Problemen met de meter

Het komt zelden voor dat een gas- of elektriciteitsmeter kapot gaat of niet werkt. Hier vindt u een overzicht van vragen en oplossingen wanneer u toch problemen hebt met de meter. 

Man met meter

Problemen met de slimme meter

  • Is uw meterstand (al enige tijd) niet beschikbaar in de app en/of verbruiksmanager? Dan is er sprake van een individuele storing. Mogelijk hebt u dit ook al van uw energieleverancier gehoord. Dit hoeft u niet meer aan ons door te geven. Wij signaleren zelf of er bij u een storing is en proberen de storing op afstand op te lossen. Mocht dit niet lukken, dan maken we een afspraak met u om langs te komen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Na het plaatsen van een slimme meter, wordt deze op afstand geactiveerd. Dit duurt tot maximaal 14 dagen. In die periode is het normaal dat alleen T1 (telwerk) oploopt en T2, T3 en T4 stilstaan (als u elektriciteit teruglevert loopt ook T3 op). Is dit na 14 dagen nog steeds zo? Bel dan onze Klantenservice.  

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • U hoeft niets te doen als u een foutmelding ziet op het display van een slimme meter. De slimme meter stuurt de foutmelding aan ons door. We lossen deze op afstand op. Als dat niet mogelijk is, maken wij een afspraak met u om de foutmelding bij u thuis te verhelpen.

    Wilt u de meterstanden aflezen, maar kunt u deze door de foutmeldingen in het display niet lezen? Bel dan met het Nationaal Storingsnummer op: 0800 9009.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Op de meter loopt maar 1 stand op terwijl u bij dubbeltarief verwacht dat er 2 standen oplopen. Uw meter schakelt 's morgens en 's avonds dus niet over op het andere tarief. U kunt dan het volgende doen:

    • Bekijk de handleiding: bij sommige meters staan er 2 standen tegelijk in beeld, op andere meters wisselen standen elkaar af in het display.
    • Als u energie tegen dubbeltarief afneemt en toch maar 1 stand op de meter ziet oplopen en de meter niet overschakelt op het juiste tarief, kunt u bellen met het Nationaal Storingsnummer op: 0800 9009. Een monteur komt langs om het probleem te verhelpen. In sommige gevallen is het nodig om uw meter (kosteloos) te vervangen. De monteur plaatst dan een slimme meter die wij op afstand kunnen uitlezen. Wilt u niet dat wij uw meterstanden op afstand kunnen uitlezen? Dan kunt u de meter administratief laten uitzetten na de installatie.

    Let op: soms geven energieverbruiksmanagers die zijn aangesloten op een slimme meter niet de juiste tarieftijden weer, terwijl de meter dit wel goed doet. Controleer dus of dit het geval is.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Als u elektriciteit tegen enkeltarief afneemt, kan het gebeuren dat u 2 standen ziet oplopen. Dit komt omdat de slimme meter zo ingesteld wordt om tussen de 2 telwerken te schakelen. Om uw totale verbruik te bepalen, telt u ze bij elkaar op. Voor de jaarafrekening die u van uw energieleverancier krijgt, geeft u allebei de meterstanden door aan uw energieleverancier. Als u een slimme meter hebt, krijgt uw energieleverancier beide standen van ons door.

    Uw leverancier telt de verbruiken bij elkaar op en maakt uw jaarafrekening op. Op de jaarafrekening kunt u controleren of u uw elektriciteit daadwerkelijk tegen enkeltarief afneemt. Wilt u overstappen op een ander tarief? Dat regelt u bij uw energieleverancier.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Neem contact op met de leverancier van de energieverbruiksmanager. Wij kunnen u niet verder helpen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?

Aflezen van de meter

  • Kunt u de gegevens op het scherm van uw elektriciteitsmeter niet (meer) goed lezen, bijvoorbeeld door condens of kapot glas? Bel dan naar het Nationaal Storingsnummer (0800 9009). Een monteur komt langs om het probleem te verhelpen. In de meeste gevallen vervangt de monteur (kosteloos) de meter voor een slimme meter. Wilt u dit niet? Dan kunt u dat aangeven.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Blijft het display van de meter leeg?

