Klachten en meldingen
Enexis is haar klanten graag van dienst. Toch kan het zijn dat u niet tevreden bent over onze diensten of producten. Door onderstaande vragen te beantwoorden kunnen wij gerichter reageren op uw klacht of melding.
Om wat voor schade gaat?
Als 1 elektrisch apparaat kapot gaat na een storing in het net of na werkzaamheden van Enexis, vergoeden wij die schade niet. De onderbreking van elektriciteit kan dan niet de enige oorzaak zijn van de schade. Zo’n onderbreking is te vergelijken met het uit- en inschakelen van een elektrisch apparaat. En apparaten horen daar tegen te kunnen. Is het apparaat verzekerd en/of hebt u er nog garantie op? Dan adviseren wij u om contact op te nemen met uw verzekeringsmaatschappij, de verkoper of fabrikant van het apparaat.
Spanningsschommelingen
Als wij werken aan het elektriciteitsnet kan het wel zijn dat de netspanning wat schommelt bij het herstellen van de elektriciteitstoevoer. 230 volt is de norm voor netspanning, maar hierbij geldt een afwijking van 10% naar boven en beneden. Wij zorgen er altijd voor dat de netspanning binnen de normen blijft, maar toch gaan gevoelige elektrische apparaten soms kapot. Daarom krijgt u bij geplande werkzaamheden van tevoren een brief met de vraag om de stekkers van elektrische apparaten uit het stopcontact te trekken.
Schade voorkomen
- Apparaten die aan de Europese normen voldoen, kunnen vaak beter tegen schommelingen binnen de marge. Let bij de aankoop van apparaten dus op het CE-logo dat aangeeft dat een apparaat aan de Europese normen voldoet.
- Trek bij werkzaamheden voor de zekerheid van tevoren de stekkers van gevoelige apparaten uit het stopcontact. Denk hierbij aan uw modem, televisie en (spel)computer.
- Beveilig gevoelige apparaten eventueel met een tussenstekker met overspanningsbeveiliging.
Piekspanning
Heel af en toe treedt piekspanning op, bijvoorbeeld bij sommige storingen. Piekspanning is een stroomstoot die te vergelijken is met blikseminslag. In dat geval gaan álle elektrische apparaten in huis kapot. Als Enexis verantwoordelijk is voor piekspanning vergoeden wij de schade uiteraard wel.
Zijn de apparaten kapot gegaan na werkzaamheden die Enexis heeft aangekondigd?
Als uw elektrische apparaten kapot zijn gegaan bij aangekondigde werkzaamheden van Enexis Netbeheer vergoeden wij die schade niet. In dat geval laten wij altijd vooraf weten hoe u schade kunt voorkomen. In een brief of mondeling melden wij dat u de stekkers van gevoelige apparaten het beste uit het stopcontact kunt trekken voor de werkzaamheden starten. Is het apparaat verzekerd en/of hebt u er nog garantie op? Dan adviseren wij u om contact op te nemen met uw verzekeringsmaatschappij, de verkoper of fabrikant van het apparaat. Misschien kunt u uw schade daar wel claimen.
Spanningsschommelingen
Als wij werken aan het elektriciteitsnet kan het wel zijn dat de netspanning wat schommelt bij het herstellen van de elektriciteitstoevoer. 230 volt is de norm voor netspanning, maar hierbij geldt een afwijking van 10% naar boven en beneden. Wij zorgen er altijd voor dat de netspanning binnen de normen blijft, maar toch gaan gevoelige elektrische apparaten soms kapot.
Schade voorkomen
- CE keurmerkApparaten die aan de Europese normen voldoen, kunnen vaak beter tegen schommelingen binnen de marge. Let bij de aankoop van apparaten dus op het CE-logo dat aangeeft dat een apparaat aan de Europese normen voldoet.
- Trek bij werkzaamheden voor de zekerheid van tevoren de stekkers van gevoelige apparaten uit het stopcontact. Denk hierbij aan uw modem, televisie en (spel)computer.
- Beveilig gevoelige apparaten eventueel met een tussenstekker met overspanningsbeveiliging.
Piekspanning
Heel af en toe treedt piekspanning op, bijvoorbeeld bij sommige storingen. Piekspanning is een stroomstoot die te vergelijken is met blikseminslag. In dat geval gaan álle elektrische apparaten in huis kapot. Als Enexis Netbeheer verantwoordelijk is voor piekspanning vergoeden wij de schade uiteraard wel.
Lees meer op de pagina hoe Enexis Netbeheer omgaat met klachten en schademeldingen.
Als uw elektrische apparaten kapot zijn gegaan bij een storing in het elektriciteitsnet van Enexis Netbeheer zijn wij soms verantwoordelijk voor de schade en soms niet. Dit verschilt per situatie. U kunt het beste aan ons doorgeven wat voor schade u hebt en wat er aan de hand was. Wij onderzoeken dan wat er precies is gebeurd, of wij verantwoordelijk zijn voor de schade en of uw claim terecht is. En of u een schadevergoeding krijgt van Enexis of niet.
