BlokStroom

Staat u op de wachtlijst voor meer transportcapaciteit voor afname? Met BlokStroom heeft u de kans om in de tussentijd toch extra vermogen af te nemen. Dat doet u op vaste momenten.

Bedrijven in schemering

Wat is BlokStroom?

Op veel plekken zit het stroomnet vol. Hierdoor staan veel klanten op de wachtlijst met hun aanvraag voor transportcapaciteit voor het afnemen van (extra) elektriciteit. De wachtperiode is momenteel gemiddeld 4 à 5 jaar en kan oplopen tot 8 à 10 jaar. Met BlokStroom is het mogelijk om onder voorwaarden toch (extra) elektriciteit af te nemen.

Staat u op de wachtlijst voor (extra) transportcapaciteit? Dan bieden wij u de mogelijkheid om buiten piekuren extra vermogen te gebruiken. Dit kan binnen vaste tijdsblokken, die we in een contract met u vastleggen.

Hoe werkt BlokStroom?

BlokStroom werkt met vaste tijdsblokken, ook wel tijdvensters genoemd. Dit zijn de momenten waarop u uw gewenste extra vermogen kunt afnemen. Per transformatorstation bekijken we hoeveel extra capaciteit beschikbaar is en op welk moment. We hebben 2 tijdvensters: 

  • Nachtvenster: van 00.00 tot 06:00 uur
  • Zomervenster: van 1 mei tot en met 30 september

Is BlokStroom geschikt voor mij?

BlokStroom is interessant voor u als u op de wachtlijst staat voor transportcapaciteit voor het afnemen van (extra) elektriciteit én u flexibel wilt zijn in uw energiegebruik. 

Of u in aanmerking komt voor BlokStroom hangt af van: 

  • het transportvermogen dat u heeft aangevraagd;
  • de beschikbare capaciteit in uw buurt;
  • de situatie op het station waarop uw bedrijf is aangesloten.

Welke voordelen levert BlokStroom mij op?

  • Extra capaciteit voor het afnemen van elektriciteit op momenten dat er ruimte beschikbaar is op het elektriciteitsnet. 
  • Op de andere momenten houdt u uw huidige vermogen. 
  • U betaalt alleen voor het extra vermogen tijdens de aan u toegewezen tijdsvensters. 
  • Uw aanvraag voor extra transportvermogen blijft op de wachtlijst staan. 

Hoe kan ik deelnemen aan BlokStroom?

U kunt alleen deelnemen aan BlokStroom als u van ons een aanbod krijgt. Staat u bovenaan de wachtlijst, dan krijgt als eerste een uitnodiging om deel te nemen. Heeft u geen interesse? Dan krijgt de volgende op de wachtlijst een aanbod. Dit doen we tot alle beschikbare capaciteit voor BlokStroom op is.

Veelgestelde vragen over BlokStroom

  • U kunt zich niet aanmelden. U kunt alleen deelnemen aan BlokStroom als u van ons een aanbod krijgt. Staat u bovenaan de wachtlijst, dan krijgt als eerste een uitnodiging om deel te nemen. Heeft u geen interesse? Dan krijgt de volgende op de wachtlijst een aanbod. Dit doen we tot alle beschikbare capaciteit voor BlokStroom op is.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Nee, u krijgt geen vergoeding als u deelneemt aan BlokStroom.  

    Bij BlokStroom betaalt u vooraf netwerkkosten voor uw huidige vermogen plus het gewenste extra vermogen waarmee u op de wachtlijst staat. U kunt het gewenste extra vermogen alleen afnemen in bepaalde tijdsvensters. Daarom krijgt u elke maand geld terug voor de momenten waarop u dit vermogen niet kunt afnemen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Uw contract voor BlokStroom loopt totdat de aangevraagde capaciteit, waarmee u op de wachtlijst staat, aan u wordt toegewezen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Nee, de tijdsvensters in uw contract kunt u niet aanpassen.

    De tijdsvensters zijn vooraf bepaald en ontworpen om de beschikbare capaciteit zo goed mogelijk te gebruiken.

    Let op: Tijdens de looptijd van uw contract behouden wij wel het recht om uw tijdsvenster(s) aan te passen. Dit doen wij alleen wanneer overbelasting op het net dreigt. We geven dit op tijd aan u door.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Ja, uw aanvraag blijft geldig en u houdt uw plek op de wachtlijst. 

    Deelname aan BlokStroom is niet verplicht. Heeft u geen interesse? Dan benaderen wij de volgende klant op de wachtlijst.

    Heeft dit antwoord u geholpen?

Meer weten?

Heeft u vragen over BlokStroom? Neem dan contact met ons op door een e-mail te sturen naar flexproducten@enexis.nl. We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.