunt als u vragen heeft.
- 5
U volgt de werkzaamheden in de Bouwapp
Zodra de werkzaamheden gestart zijn, kunt u deze volgen via de Bouwapp. In deze app houden we u op de hoogte van de werkzaamheden.
Meer over de BouwApp
Wat is nu al mogelijk?

Check wat past op uw bestaande stroomaansluiting
Vaak is er meer mogelijk op een bestaande stroomaansluiting dan u denkt. Wij vertellen u per aansluitwaarde wat de mogelijkheden zijn.
Check wat er past op uw aansluiting
Uw huis duurzamer maken
Wilt u uw huis duurzamer en energiezuiniger maken? Vaak is een wijziging aan een bestaande stroomaansluiting niet eens nodig. Met de Verbetercheck ontdekt u snel hoeveel u kunt besparen aan energie, wat het kost om te verduurzamen en hoeveel subsidie u kunt verwachten.
Bekijk de tips voor een duurzaam huis
Gebruik stroom bewust
Tussen 16.00 en 21.00 uur gebruiken we met z’n allen de meeste stroom. Bijvoorbeeld voor het verwarmen van ons huis, koken, de vaatwasser en het opladen van de auto. Gebruik deze apparaten zoveel mogelijk buiten de piek. Zo helpt u mee om het stroomnet voor nu stabiel te houden..
Lees onze tips voor een stabiel stroomnetVeelgestelde vragen
- Hoe maken we de planning van de buurtaanpak?
In de buurtaanpak werken we samen met de aannemer voor het uitvoeren van de werkzaamheden en de gemeente voor vergunningen en ruimte voor extra elektriciteitshuisjes en kabels. Voor het bepalen in welke buurten we wanneer aan de slag gaan kijken we naar:
- Hoe groot zijn de problemen in een buurt en hoe veranderen ze komende tijd;
- Welke keuze maakt de gemeente voor warmte in een buurt;
- Wat is er technisch nodig om de problemen toekomstbestendig op te lossen;
- Hoe snel kunnen we de problemen oplossen met de capaciteit bij onze aannemer, voorraad van materialen en beschikbaarheid van openbare ruimte.
De buurten waar de nood het hoogst is en waar we snel aan de slag kunnen, krijgen voorrang. Zo helpen we zo snel mogelijk, zoveel mogelijk klanten.
Heeft dit antwoord u geholpen? - Wanneer verandert de planning van de buurtaanpak?
We maken de planning samen met de gemeente, vanaf 3 jaar vooruit. Na deze gesprekken kan de volgorde per buurt veranderen. We passen de planning aan als dat nodig is voor uw buurt. Een vaste planning maken voor 10 jaar vooruit is niet haalbaar. Hoe verder in de tijd, hoe groter de kans dat er iets verandert.
De planning kan veranderen door:
- overleg met de gemeente over de volgorde en locaties van elektriciteitshuisjes.
- het tempo waarin buurten verduurzamen. Gaat dit sneller of langzamer dan verwacht? Dan passen we de planning aan.
- ontwikkelingen in uw buurt, zoals meer warmtepompen of zonnepanelen.
- andere onderhoudswerkzaamheden die ervoor zorgen dat ingrijpen met de buurtaanpak soms minder snel nodig.
- tijd die nodig is voor het kopen van grond en aanvragen van vergunningen.
- onvoorziene omstandigheden, zoals extreem weer of een hoge grondwaterstand.
Heeft dit antwoord u geholpen? - Wat doen we bij de buurtaanpak?
Buurt voor buurt vernieuwen en verbeteren we ons stroomnet. We leggen nieuwe, dikkere kabels en bouwen en verbeteren elektriciteitshuisjes. Dat is nodig om iedereen nu en in de toekomst te voorzien van een betrouwbaar stroomnet. Ons huidige net is al 100 jaar oud en kan de grote vraag naar stroom niet meer aan. Dit komt omdat we meer stroom gebruiken maar ook terugleveren aan hetzelfde stroomnet. De komende jaren:
- graven we 11.400 kilometer sleuven voor kabels en leidingen;
- plaatsen we 15.000 nieuwe elektriciteitshuisjes (landelijk ruim 25.000);
- plaatsen we 800 nieuwe transportverdeelstations.
Hiervoor hebben we meer dan 1 miljoen m2 aan ruimte nodig. Dit is te vergelijken met 144 voetbalvelden, 83.600 parkeerplaatsen of 52 x de snelweg A2.
Heeft dit antwoord u geholpen? - Wat merkt u als we bij u in de buurt aan de slag gaan met de buurtaanpak?
De kans is groot dat we ook bij u in de buurt aan de slag gaan. Dit is echt nodig, zodat iedereen toegang houdt tot energie. U kunt tijdens de werkzaamheden werkverkeer tegenkomen in uw straat. Dit kan soms voor (geluids)overlast zorgen.
Bereikbaarheid woningen
Wij doen ons best om de overlast zo klein mogelijk te houden. Helaas bestaat de kans dat wij u toch af en toe storen. Soms moeten we tijdens het werk een straat afsluiten. Als we dit doen, dan zorgen we ervoor dat u altijd lopend bij uw huis kunt komen.
Verkeersmaatregelen
Als we in uw straat werken, dan zorgen wij voor verkeersmaatregelen. We zetten omleidingsborden neer. Kunt u even niet met uw auto bij uw huis komen? Dan vragen we u om ergens anders in de buurt te parkeren.
Stroomonderbreking
Als we de stroom tijdelijk moeten onderbreken tijdens de werkzaamheden, dan laten we u dit vooraf weten.
Heeft dit antwoord u geholpen? - Waarom de buurtaanpak en hoe werkt dit?
Met deze aanpak beperken we de overlast en werken we sneller. Om al het werk goed en op tijd uit te voeren werken we nauw samen met heel veel aannemers uit de regio. Het kan dus zijn dat u niet alleen onze monteurs bij u in de buurt aan het werk ziet, maar ook van aannemers. Wij laten u altijd weten, wie het werk voor ons uitvoert. Voor het bepalen in welke buurten we wanneer aan de slag gaan kijken we naar:
- Hoe groot zijn de problemen in een buurt en hoe veranderen ze komende tijd;
- Welke keuze maakt de gemeente voor warmte in een buurt;
- Wat is er technisch nodig om de problemen toekomstbestendig op te lossen;
- Hoe snel kunnen we de problemen oplossen met de capaciteit bij onze aannemer, voorraad van materialen en beschikbaarheid van openbare ruimte.
- De buurten waar de nood het hoogst is en waar we snel aan de slag kunnen, krijgen voorrang.
Heeft dit antwoord u geholpen?