    • Bij sommige metertypes moet u eerst een knop indrukken voor er meterstanden verschijnen in het display. Kijk in de handleiding van de meter hoe het display werkt en wat u moet doen.
    • Hebt u (de afgelopen dagen) vaker standen afgelezen, maar blijft het scherm nu ineens leeg? Dan kan het zijn dat u de volgende dag wel gewoon standen kunt uitlezen. In sommige meters van het merk Landis & Gyr is een beveiliging ingebouwd om de batterij te sparen. Als u maximaal 1 keer per dag standen afleest, voorkomt u dat deze beveiliging in werking treedt. Wilt u uw energieverbruik nauwkeuriger bijhouden? Dan kunt u overwegen om een energieverbruiksmanager te kopen.

    Als u deze 2 dingen hebt gecontroleerd en het display werkt nog steeds niet, kunt u het probleem melden bij het Nationaal Storingsnummer (0800 9009). Een monteur komt langs om het probleem te verhelpen. In de meeste gevallen vervangt de monteur (kosteloos) de meter voor een slimme meter. Wilt u dit niet? Dan kunt u dat aangeven. 

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Bij sommige metertypes moet u een knop indrukken om de verschillende standen te zien. Kijk in de handleiding van de meter hoe die werkt. Komt u er niet uit? Bel dan onze Klantenservice.

    Hebt u een slimme meter? Dan kunt u de handleiding onderaan deze pagina downloaden. Van andere type meters hebben we online geen handleiding beschikbaar.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Wanneer het mechanische telwerk van de gas- of elektriciteitsmeter blijft hangen, kunt u het Nationaal Storingsnummer bellen op: 0800 9009. Een monteur komt langs om het probleem te verhelpen.

    In de meeste gevallen vervangt de monteur (kosteloos) de meter voor een slimme meter. Wilt u dit niet? Dan kunt u dat aangeven. 

    Heeft dit antwoord u geholpen?

Meterstand en verbruik

  • Met vragen of opmerkingen over uw meterstanden kunt u contact opnemen met uw energieleverancier. Die is verantwoordelijk voor een correcte verwerking van uw standen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Doordat we elke meter die we installeren testen, komt het zelden voor dat een meter niet goed meet. Denkt u dat uw meter niet goed meet omdat u meer energie verbruikt dan u verwacht? Kijk of één van de onderstaande punten op uw situatie van toepassing is:

    Controleer de meterstanden op de jaarafrekening

    Controleer of de meterstanden die op de jaarafrekening van uw energieleverancier staan, juist zijn. Hebt u andere meterstanden doorgegeven of staan er berekende meterstanden op uw factuur? Neem dan contact op met uw energieleverancier. Het verbruik dat op uw factuur staat, is dan niet het verbruik dat u daadwerkelijk hebt afgenomen en kan de reden zijn voor de hoge rekening.

    Ga na of de situatie bij u thuis is veranderd. De volgende situaties kunnen voor een hoger elektriciteitsverbruik zorgen:

    • De woning is verbouwd. Tijdens een verbouwing wordt vaak zware apparatuur ingezet zoals bouwdrogers, elektrische kachels, bouwlampen, of andere apparatuur. Deze staan vaak lange tijd aan en verbruiken veel energie.
    • U hebt nieuwe apparaten aangeschaft of in gebruik genomen. Of u bent apparaten meer of anders gaan gebruiken.
    • Uw gezinssamenstelling is veranderd. Dit kan een hoger elektriciteitsverbruik veroorzaken omdat apparaten vaker aan staan.
    • Er is iemand meer thuis of meer thuis gaan werken.
    • U bent van koken op gas overgestapt op koken op inductie of keramisch.
    • U hebt een aantal verouderde of kapotte apparaten in huis. De kans is groter dat een ouder apparaat niet meer optimaal werkt en dat het daardoor extra elektriciteit verbruikt. Apparaten die niet goed werken kunnen (veel) meer energie verbruiken dan nieuwe. Een koelkast verbruikt bijvoorbeeld veel meer elektriciteit als de deur niet meer helemaal goed sluit.

