Veelgestelde vragen bij storingen

Alle veelgestelde vragen over storingen en de antwoorden hierop hebben wij hieronder voor u op een rij gezet en vindt u hieronder.

Staat (het antwoord op) uw vraag er niet tussen? Schroom dan niet om contact op te nemen met Klantenservice Zakelijk​.

​We doen er alles aan om storingen te voorkomen, maar helaas zijn storingen niet uit te sluiten. Wordt het netdeel waarop u bent aangesloten toch door een storing getroffen, dan meldt u dit via het Nationaal Storingsnummer 0800 9009 (gratis). Het nummer is dag en nacht bereikbaar. Houd uw postcode bij de hand. 

Het storingsnummer geldt niet voor storingen in uw eigen installatie. Bij een elektriciteitstoring hebben we dit stappenplan​ waarmee u zelf kan nagaan waar de storing zich voordoet en wat de vervolgstappen zijn.

​U belt het Nationaal Storingsnummer onder andere als:

  • u plotseling, zonder aanwijsbare reden geen energie meer hebt in uw pand;
  • u gas ruikt;
  • uw meter lawaai maakt;
  • een telwerk van uw meter ongewenst stil staat;
  • uw meter volledig stil staat of juist heel snel verbruik registreert.

​Als uw meter niet meer werkt, neem dan contact op met de Klantenservice (0900 1870, bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur). Buiten kantoortijden kunt u ook contact opnemen met de Storingsdienst: 0800 9009. Als de meter kapot is (bijvoorbeeld het telwerk in de meter loopt niet meer), dan wordt de meter kosteloos vervangen. Eventuele correcties van meterstanden verlopen via uw energieleverancier.

Wij brengen voorrijkosten in rekening als:
  • na inspectie blijkt dat de storingsoorzaak bij de installatie ligt en niet bij de meter;
  • na inspectie blijkt dat de hoofdbeveiliging vervangen moest worden wegens een fout in de installatie;
  • na inspectie op uw verzoek de hoofdzekering verzwaard is;
  • u op het tijdstip van de afspraak niet aanwezig was. 

Wilt u uw meter laten ijken? Dan starten wij een aparte procedure op. Deze procedure duurt langer en kan kosten met zich mee brengen. 

Nee, dat kan niet. De omvormer werkt op stroom van de zonnepanelen. Deze omvormer schakelt uit bij stroomstoringen, omdat er anders spanning op het net komt te staan. Dit kan gevaarlijk zijn. 

Als het voor uw bedrijfsvoering van belang is dat uw installaties blijven draaien, dan regelt u vooraf een noodaggregaat of (diesel of benzine)generator. Deze dienen over voldoende capaciteit voor te beschikken om uw bedrijfskritische apparatuur draaiende te houden.

Wij zijn binnen 2 uur na een melding ter plekke. Deze garantie geldt 24 uur per dag, 7 dagen per week. ​

U bekijkt zowel de opgeloste als de actuele storingen op de pagina's actuele storingen​. ​

Enexis is in de meeste gevallen niet aansprakelijk voor schade ontstaan door storingen in de energievoorziening. Is de storing veroorzaakt door derden, dan kunt u de schade wellicht op de veroorzaker verhalen.

Bij langdurige storingen hebt u mogelijk wel recht op een compensatievergoeding. Dit doen wij in overeenstemming met de wettelijke regels. Deze vergoeding is bedoeld als compensatie voor het ongemak.

Hoe en of u aanspraak maakt op een vergoeding leest u op de pagina Schade en Compensatie.​

1 week voor de geplande onderbreking kondigen we de onderbreking aan in een brief. In die brief vermelden we altijd de datum, het tijdstip en de geplande duur. U vindt er ook altijd een telefoonnummer, waarmee u contact kunt opnemen als u meer vragen hebt over de onderbreking. Ieder adres in de straat ontvangt deze brief van ons.

​Om de kwaliteit van ons energienet te waarborgen, zijn we dagelijks met onderhoud bezig. Meestal merkt u hier niets van. In verband met de veiligheid is het soms noodzakelijk het energietransport te onderbreken. In dat geval stellen we u hiervan tijdig op de hoogte. Dit doen wij minstens: 

  • 10 werkdagen van tevoren (bij zakelijk grootverbruik)
  • 3 werkdagen van tevoren (bij zakelijk kleinverbruik)

Was deze pagina nuttig?

Ja Nee