Meterkastcontrole

De aansluitleiding en aansluitkabels, de energiemeters, de hoofdkraan en hoofdzekeringen in de meterkast zijn eigendom van Enexis Netbeheer. Een meterkast heeft soms onderhoud nodig. Daarom kunnen we bij u langskomen om de meterkast te controleren. Dan kijken we bijvoorbeeld wanneer u een nieuwe meter of aansluitleidingen nodig heeft. Of we kijken of er bijzondere omstandigheden zijn in de meterkast waar we rekening mee moeten houden, zoals bepaald materiaalgebruik. U krijgt altijd van tevoren een brief waarin we aangeven in welke periode we bij u langskomen voor een meterkastcontrole.

Monteur bij de meterkast

Hoe gaat een controle van de meterkast?

Tijdens de controle bekijkt de monteur de aansluiting en installatie in de meterkast. Zo bepaalt de monteur of en wanneer er extra werkzaamheden nodig zijn. Soms maakt de monteur ook foto's. Dit helpt ons in te schatten of werkzaamheden in de nabije toekomst nodig zijn. Het bezoek duurt ongeveer 30 minuten.

Wanneer past Enexis Netbeheer de meterkast aan?

Soms blijkt bij de controle dat de meterkast onderdelen of materialen bevat waarvoor we inmiddels nieuwere materialen gebruiken. Wij beoordelen wat aan vervanging toe is, zodat de meterkast daarna weer een tijd mee kan. De onderdelen waarvoor wij als Enexis Netbeheer verantwoordelijk zijn, vervangen wij voor u. Hiervoor maken wij met u een nieuwe afspraak. U krijgt van ons een afspraakbrief met een datum en tijdstip waarop wij de werkzaamheden komen uitvoeren.

De voordelen van een goed onderhouden meterkast

Wanneer het nodig is, vervangt de monteur onderdelen van de meterkast. Dat heeft de volgende voordelen:

  • Wij vervangen de onderdelen (denk aan bedrading, aansluitkasten en kabels) die op de bestaande hoofdzekeringkast zijn aangesloten. Dit geldt alleen voor het meterkastgedeelte waar Enexis Netbeheer voor verantwoordelijk is. Zo kan de meterkast weer een hele tijd mee.
  • Dankzij de nieuwe materialen is de kans op storingen veel kleiner.
  • Soms moeten we de hele installatie vernieuwen. Heeft u bijvoorbeeld nog een analoge meter? Dan vervangen we die direct door een nieuwe slimme meter. Wilt u geen slimme meter? Geef dit dan door aan onze monteur wanneer die de meter komt plaatsen. We plaatsen dan een niet-slimme digitale meter.

Veelgestelde vragen meterkastcontrole

  • Ja, de installatie is veilig. Wij controleren deze uit voorzorg om te kijken of vernieuwing nodig is. Wanneer het nodig is, vervangen we onderdelen zodat de installatie weer een tijd mee kan.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Nee, dat kan helaas niet. We maken onze planning op volgorde van de leeftijd van de aansluiting en/of installatie en beginnen bij de oudste. We nemen contact met u op voor een afspraak.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Nee, tijdens de controle bekijkt de monteur alleen de aansluiting en installatie. Alleen als blijkt dat vernieuwing van de hele installatie en/of aansluiting nodig is, maken we hiervoor met u een nieuwe afspraak. Als u dat wilt, plaatsen we tijdens de nieuwe afspraak een nieuwe slimme meter.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • U mag ook kiezen voor een digitale niet-slimme meter. U geeft uw voorkeur aan bij onze monteur wanneer die de meter komt plaatsen. De monteur heeft altijd beide type meters bij zich.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Dat kunnen we helaas van tevoren niet zeggen. Wij komen in de periode die in de brief staat. Als u niet thuis bent, laat de monteur een kaartje achter met ons telefoonnummer, zodat u een nieuwe afspraak kunt maken. Soms is het voor ons voldoende om maar een aantal woningen in uw straat of gebouw te controleren. Vergelijkbare woningen in een straat of gebouw hebben namelijk vaak eenzelfde installatie. U hoeft niets te doen als we niet zijn geweest in de periode die we hebben aangekondigd en als u geen kaartje heeft gehad.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Nee, dat kan helaas niet. Als u niet thuis bent, laat de monteur een kaartje achter met ons telefoonnummer, zodat u een nieuwe afspraak kunt maken.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Enexis Netbeheer werkt met eigen monteurs en monteurs van aannemers met wie wij samenwerken. Op de lijst van aannemers met wie we samenwerken ziet u welke aannemers gemachtigd zijn om voor ons werkzaamheden uit te voeren. Monteurs van aannemers hebben altijd een eigen bedrijfspas en een brief van Enexis Netbeheer die aantoont dat zij voor ons mogen werken. U mag hier altijd naar vragen.

    Onze eigen monteurs herkent u aan:

    • Herkenbare kleding met logo’s van Enexis Netbeheer.
    • Een herkenbare bedrijfsbus met logo’s van Enexis Netbeheer.
    • Een bedrijfspas waarmee zij zich legitimeren. U mag hier altijd naar vragen.
    • Het tijdstip waarop zij aanbellen. Onze monteurs komen niet na 16.30 uur bij u aan de deur. Alleen als er een storing is, komen zij op een later tijdstip. Komen er ’s avonds monteurs aan de deur? Dan kunt u ze herkennen aan de hierboven genoemde beschrijving.

    Twijfelt u of vertrouwt u de situatie niet? Neem dan contact op met onze Klantenservice of waarschuw de politie.


    Heeft dit antwoord u geholpen?