    Niets gevonden?

    Laat een erkende installateur uw apparaten controleren. Een installateur kan een inschatting maken van de hoeveelheid elektriciteit die u zou verbruiken met de apparaten die u in huis hebt. Als uw daadwerkelijke verbruik hoger is, kan hij nagaan waar het hoge verbruik vandaan komt. Goed om te weten is dat de kosten voor de installateur voor uw eigen rekening zijn.

    Meterijking

    Hebt u zelf alles geprobeerd en kan ook de installateur niets vinden? Dan is het mogelijk om te laten controleren of uw meter de juiste meterstanden meet. U vraagt dan een meterijking aan. Neem daarvoor contact op met onze Klantenservice. Eerst vindt er een telefonisch intakegesprek plaats en zo nodig krijgt u informatie over hoe u het meteronderzoek aan kunt vragen. 

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Doordat we elke meter die we installeren testen, komt het zelden voor dat een meter niet goed meet. Denkt u dat uw meter niet goed meet omdat u meer energie verbruikt dan u verwacht? Kijk of één van de onderstaande punten op uw situatie van toepassing is:

    Controleer de meterstanden op de jaarafrekening

    Controleer of de meterstanden die op de jaarafrekening van uw energieleverancier staan, juist zijn. Hebt u andere meterstanden doorgegeven of staan er berekende meterstanden op uw factuur? Neem dan contact op met uw energieleverancier. Het verbruik dat op uw factuur staat, is dan niet het verbruik dat u daadwerkelijk hebt afgenomen en kan de reden zijn voor de hoge rekening.

    Ga na of de situatie bij u thuis is veranderd. Zaken die voor een hoger gasverbruik kunnen zorgen zijn:

    • Aanbouw of uitbreiding van uw huis. Er moet een groter oppervlak verwarmd worden.
    • U hebt nieuwe apparaten aangeschaft of in gebruik genomen. Of u bent apparaten meer of anders gaan gebruiken.
    • Er is iemand meer thuis of meer thuis gaan werken, waardoor de verwarming vaker aanstaat.
    • Het was een langere en/of koudere winter
    • De klokthermostaat is niet goed ingesteld, waardoor de verwarming ook overdag staat te loeien.
    • Kapotte of verouderde apparaten

    Niets gevonden?

    Laat een erkende installateur uw apparaten controleren. Een installateur kan een inschatting maken van de hoeveelheid gas die u zou verbruiken met de apparaten die u in huis hebt. Als uw daadwerkelijke verbruik hoger is, kan hij nagaan waar het hoge verbruik vandaan komt. Of controleren of er ergens een gaslek zit. Goed om te weten is dat de kosten voor de installateur voor uw eigen rekening zijn.

    Meterijking

    Hebt u zelf alles geprobeerd en kan ook de installateur niets vinden? Dan is het mogelijk om te laten controleren of uw meter de juiste meterstanden meet. U vraagt dan een meterijking aan. Neem daarvoor contact op met onze Klantenservice. Eerst vindt er een telefonisch intakegesprek plaats en zo nodig krijgt u informatie over hoe u het meteronderzoek aan kunt vragen. 

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Doordat we elke meter die we installeren testen, komt het zelden voor dat een meter niet goed meet. Bent u er toch van overtuigd dat uw meter niet goed meet? Dan kunt u een meterijking aanvragen via onze Klantenservice. Aan een meterijking zijn kosten verbonden. Als na de meterijking blijkt dat de meter inderdaad niet goed werkt, ontvangt u de kosten voor de meterijking van ons terug.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • U kunt het volgende doen:

    Terugleveren melden

    Als u energie gaat terugleveren aan het net met bijvoorbeeld zonnepanelen, moet u dit melden. Wij controleren dan of u een geschikte meter hebt en zorgen ervoor dat u de juiste terugleververgoeding krijgt. Aanmelden regelt u op www.energieleveren.nl Uw gegevens komen dan automatisch bij ons terecht.

