Problemen met de omvormer

Heeft de omvormer van uw zonnepanelen zichzelf uitgeschakeld? Dan is er misschien geen storing, maar hebt u mogelijk  last van spanningsproblemen. We leggen u uit hoe dit komt, wat u zelf kunt doen en wat wij doen om spanningsproblemen tegen te gaan.

Energietransitie

Waarom valt de omvormer van mijn zonnepanelen uit?

De omvormer van uw zonnepanelen schakelt zichzelf uit wanneer de spanning te hoog wordt. Doet hij dit niet? Dan kunnen uw zonnepanelen en andere apparatuur stuk gaan. Vooral op dagen met veel zon wordt er veel stroom tegelijk opgewekt. Deze opgewekte stroom wordt vaak niet direct verbruikt. maar gaat terug het net in. Als dit massaal gebeurt, kan dit voor te hoge spanning op ons net zorgen en ontstaan er problemen. Zakt de spanning weer naar een normaal niveau? Dan schakelt de omvormer (meestal) vanzelf weer in. Het is verstandig om altijd te controleren of de omvormer weer aanstaat.

Hoe kan ik voorkomen dat mijn omvormer uitvalt?

Het is erg vervelend wanneer u geen stroom kunt opwekken en terugleveren aan het net. Op momenten dat er veel zon schijnt, is het belangrijk om juist dan stroom te verbruiken. Hierdoor is de kans kleiner dat de omvormer uitvalt. 

Wat kunt u doen op zonnige dagen?

  • Draai een wasje;

  • Zet de vaatwasser aan;

  • Laad uw elektrische auto op;

  • Zet de airco aan.

Er zijn tegenwoordig ook ‘slimme’ wasmachines, vaatwassers en laadpalen. Deze zijn zo in te stellen dat ze vanzelf aangaan als uw zonnepanelen (veel) stroom opwekken.

Extra tips: 

  • Vraag een erkend installateur of de huidige capaciteit van uw aansluiting past bij uw zonnepanelen.  De installateur kan ook direct voor u controleren of de zonnepanelen goed zijn aangesloten (zoals juiste aansluitkabel en faseaansluiting). 

  • Meld uw  zonnepanelen aan op energieleveren.nl.  Hierdoor krijgen we beter inzicht in waar we het elektriciteitsnet moeten uitbreiden en kunnen we spanningsproblemen in de toekomst beperken. 

Als dit niet helpt, meld dan uw spanningsprobleem bij ons. 

Hoe meld ik een spanningsprobleem en wat gebeurt er daarna?

  1. Doe een melding

    Bel het Nationaal Storingsnummer 0800 9009 en meld de spanningsproblemen. U ontvangt een e-mail ter bevestiging.

  2. Vooronderzoek

    De melding wordt doorgezet naar 1 van onze technische experts en gaat het onderzoeken. De expert neemt contact met u om de vervolgstappen aan te geven.

  3. Meting spanningskwaliteit

    Na het vooronderzoek is soms een meting nodig. Wij sporen dan afwijkingen op die uw problemen kunnen verklaren. Deze afwijkingen noemen wij spanningsverschijnselen. Een meting voeren wij bij u thuis uit of in uw buurt. Wij houden u per e-mail op de hoogte. Een meting bij u thuis duurt gemiddeld 30 minuten. Soms is een half uur meten niet genoeg en plaatsen we meetapparatuur voor 7 dagen. De apparatuur halen we in overleg met u weer op. Deze gegevens worden uitgebreid geanalyseerd. Binnen 1 tot 3 maanden nemen wij contact met u op.

  4. Werkzaamheden

    Wij plannen werkzaamheden in wanneer de spanningskwaliteit niet in orde is. Er zijn 2 mogelijkheden. Soms kunnen wij met een kleine aanpassing de spanningsproblemen binnen 1 tot 3 maanden oplossen. Maar door veranderingen in uw omgeving kunnen de problemen terugkomen. Bijvoorbeeld wanneer er meer zonnepanelen bijkomen. Dan is uitbreiding van ons elektriciteitsnet nodig. Is een kleine aanpassing niet mogelijk dan is netuitbreiding de enige optie. Wij laten u ongeveer 2 maanden vooraf weten dat de werkzaamheden gaan starten.

  5. Afronding

    Als het werk gedaan is, krijgt u van ons een e-mail waarin staat dat uw spanningsproblemen zijn opgelost.

Let op! Langere doorlooptijd

Momenteel is het drukker dan normaal. Hierdoor kan het wat langer duren voor u van ons hoort. Wij vragen om uw begrip en geduld.

Waarom duurt het zo lang voordat spanningsproblemen zijn opgelost?

Door de energietransitie is het gebruik van ons stroomnet enorm toegenomen. We lopen hierbij tegen meerdere uitdagingen aan. Zo hebben wij een tekort aan technisch personeel en materialen. Ook is er is sommige wijken bijna geen ruimte meer voor extra elektriciteitskabels of -huisjes omdat het  onder de grond steeds voller wordt.  Met deze uitdagingen kan het in sommige gebieden meerdere jaren duren voor we aan het werk kunnen.

Veelgestelde vragen over spanningsproblemen

  • Het Nederlandse laagspanningsnet heeft een spanningsniveau van 230 volt. De spanning mag maximaal 10% afwijken. Om te voorkomen dat apparatuur niet of slecht werkt, moet elk aansluitpunt in het laagspanningsnet een spanning hebben tussen de 207 en 253 volt. Komt het spanningsniveau onder of boven deze grenzen, dan kunnen er spanningsproblemen ontstaan.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • De spanningskwaliteit wordt goed gemonitord en gemeten door alle netbeheerders. Een onafhankelijke partij analyseert de metingen en stelt jaarlijks een rapport op dat door Netbeheer Nederland wordt uitgegeven. Door alles goed in de gaten te houden zien we waar problemen ontstaan en waar we actie moeten ondernemen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Wij hebben geen compensatievergoeding voor gemiste opbrengsten door teruglevering.

    Heeft dit antwoord u geholpen?