Transportbedrijf René Lammers is goed op weg met elektrische vrachtwagens

“Onze chauffeurs zijn veel bewuster bezig dan bij diesel. Ze checken zelf: red ik het als ik zo rij? Dat is prachtig om te zien.”

Lees het verhaal

Bij Transportbedrijf René Lammers in Vlijmen draait alles om samenwerken. Samen als familie, samen met klanten, én samen met Enexis. Harriëtte van Oers leidt met haar zonen Bjorn en Rens Lammers het bedrijf dat al sinds 1991 actief is in bijzonder vervoer. Hun specialiteit? Het transport van zwaar materiaal voor railinfra, bouwbedrijven en drinkwaterbedrijven. “Wij willen bijdragen aan duurzaam transport,” zegt Harriëtte. Die mentaliteit is ook zichtbaar in hun aanpak van de energietransitie.

Wij geloven in een duurzame toekomst

“Wij lopen graag voorop,” vertelt Harriëtte. Die houding bracht het familiebedrijf ertoe om vijf jaar geleden te starten met de voorbereidingen voor elektrisch rijden. Niet omdat het moest, maar omdat ze geloven in een duurzame toekomst. Toen er ook nog een klant was die zero-emissie eist, gaf dat het laatste zetje. “Daar komt bij dat je vanaf 2030 niet meer met diesel de stad in mag. Wacht je te lang, dan ben je te laat. En dan kom je straks niet meer op je plek van bestemming,” zegt Rens.

Vooroplopen in elektrisch transport vraagt lef én samenwerking

“Een elektrische vrachtwagen is een grote investering en dat moeten we terugverdienen. Dat betekent dat klanten bereid moeten zijn om een ander tarief te betalen voor zero-emissie transport. En gelukkig zijn er dus klanten die hier net als wij in geloven. De aanschaf van de drie wagens die we nu hebben rijden, hebben we samen met onze opdrachtgever DSG Groep voorbereid en uitgevoerd,” vertelt Harriëtte. “Deze groothandel in bouwmaterialen wil samen met klanten, leveranciers en partners de transitie naar een duurzame en circulaire bouwsector helpen versnellen en wij wilden ook aan de slag, gewoon ergens beginnen.” Om zich voor te bereiden, bezocht Rens meerdere workshops van ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland, de Rabobank en de gemeente Heusden om zich te verdiepen in duurzaamheid en kennis op te doen van zero-emissie oplossingen. “Tegenwoordig kan ik ze vaak meer vertellen dan zij mij,” zegt hij lachend.

Slim laden is cruciaal 

René Lammers Transport investeerde ook in een laadplein. “Overdag is er niet altijd voldoende capaciteit op het net en zijn onze wagens vaak onderweg,” legt Rens uit. Slim laden is daarom cruciaal. “We hebben overleg gehad met Enexis en kozen toen voor Blokstroom Daarmee kunnen we 's nachts wanneer het net minder belast is extra stroom afnemen. Voor ons is dat ideaal: de vrachtwagens staan dan stil en kunnen rustig opladen.” En met het energiemanagementsysteem houdt Rens het verbruik nauwkeurig in de gaten zodat hij zijn gecontracteerd vermogen niet overschrijdt en zijn aansluiting efficiënter kan gebruiken. “Het is puzzelen, maar het werkt. De chauffeurs doen actief mee: zij monitoren hun rijstijl en wisselen tips uit om het verbruik te beperken.” 

Gebruik je vermogen zo efficiënt en flexibel mogelijk

“We willen nog meer elektrische vrachtwagens dan de drie die we nu hebben. Subsidies vanuit de overheid om duurzaam te worden kunnen daarbij helpen, maar zijn geen garantie. “We hebben er in het verleden drie gekregen, twee niet. Dan moet je keuzes maken,” zegt Harriëtte. “En we hebben ook extra netvermogen nodig om deze plannen door te zetten. We hebben twee aanvragen lopen, maar niemand weet of en wanneer het komt,” licht Rens verder toe. Dus blijft het bedrijf investeren in oplossingen om hun netvermogen zo efficiënt en flexibel mogelijk te gebruiken en komen er zonnepanelen op het nieuwe dak. Ook verlichting en sensoren op het terrein zijn aangepast om energie te besparen. Batterijopslag is nu nog te duur, maar staat op de lange termijn wel op de radar.

Doener van de maand

Vooroplopen in verduurzaming blijft niet onopgemerkt. De gemeente Heusden verleende transportbedrijf René Lammers Transport de titel Doener van de Maand. “Opeens stond de wethouder met bloemen en taart op de stoep. Die erkenning voelt als een beloning voor jaren van investeren en doorzetten,” zegt Harriëtte. En ze kregen niet alleen erkenning van de gemeente, maar ook van vakorganisaties en leveranciers. Zo verschenen er interviews bij Transport Online en bij truckfabrikanten Scania en Volvo. “Het is mooi dat mensen zien wat we doen en wat er kan,” beaamt Rens. “Misschien inspireert het anderen om ook in beweging te komen.”

De blik op de toekomst

Over de toekomst zijn Harriëtte en Rens optimistisch. "Voor 2030 willen we de helft van ons wagenpark elektrisch hebben. Dat gaat lukken.” zeggen ze vastberaden. “Vooroplopen is spannend, maar geeft ook voldoening. Wij zijn blij dat we niet hebben gewacht,” zegt Rens. Steeds vaker gaat het gesprek over samenwerken met andere bedrijven en over slim omgaan met het stroomnet. Maar ook over nieuwe vormen van stadsdistributie, zoals gezamenlijke hubs waarbij producten van een distributiepunt met een elektrische vrachtwagen naar de eindbestemming worden gebracht. “Het gaat niet alleen om stroom en techniek, maar ook om een andere manier van werken.” En het belangrijkste, sluit Harriëtte af: “Alleen kun je het niet. Je moet het samen doen.” 

 

Wat kunt u doen? Stappenplan bij netcongestie

We gebruiken met z’n allen steeds meer stroom en leveren steeds meer terug. Deze groei gaat zo snel dat ons energienet het niet meer kan bijbenen. Het leidt tot netcongestie: het net zit vol. Wilt u uitbreiden, verduurzamen of elektrificeren? De kans is groot dat u een andere aansluiting of meer vermogen nodig heeft en daarvoor op de wachtlijst komt. Wacht niet af. Ontdek met ons stappenplan wat u nu al kunt doen. Ieder bedrijf kan stappen nemen om slim om te gaan met netcongestie, zelf of samen met andere bedrijven.

Meld u aan voor onze zakelijke nieuwsbrief

  • Ontvang 4 keer per jaar onze nieuwsbrief per e-mail
  • Speciaal voor grootzakelijke klanten
  • Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom het energienet