    Draaischijfmeter vervangen

    Hebt u nog een traditionele draaischijfmeter? Deze meter is niet geschikt voor het registreren van teruggeleverde energie. Daarom vervangen wij dit type meter standaard voor slimme meters. Als u energie gaat terugleveren en u hebt zich aangemeld via www.energieleveren.nl, dan benaderen wij u automatisch om uw meter te vervangen.

    Slimme meter uitlezen

    Een slimme meter kunnen wij op afstand uitlezen. Wilt u dit liever niet? Dan kunt u de meter administratief laten uitzetten na de installatie. Neem daarvoor contact op met onze Klantenservice.

    Heeft dit antwoord u geholpen?

Overige problemen met de meter

  • Door brand in de meterkast kan een onveilige situatie ontstaan.  Is er brand geweest in uw meterkast? Neem dan contact op met onze Klantenservice. Samen met u bepalen we de vervolgstappen. Is er op dit moment brand in de meterkast? Neem dan contact op met het Nationaal Storingsnummer op 0800 9009.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Neem bij diefstal van de gas- of elektriciteitsmeter zo snel mogelijk contact op met onze Klantenservice. Wanneer uw meter gestolen is, controleren we eerst of de situatie in uw meterkast veilig is. Daarna maken we een afspraak voor het plaatsen van een nieuwe meter.

    Kosten

    Als wij een nieuwe meter bij u komen installeren, betaalt u daar de plaatsingskosten voor. U hoeft deze kosten niet te betalen als:

    • u aangifte heeft gedaan bij de politie. In het proces verbaal staat dat uw meter is gestolen.
    • u ons het proces verbaal toestuurt. Dit kan per post (Postbus 586, 5201 AW ’s-Hertogenbosch) of per e-mail (klantenservice@enexis.nl).

    Aansluiting ook beschadigd?

    Als uw elektriciteitsaansluiting zwaar beschadigd is door de diefstal, is het vaak niet genoeg om alleen een nieuwe meter te plaatsen. Om ervoor te zorgen dat u weer energie af kunt nemen, moeten we dan de hele aansluiting vervangen. De kosten hiervoor zijn hoger dan wanneer we alleen uw meter vervangen. Bovendien betaalt u deze kosten zelf. Neem in dit geval contact op met uw verzekering. Meestal bent u verzekerd tegen deze kosten.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Wanneer de gas- of elektriciteitsmeter in uw meterkast bromt, zoemt of andere (harde) geluiden maakt, kunt u contact opnemen met het Nationaal Storingsnummer via het telefoonnummer 0800 9009. Een monteur komt langs om het probleem te verhelpen. In de meeste gevallen vervangt de monteur (kosteloos) de meter voor een slimme meter. Wilt u dit niet? Dan kunt u dat aangeven. 

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Op verschillende plaatsen zijn energiemeters verzegeld. U mag een zegel nooit verbreken. Is een zegel toch verbroken? Bel dan het Nationaal Storingsnummer op 0800 9009.

    Heeft dit antwoord u geholpen?

Geen antwoord op uw vraag?

Staat uw probleem er niet bij of werkt de geboden oplossing niet? Neem dan contact op met onze Klantenservice

Download de handleiding van de slimme meter

Wilt u weten hoe de slimme meter werkt? Hoe u meterstanden uitleest of wat een knipperend lampje betekent? In de handleiding van de slimme meter vindt u het antwoord op deze vragen. Let op: online zijn alleen handleidingen van slimme meters beschikbaar. Bekijk de bovenstaande problemen en antwoorden als u een ander type meter hebt. Staat uw probleem of de handleiding de van de meter er niet bij? Of bent u niet geholpen met het antwoord? Neem dan contact op met onze Klantenservice.