Veelgestelde vragen over facturen

​Hieronder hebben wij de veelgestelde vragen voor u op een rijtje gezet. De vragen zijn op onderwerp gegroepeerd. Zo vindt u eenvoudig het antwoord op uw vragen over facturen en betalen.

Staat het antwoord op uw vraag er niet tussen? Schroom dan niet om contact ​met ons​ op te nemen. ​​​​​

​​​

Facturen en betalen

​​​​​

​Automatische incasso is de makkelijkste manier om de facturen voor uw grootverbruikaansluitingen aan Enexis te betalen. U weet zeker dat u op tijd betaalt zonder extra handelingen om uw betalingen te regelen. U vraagt automatische incasso eenvoudig aan via dit formulier​​. 

​​Het is mogelijk om maandelijks uw facturen per e-mail te ontvangen. Vraag digitale facturatie hier ​​aan. Als de digitale facturatie is verwerkt, ontvangt u de facturen alleen per e-mail en niet meer per post.​

​​Het is niet mogelijk om een andere betaaltermijn af te spreken. ​De betaaltermijn die Enexis hanteert, is 14 dagen. De betaling dient dus 14 dagen na de factuurdatum op de factuur voldaan te zijn. Deze betaaltermijn geldt voor al onze klanten en is vastgelegd in onze 'Algemene voorwaarden'.  Wanneer wij uw betaling niet tijdig ontvangen, berekenen wij wettelijke rente.​​

​Een kopie van een factuur vraagt u op via Klantenservice Zakelijk​.

​​Andere klanten kunnen uw facturen niet opvragen en inzien. Wij verstrekken alleen gegevens (en facturen) aan de contractant zoals deze bekend is in onze administratie. Tenzij dat u de andere partij hebt gemachtigd middels een volmacht. De volmacht is alleen geldig als de tekenbevoegde van de rechtspersoon, zoals vermeld op het uittreksel van de Kamer van Koophandel, heeft getekend. De volmacht beschrijft duidelijk waarvoor deze is afgegeven en voor welke geldigheidsperiode.​​

Als u een rentenota ontvangt, betekent dat dat u 1 of meerdere facturen van het vorige kwartaal te laat betaald hebt. Met ingang van juni 2014 bent u namelijk wettelijke rente verschuldigd voor elke dag dat u te laat betaalt. De Nederlandse Bank stelt de wettelijke rente vast en kan deze ieder halfjaar wijzigen. Wij berekenen de te betalen rente over de periode vanaf de vervaldatum van de factuur tot de datum waarop u de factuur betaald hebt.


Waarom sturen wij rentenota's?

Het aantal klanten dat niet op tijd betaalt veroorzaakt een verhoging in onze tarieven. Dit komt omdat ons werkkapitaal daalt en wij onnodig investeringen moeten voorfinancieren. Met ingang van juni 2014 gaan wij daarom rente in rekening brengen aan laatbetalers. Zo kunnen wij een betaalbaar product blijven leveren aan al onze klanten.​ Dit past bij onze doelstelling om betaalbaar te zijn en te blijven.​​

Was deze pagina nuttig?

Ja Nee