Dagwaarde
Als wij de schade aan uw apparaten vergoeden, keren wij de dagwaarde uit. Zijn uw apparaten verzekerd en/of hebt u er nog garantie op? Dan adviseren wij u om eerst contact op te nemen met uw verzekeringsmaatschappij, de verkoper of fabrikant van het apparaat. Als u uw schade daar claimt, krijgt u mogelijk niet de dagwaarde maar de vervangingswaarde vergoed.
Lees meer op de pagina hoe Enexis Netbeheer omgaat met klachten en schademeldingen.
Bij werkzaamheden kunnen wij per ongeluk dingen beschadigen. Zijn uw eigendommen door ons beschadigd? Meld dit dan. En vraag om een schadevergoeding als u denkt dat u daarvoor in aanmerking komt. Ook als schade is veroorzaakt door een aannemer die werkt in opdracht van Enexis Netbeheer, zijn wij het aanspreekpunt bij schade.
Voorbeelden zijn:
- Schade aan uw bestrating, hekken of planten in de tuin door graafwerkzaamheden.
- Schade aan de vloer of meubels in huis.
Geen vergoeding koel- en vriesproducten
Schade doordat voedsel is ontdooid en/of minder lang goed blijft, vergoeden wij niet. Maar voor voedsel in uw koelkast of diepvries is een stroomonderbreking van enkele uren niet erg. Zeker niet als u uw koelkast en diepvries zoveel mogelijk dichthoudt. Voedsel blijft:
- in een koelkast ongeveer 4 uur goed.
- in een halfvolle vriezer ongeveer 24 uur goed.
- in een volle vriezer ongeveer 48 uur goed.
Lees meer op de pagina hoe Enexis Netbeheer omgaat met klachten en schademeldingen.
Lees meer op de pagina hoe Enexis Netbeheer omgaat met klachten en schademeldingen en in de algemene voorwaarden.
Wij horen graag wat uw schade is zodat wij uw situatie kunnen beoordelen.
Waar gaat uw klacht over?
Is een monteur niet of niet op tijd gekomen op een afspraak? Neem dan contact op met onze klantenservice op 088 857 22 22. Wij maken direct een nieuwe afspraak voor de werkzaamheden.
Hebt u een andere klacht over een medewerker van Enexis of iemand die in opdracht van Enexis werkt? Vul dan het formulier klacht indienen in.
Bent u er toch van overtuigd dat uw meter niet goed meet? Dan kunt u een kwestieonderzoek aanvragen. Bel daarvoor onze klantenservice op 088 857 22 22. Aan een kwestieonderzoek zijn wel kosten verbonden, die u alleen terugkrijgt als blijkt dat de meter inderdaad niet goed werkt.
Kijk voor andere problemen met uw meter op de pagina probleem met uw meter.
U geeft uw meterstanden altijd door aan uw energieleverancier, bijvoorbeeld als u verhuist of als u een meteropnamekaart heeft gekregen. Uw energieleverancier is namelijk verantwoordelijk voor het verzamelen en factureren van uw meterstanden.
U geeft uw meterstanden altijd door aan uw energieleverancier, bijvoorbeeld als u verhuist of als u een meteropnamekaart heeft gekregen. Uw energieleverancier is namelijk verantwoordelijk voor het verzamelen en factureren van uw meterstanden.
Meer informatie over verhuizen.
Meer over meetgegevens en privacy.
In een groot deel van Nederland staan transformatorhuisjes, gasstations en verdeelkasten van Enexis. Deze mogen niet toegankelijk zijn voor onbevoegden of (huis)dieren. De volgende situaties leveren mogelijk gevaar op:
- Open deur. Een deur van een transformatorhuisje of gasstation staat open of is opengebroken en er is niemand (meer) aan het werk.
- Beschadiging huisje of verdeelkast
Als u door schade de binnenkant kunt zien van een verdeelkast, transformatorhuisje of gasstation, is de situatie niet veilig en moeten wij de schade komen herstellen.
Bel in deze gevallen meteen bellen met het nationale storingsnummer op 0800 9009. Een monteur van onze storingsdienst lost het probleem dan zo snel mogelijk op.
Beschadigd paaltje
Ook staan er op verschillende plekken in ons verzorgingsgebied paaltjes die aangeven waar onze kabels en gasleidingen in de grond liggen. Als deze paaltjes omver zijn gereden of op een andere manier beschadigd zijn, kunt u dit ook melden via het nationale storingsnummer op 0800 9009.
Graffiti
Helaas is het niet mogelijk om het bekladden van muren of verdeelkasten te voorkomen. Ook het weghalen van graffiti is voor Enexis niet haalbaar. Wij hanteren daarom een gedoogbeleid en maken alleen aanstootgevende of discriminerende teksten onleesbaar. Voor het doorgeven van dit soort teksten kunt u bellen naar onze klantenservice op 088 857 22 22. Ook kunt u dit doorgeven via het contactformulier.