Ongeschikte energiemeters vervangen
We gebruiken energie anders dan vroeger. We gebruiken nu veel meer stroom en leveren stroom terug. Daarom is er vanaf 1 januari 2026 een nieuwe Energiewet. Daarin staat dat een elektriciteitsmeter verbruik en teruggeleverde energie apart moet kunnen meten. Heeft u nog een elektriciteitsmeter in uw meterkast die dit niet kan? Dan vervangen we deze binnenkort.
Direct doen
Heeft u een brief gehad? Log dan in met de werkopdrachtcode, uw postcode en huisnummer om een afspraak te maken.

Waarom verdwijnen deze meters?
Volgens de nieuwe Energiewet moet elke meter het stroomverbruik en de teruglevering van stroom apart kunnen meten. We zijn daarom verplicht om alle meters die dit niet kunnen, te vervangen door een slimme of digitale energiemeter. Heeft u nog een ongeschikte meter in uw meterkast? Dan krijgt u van ons een brief om een afspraak te maken om de meter gratis te laten vervangen.

Wat is er anders aan een slimme of digitale meter?
Bij ongeschikte meters ziet u niet hoeveel stroom u verbruikt en hoeveel u teruglevert. Met een slimme of digitale meter ziet u dat wel. Deze heeft verschillende telwerken die verbruikte energie en teruggeleverde energie apart meten. U ziet dus precies hoeveel u verbruikt en teruglevert. Zo betaalt u de juiste kosten en belastingen en ontvangt u de juiste vergoedingen. Ook voor ons is het belangrijk dat we inzicht krijgen in hoeveel stroom er wordt verbruikt en teruggeleverd. Zo kunnen we beter plannen waar we het stroomnet moeten uitbreiden of verzwaren.
Standaard plaatsen wij een slimme meter als we de oude meter vervangen. We vervangen dan ook de gasmeter. Wilt u liever geen slimme meter? Geef dit tijdens de afspraak bij u thuis door aan de monteur. U krijgt dan een digitale meter die niet slim is. Bij een digitale meter vervangen we alleen de elektriciteitsmeter.
Waarom is inzicht in het stroomnet nodig?
We gebruiken in Nederland steeds meer stroom en wekken ook steeds meer stroom zelf op, bijvoorbeeld met zonnepanelen. De stroom die we niet zelf gebruiken, leveren we terug aan het stroomnet. Maar doordat we steeds meer stroom gebruiken en terugleveren, raakt het stroomnet vol. Als het net vol is, is er geen ruimte meer voor nieuwe aansluitingen of wijzigingen van bestaande aansluitingen. Ook neemt de kans op storingen toe. Dit willen we zoveel mogelijk voorkomen. Daarom werken we hard aan het uitbreiden van het net. Door inzicht te krijgen in het huidige stroomnet, kunnen we beter plannen waar we moeten uitbreiden of verzwaren.
Voorkom extra kosten
We bieden iedereen met een ongeschikte meter nu gratis een nieuwe elektriciteitsmeter aan. Heeft u hiervoor een brief ontvangen? Maak dan binnen 6 weken na de datum van deze brief een afspraak. Doet u dit niet? Dan betaalt u zelf de kosten voor een nieuwe meter. Bekijk onze tarieven.
Maak een afspraak
U krijgt van ons een brief waarin we uitleggen hoe u een afspraak met ons maakt om de meter gratis te vervangen.
Maakt u geen afspraak of weigert u een nieuwe elektriciteitsmeter? Dan moeten wij uw gegevens doorgeven aan de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI). De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur houdt vanaf 2026 namens de overheid toezicht op de vervanging van ongeschikte energiemeters. De RDI controleert of klanten met een ongeschikte energiemeter, een nieuwe geschikte meter laten plaatsen. Dat heet de meewerkingsplicht. Daarnaast helpt de RDI met informatie over de keuze van geschikte energiemeters. Kijk voor meer informatie op de website van RDI.