Netbewust thuisladen

Netbewust thuisladen is laden binnen de grenzen van ons stroomnet. Zo gebruiken we het stroomnet zo goed mogelijk en verkleinen we de kans op overbelasting in een wijk. Lees hier wat netbewust laden is, wat de voordelen zijn en hoe we dit getest hebben met een pilot.

Laadpaal elektrische auto man

Wat is netbewust thuisladen?

Netbewust thuisladen is een slimme geautomatiseerde manier om uw elektrische auto via uw eigen laadpaal op te laden. Bij netbewust thuisladen houdt u rekening met de drukte op het stroomnet. Hierdoor laadt u uw auto op, op momenten dat het beter is voor het net en goedkoper voor u. Dit zorgt voor een beter gebruik van het stroomnet en verkleint de kans op overbelasting.

Waarom netbewust thuisladen?

Door de groei van elektrische auto's, apparaten en warmtepompen, raakt het stroomnet in sommige woonwijken overbelast. Netbewust thuisladen helpt de kans op overbelasting te verkleinen door auto's op slimme momenten op te laden. Het thuisladen van auto's heeft namelijk een grote impact op ons net. Vaak ontstaat er in de winter een piek op het stroomnet tussen 17.00 en 21.00 uur. Dan komen veel mensen thuis en gaan tegelijkertijd veel stroom verbruiken. Door het opladen van auto's te spreiden en minder stroom te verbruiken tijdens deze piekmomenten, wordt het stroomnet minder belast.

Opladen elektrische auto close up

Start pilot voor netbewust thuisladen

In samenwerking met Liander en laadaanbieders ANWB, Vattenfall en Eneco eMobility hebben we in de winter van 2025 een pilot gehouden. Deze pilot helpt om netbewust thuisladen voor u mogelijk te maken. We hebben onderzocht hoe dit het beste voor u geregeld kan worden, met een app of via de laadpaal. Tijdens piekmomenten werd uw auto automatisch niet of minder snel geladen. Hierdoor duurde het langer voordat de accu vol was, maar voor de meeste huishoudens was dit geen probleem, omdat de auto pas de volgende ochtend weer nodig was.

Voortgang van de pilot

Samen met aanbieders van laaddiensten en andere netbeheerders hebben we getest of we de laadcapaciteit via software kunnen beperken. Het doel was om auto's in de winter binnen bepaalde uren maximaal met 4 kilowatt te laten laden in plaats van 11 kilowatt. Toen dit bleek te werken, hebben we een pilot opgezet in een geschikt gebied. We gaan nu verder om netbewust thuisladen op grote schaal beschikbaar te maken. We verwachten dit in het najaar van 2025 te introduceren in gebieden waar het druk is op het stroomnet.

Wat is de uitkomst van de pilot?

De pilot is succesvol afgerond. De grootste verschuiving in stroomgebruik werd bereikt bij huishoudens met een vast stroomtarief. Hun gemiddelde stroomgebruik tijdens de avondpiek werd met wel 68% verminderd. Voor deze groep is een financiële vergoeding belangrijk als zij bereid zijn hun laadsessies te verplaatsen.

Met bijna 400.000 thuislaadpunten biedt netbewust thuisladen een veelbelovende oplossing voor de drukte op het stroomnet.

Veelgestelde vragen

  • Dit is niet meer mogelijk. De pilot is afgelopen. De uitkomsten van het onderzoeksrapport vindt u hier. We gaan nu hard aan de slag met deze resultaten om netbewust thuisladen op grote schaal beschikbaar te maken in Nederland.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Deelnemers kregen een vergoeding, gebaseerd op het huidige netbeheerderstarief. De verlaging van het laadvermogen tijdens drukke uren beperkt uw vrijheid om te laden zoals u normaal zou doen. Door een korting wordt dit verlies gecompenseerd.

    Heeft dit antwoord u geholpen?