Werken aan het stroomnet
In de afgelopen jaren zat u als klant van ons ongeveer een kwartier per jaar zonder stroom. Daarmee is ons stroomnet 1 van de betrouwbaarste ter wereld.

Onderhoud van ons elektriciteitsnet
Ons elektriciteitsnet bestaat uit duizenden kilometers kabels en transformatorstations. Veel onderdelen gaan tientallen jaren mee. Daarom plannen we onderhoud ruim van tevoren. We willen onderdelen zo lang mogelijk blijven gebruiken, maar vervangen ze op tijd om storingen te voorkomen. Dit doen we buurt voor buurt. Hiermee vernieuwen en verbeteren we ons stroomnet. Dit noemen we Buurtaanpak. Met deze aanpak beperken we de overlast en werken we sneller. We leggen nieuwe, dikkere kabels en bouwen en verbeteren elektriciteitshuisjes. Dat is nodig om iedereen nu en in de toekomst te voorzien van een betrouwbaar stroomnet.
Wat merkt u van ons onderhoud?
Van de meeste werkzaamheden merkt u weinig. Soms moeten we onderdelen vervangen, zoals hoofdkabels of huisaansluitingen. Dan breken we de straat open en onderbreken we tijdelijk de stroom. Ook bij het vervangen van een transformatorstation kan de stroom uitvallen.
We proberen de overlast zo klein mogelijk te houden. Daarom stemmen we onze planning af met bijvoorbeeld de gemeente. Zo combineren we het vervangen van kabels met onderhoud aan riolering of waterleiding. Dan hoeft de straat maar 1 keer open. Als we in uw buurt werken, kunt u werkverkeer zien en soms is er (geluids)overlast. We zorgen dat woningen bereikbaar blijven en zetten verkeersmaatregelen in. Soms kunt u niet met de auto bij uw huis komen, maar wel lopend. Als we de stroom tijdelijk moeten onderbreken, laten we dat vooraf weten.
Actuele werkzaamheden
U ontvangt van ons altijd een brief met informatie over de stroomonderbreking:
- Minimaal 3 werkdagen van tevoren.
- Voor bedrijven met een grootzakelijke aansluiting: minimaal 10 werkdagen van tevoren.
Weten of er binnenkort werkzaamheden bij u in de buurt zijn? Bekijk dan de pagina actuele werkzaamheden.
We blijven verbeteren
We maken ons onderhoud steeds slimmer. Zo plaatsen we sensoren (DALI-boxen) in al onze transformatorstations. Deze sensoren geven ons informatie over:
- overbelasting van een transformator
- luchtvochtigheid in een station
- hoeveel stroom er wordt opgewekt en gebruikt
Met deze gegevens weten we beter wanneer onderdelen vervangen moeten worden. Zo voorkomen we storingen en zorgen we dat het stroomnet klaar is voor de toekomst. Dit helpt ons ook bij de energietransitie.
Wie betaalt het onderhoud van het elektriciteitsnet?
Iedereen met een elektriciteitsaansluiting betaalt mee aan het onderhoud van het stroomnet. Op uw energierekening staat een bedrag voor:
- onderhoud en beheer van uw aansluiting
- onderhoud en beheer van het netwerk
Uw energieleverancier draagt dit bedrag af aan ons als netbeheerder. Hoeveel u betaalt, hangt af van de capaciteit van uw aansluiting.
Stroomstoringen oplossen
Heeft u geen stroom en denkt u dat er een storing is? Onze storingsdienst staat dag en nacht voor u klaar. Bekijk onze actuele storingen en lees hoe u een storing meldt.
Wist u dat 27% van de stroomstoringen in Nederland ontstaat door graafschade? Onze kabels zijn sterk, maar niet onbreekbaar. Een graafmachine of schop kan een kabel beschadigen. En dan valt de stroom uit.
Wilt u weten hoe u graafschade voorkomt? We leggen het graag uit.